کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۲۸ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

اطلاع_ رسانی عصر شعر

#اطلاع_رسانی 

📣  *همزمان با فرارسیدن روز جهانی بزرگداشت مساجد؛
عصر شعر «عرش قدسـی» برگزار می‌شود*

🔰 عصر شعر سروده‌های مسجد «عرش قدسـی» با هدف تکریم و گرامیداشت این پایگاه‌های مردمی و سنگرهای عبادی، از ساعت ۱۴ الی ۱۶ روز سی‌ویکم مردادماه، همزمان با روز جهانی بزرگداشت مساجد، در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار می‌شود.
 
🔰 علاقه‌مندان به حضور در این عصر شعر می‌توانند به صفحه محافل ادبی نهاد در اسکای‌روم به نشانی Skyroom.online/ch/nahaad/mahafel مراجعه کنند. همچنین این ویژه‌برنامه همزمان از پایگاه اطلاع‌رسانی، آپارات و صفحه اینستاگرام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت زنده نیز پخش خواهد شد.

🌐 https://www.iranpl.ir/news/39158/
🔊 @iranpl

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷🗯🌷جا مانده از کاروان

#معرفی_متنی_کتاب 

نام کتاب : جا مانده از کاروان
موضوع : داستان مذهبی
گروه سنی : ج
نویسنده : محمود جوانبخت
تصویرگر: سعید رزاقی
قطع کتاب :  ٢٢×٢٢ سانتی متر
ناشر:  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

🌺خلاصه کتاب :

🌷زمانی که لشکر ابن سعدخانواده اهل بیت را همچون اسیر به کوفه می آورد، عبدالله بن عفیف که یک چشم خود را در جنگ جمل و دیگری را در جنگ صفین از دست داده است خاطرات گذشته را که پا به پای حسین با لشگر معاویه جنگیده است به یاد می آورد و اشک می ریزد. زمانی که ابن سعد در مسجد کوفه به خانواده رسول خدا اهانت می کند، عبدالله بر او می شورد و او را دروغگو می خواند. ابن سعد توطئه ای می چیند تا این آخرین بازمانده از قافله شهدا را اسیر کند و … .
 
🌸"کسی را یارای سخن گفتن نیست
هر چه هست از قافله اسرایی است که در راهند قافله اسرای دشت کربلا با خواندن کتاب جامانده از کاروان با اسرای دشت کربلا همراه می شویم و در غم و اندوه این کاروان شریک می شویم...

متن بالا بخشی از متن طرح معرفی کتاب  "جامانده از کاروان"  نوشته محمود جانبخت در مرکز الوند است. اعضای این مرکز پس از آشنایی بیشتر با این کتاب و چند کتاب دیگر ، در مرحله جدید طرح قطب نمای کتاب  شرکت می کنند.

 

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

اطلاع_رسانی

#اطلاع_رسانی 

با صدور حکمی از سوی دبیرکل نهاد؛

رقیه دوست فاطمی‌ها به عنوان «مشاور دبیرکل» منصوب شد

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با صدور حکمی رقیه دوست فاطمی ها را به عنوان «مشاور دبیرکل» منصوب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، متن حکم دبیرکل نهاد به این شرح است:
سرکار خانم رقیه دوست فاطمی‌ها
سلام علیکم
ضمن ارج نهادن به خدمات و زحمات سرکارعالی در مدت مدیریت «اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد»، به موجب این حکم به سمت «مشاور دبیرکل» منصوب می‌شوید.
صمیمانه آرزو می‌کنم در پرتو الطاف و عنایات حق تعالی، در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و انجام رسالت سازمانی موفق باشید؛ بفضله و کرمه.
ومن الله التوفیق
مهدی رمضانی
دبیرکل
گفتنی است، رقیه دوست فاطمی ها، متولد ۱۳۵۵، تا پیش از این به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد مشغول به فعالیت بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷معرفی کتاب قهرمانان کربلا (ام البنین)

#معرفی_متنی_کتاب 

🌷معرفی کتاب قهرمانان کربلا (ام البنین) 

🌹اثر منصوره مصطفی زاده

🌹کربلا روایت حضور قهرمان ها در سپاه حسین (ع) است.

🌺مجموعه هفت جلدی قهرمانان کربلا از نشر کتاب پارک منتشر شده است و در هر جلد، داستانی از حماسه آفرینی یکی از یاران امام حسین را بازگو می کند. داستانی برای کودکان بیشتر از 5 سال. کسانی که می خواهند روزی قهرمان سپاه امام زمانشان باشند.

🌺این کتاب با قلم روان و کودکانه و ساده خانم منصوره مصطفی زاده همراه است و در هر جلد یک فضیلت اخلاقی از آن شخصیت عاشورایی بیان می شود
و شهادت نه پایان غمبار آن قهرمانان که پاداش فضائلشان است.

🌸این مجموعه در بخش پایانی هر جلد عنوان متفاوتی دارد به نام «بیا باهم فکر کنیم» که با سوالاتی کوتاه و چند دقیقه تفکر داستان را در ذهن فرزند شما برای همیشه نهادینه می کند.

🌷اثر مقابل ماجرای ام البنین(س) است بانویی که در کربلا نبود اما از قهرمانان اصلی روز عاشورا است، درست همان لحظه که پسرش عباس(ع) برای آب آوردن پس از روزها تشنگی طاقت فرسا به کنار نهر رفت، به یاد جمله همیشگی مادرش افتاد...


─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🗯🌷🌺قانون توانگری

#معرفی_متنی_کتاب 

🌺قانون توانگری

🌸یکی از موضوعاتی که  کتاب قانون توانگری نوشته کاترین پاندر را جذاب و البته کاربردی می‌کند، وجود داستان‌ها و تجربه‌های زیادی ار افراد مختلف است که توانستند با قانون توانگری زندگی‌شان را تغییر دهند. البته شاید بتوان گفت که مهمترین داستان هم مربوط به خود نویسنده، کاترین است. زمانی که همسرش را از دست داده بود و با یک پسر بچه کوچک در بدترین دوران رکود اقتصادی برای زنده ماندن می‌جنگید.
🌸آنقدر اوضاعش بد بود که در طول روز فقط پسرش را می‌توانست سیر کند. دست به هر کاری می‌زد شکست می‌خورد، ‌انگار که تمام جهان علیه او کار می‌کردند. کاترین دچار افسردگی شده بود اما می‌دانست هر طور که هست باید برای مخارج پسرش کاری کند. او متوجه شد که هر چه که هست از تفکر او می‌آید. او شکست می‌خورد چون همیشه به شکست فکر می‌کند، فقیر است چون همیشه از اینکه پول ندارد صحبت می‌کند.

🌸او کم‌کم متوجه قانونی شد و بعد از آن فهمید که زندگی‌اش در حال تغییر است. قانون او کار کرده بود و در نتیجه کتاب قانون توانگری را نوشت.

            🌹فقر گناه است🌹

🌺در کتاب قانون توانگری کاترین می‌گوید، در برخی از سخنرانی‌هایش متوجه شد که مردم فکر می‌کنند دنبال ثروت بودن گناه است. برخی از آنها از اینکه دائم به خود بگویند من ثروتمند هستم یا برای پول بیشتر داشتن تلاش می‌کنم، احساس عذاب وجدان می‌گیرند. این موضوع برای کاترین شگفت‌انگیز بود. در کتاب قانون توانگری می‌خوانید که واقعیت دقیقا برعکس است و این فقیر بودن است که گناه است.
استفاده نکردن از نعمت‌هایی که خداوند داده، کودکان فقیری که در خیابان‌ها هستند یا زندانی‌هایی که به خاطر فقر به جرمی مرتکب شده‌اند، همگی نشان می‌دهند که فقر گناه است. پس چرا می‌خواهید فقیر باشید؟ شاید با خودتان بگویید «مگر دیوانه‌ای؟ چه کسی می‌خواهد فقیر باشد؟» اما حقیقت این است که در عمق ذهن بسیاری از ما، خودمان را ثروتمند نمی‌بینیم و همیشه فکر می‌کنیم که پول کافی نداریم. کتاب قانون توانگری به شما یاد می‌دهد که چطور فکرتان را تغییر دهید.

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷تشنه لبان؛ کتاب مقتلی برای نوجوانان

#معرفی_متنی_کتاب 

🌷تشنه لبان؛ کتاب مقتلی برای نوجوانان

انتشار مقتل بلند عاشورایی تشنه لبان پاسخی به نیاز جامعه، به ویژه نوجوانان برای خواندن یک اثر مناسب مذهبی است. کتاب «تشنه لبان» توسط حمید گروگان، نویسنده سرشناس کتاب‌های کودک و نوجوان با زبانی ساده و روان برای گروه سنی نوجوان به نگارش درآمده است.

🌸کتاب حاضر در واقع از کتابهای «مقتل» به شمار می رود که در آن وقایع کربلا و حماسه آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان شده است. هم چنین شعرهایی با بیت هایی متناسب با مطلب از شاعران مختلف چون حافظ انتخاب که در کتاب آمده است. شکل و تصویرگری و جنس کاغذ کتاب این مجموعه را نسبت به دیگر کتابهای از این نوع متمایز ساخته است.

🌺این مقتل عاشورایی  در ۳۲۰ صفحه و با زبانی روان و یک دست برای مخاطبان عمومی به ویژه نوجوانان و جوانان نگاشته شده است.

🌺نویسنده در این کتاب با رجوع به معتبرترین منابع تاریخ عاشورا، حوادث این روز بزرگ را با دقت و جزء به جزء روایت کرده، آن‌چنان که خواننده، خود را در گرماگرم نبرد اصحاب سالار شهیدان با سپاه کفر می‌یابد و از مشاهده دلاوری‌های شهیدان کربلا به وجد آمده و بر مصیبت وارد شده به خاندان گرامی پیامبر(ص) اشک می‌ریزد.

🌷طراحی و صفحه آرایی

🌸تصویرگری و صفحه‌آرایی چشمگیر این کتاب منحصر به فرد به گونه‌ای است که نمونه‌ای زیبا و به یاد ماندنی از هنر گرافیک و تصویرسازی ایران به نمایش گذاشته شده است.

🌸تصویرگری کتاب «تشنه لبان» توسط «هاجر سلیمی‌نمین» و طراحی گرافیک آن را «کوروش پارسانژاد» بر عهده داشته است.

🌷وضعیت نشر

🌸کتاب «تشنه لبان» سال 88 از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد که دوبار در تیراژ 5 هزار نسخه تجدید چاپ شد و اکنون نیز چاپ سوم این اثر با شمارگان 7 هزار نسخه در 320 صفحه و با قیمت 14 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

🌷تجزیه و تحلیل کتاب

 🌺سعید روح افزا (نویسنده شاخص ادبیات مذهبی و برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی) ضمن تحلیل کتاب با اشاره به سه رویکرد کتاب‌های مذهبی در نقل تاریخی، تحلیلی و نگاه عاطفی به واقعه عاشورا بر این نکته تاکید کرد که کتاب تشنه لبان هر سه این رویکردها را باهم جمع کرده است که این ویژگی شاخصی برای این مقتل به شمار می‌رود.

🌺به گفته وی استحکام و پختگی نثر، علی رغم حجیم بودن و طولانی بودن متن در کنار قدرتی که نویسنده در توصیف وقایع از خود به نمایش گذاشته است، از دیگر ویژگی‌های مثبت این اثر مذهبی است.

🌺کوروش پارسانژاد مسوول بخش گرافیک کانون و طراح گرافیک اثر نیز این کتاب را در امتداد و در مسیر تکاملی آثار قبلی‌اش به ویژه کتاب «حکایت‌نامه» برشمرد و توضیح داد که «تشنه لبان» به معنای واقعی یک کتاب است چرا که در ایران کمتر اتفاق می‌افتد در یک کتاب همزمان به فرم، محتوا، طراحی، قطع، جنس کاغذ و حتی جلد به صورت هم‌زمان فکر شود.

 

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌹«یک کار خوب»، 10 کتاب از محمود پور وهاب

#معرفی_متنی_کتاب 

🌹«یک کار خوب»، 10 کتاب از محمود پور وهاب

🌹"محمود پور وهاب"شاعر و نویسنده کتاب ،

🌸 این مجموعه، مشتمل بر داستان های مذهبی متناسب با حال و هوای کودکان است.

🌷«یک کار خوب» عنوان کلی این مجموعه کتاب است که هر قصه برای خود نام جداگانه ای دارد و حلقه پیوند همه قصه های آن وجود عناصر آموزشی و تربیتی است که در  زندگی ائمه معصومین (ع) مطرح می شود.

🌷نویسنده در باره این کتاب می گوید  : تلاش کرده‌ام قصه هایی را انتخاب کنم که برای بچه های خردسال جذاب، خواندنی و مفید باشد.

🌷پور وهاب جزئی نگری و فضا سازی را از ویژگی های پرداخت این مجموعه کتاب ذکر کرد و توضیح داد: در این مجموعه با جزئی نگری و فضا سازی سعی کرده‌ام ارتباطی میان قصه های مذهبی قدیمی و زندگی امروزی ایجاد کنم تا کودکان با خواندن آن ها فضا های امروزی را به ذهن آورده و امکان مقایسه ایجاد شود.

🌷وی ادامه داد: این قصه ها با زبان امروزی بیان شده‌اند و به مسائلی می پردازند که در دنیای امروزی هم به چشم می خورد؛ بنابراین همه داستان های کوتاه این مجموعه برای کودکان بار آموزشی و تربیتی دارد.

🌸این مجموعه شامل ده کتاب است که در هرکتاب داستانی مستقل از یکی از ائمه(ع) و پیامبر اکرم(ص) روایت شده است.

🌷خروس پرطلایی،آن آقای مهربان،کارگرها فقیر،همسفر ناشناس،کبوترهای دوست داشنی، قصه‌ی مرد تنبل،پیرزن ومهمان عزیز،کیسه‌ی سکه‌هایم کو، تصادف واشک شادی نام 10 کتاب محمود پوروهاب است که پس از طی مراحل فنی در انتشارات سوره‌ی مهر به چاپ رسیده است.

🌸از محمود پور وهاب پیش از این مجموعه شعر «آوازهای روشن» به همت حوزه هنری و انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🗯🌷 آسمان خون گریه کن!

#معرفی_متنی_کتاب 

🌺عنوان:

             آسمان خون گریه کن!

🌹مؤلف:

                جعفر ابراهیمی

🌺ناشر:
           کانون پرورش فکری کودکان            
                       و نوجوان 

🌺در این کتاب حماسه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش با بیانی ساده به همراه تصاویری چند، برای گروه سنی د‌‌ و ه‌‌ در .1بخش با این عناوین روایت شده است :حسین در راه است‌‌، شهادت مسلم و هانی‌‌، شهادت طفلان مسلم‌‌، حرکت حسین (ع) به سوی کوفه‌‌، زمین کربلا‌‌، شب عاشورا‌‌، شام غریبان‌‌، در قصر یزید‌‌، عاقبت نیکان و پاکان و سرانجام ستمکاران و ناپاکان‌‌ و شعر شام عاشورا‌‌.


─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷بچه های عاشورا (نمایش نامه برای کودکان)

#معرفی_متنی_کتاب 

🌷بچه های عاشورا (نمایش نامه برای کودکان)

🌷ناشر: سروش 

🌹نویسنده: منوچهر اکبرلو 

🌸کتاب نمایشنامه «بچه های عاشورا» روایتگر بچه های محله بالا و محله پایین است که با هم دچار اختلاف هستند و هر بار به بهانه ای با هم درگیر می شوند. یک بار که بچه های بالا و بچه های پایین قصد لشکرکشی داشتند حاج قاسم به آنها پیشنهاد می دهد که به جای این کار یک مراسم تعزیه برپا کنند و بعد از آن هر کاری دلشان می خواهد انجام دهند. بچه ها نیز تصمیم می گیرند که تعزیه را انجام دهند و همین اجرای تعزیه باعث حل و فصل شدن اختلافات آنان نیز می شود.

🌺در این کتاب کودکان طی نمایش ماجرای طنز کودکانه با جذابیت های هنر جدی قدیمی و مردمی تعزیه خوانی نیز آشنا می شوند ضمن آنکه اشعار تعزیه موجود در کتاب همگی از نسخه های معتبر مجالس مختلف، مناسب با موضوع نمایشنامه، انتخاب و در برخی موارد به صورت ساده بیان شده اند.

🌷چاپ نخست این کتاب در 40 صفحه تمام گلاسه رنگی با شمارگان یک هزار نسخه و قیمت 4500 تومان از سوی انتشارات سروش برای کودکان و نوجوانان چاپ شده است.

🌸منوچهر اکبرلو از نویسندگان، منتقدان و هنرمندان شناخته شده در عرصه نمایش است که پیش از این آثار متعددی در حوزه نمایشنامه نویسی از وی منتشر شده است.

🌺 کتاب نمایشنامه «بچه های عاشورا» تالیف منوچهر اکبرلو با تصویرگری هدی عظیمی از سوی انتشارات سروش منتشر شده است .کتاب نمایشنامه «روشنایی های شهر»و «در را باز کنید» از دیگر کتاب‌های این نویسنده است.


─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌸مجموعه داستان های مذهبی «با ادب چون...»

#معرفی_متنی_کتاب 

🌸مجموعه داستان های مذهبی «با ادب چون...»

🌸انتشارات مرتبط:سوره مهر

🌷«اسبی که دو بال داشت»، «در حلقه شیرها»، «شتری که با وفا بود»، «شیری که سلام کرد»، «وقتی آهو خانم به تله افتاد» عناوین مختلف مجموعه «با ادب چون...» هستند. 

 🌸 زهرا زواریان درباره هدف از نگارش این مجموعه گفت: خواستم به صورت غیر مستقیم به بچه‌ها آموزش دهم که حیوانات نیز می‌فهمند و شعور دارند؛ در واقع خواستم ادب و معرفتی که حیوانات نسبت به ائمه معصومین دارند را در قالب داستان در کل این مجموعه روایت کنم. 

🌸وی ادامه داد: بعنوان مثال در کتاب «اسبی که دو بال داشت» ادب ذوالجناح نسبت به امام حسین روایت شده است. در واقع وفا و محبتی که این اسب نسبت به امام داشته است باعث می‌شود که یک واکنش عملی نسبت به لحظه شهادت امام حسین(ع) از خود نشان داده است. 

  🌺وی افزود: چون برای بچه‌ ها موضوع حیوانات جذاب است فکر کردم می‌ توان از طریق این موضوع پیام‌ هایی را نسبت به وفاداری، مهرورزی و محبت حیوانات نسبت به ائمه به کودکان منتقل کرد، لذا سعی داشته‌ ام توصیفات قابل فهمی را برای بچه‌ ها در کل این پنج مجموعه به قلم بیاورم.این نویسنده همچنین خاطرنشان کرد: پنج مجلد این مجموعه داستان حیواناتی است که به نوعی ادب خود را به مقام ائمه مصومین نشان داده‌ اند.زواریان در پایان درباره تکنیک جذاب برای داستان نویسی مذهبی برای کودکان گفت: برای بچه‌ها در این مقوله باید ساده نوشت و از تصویر سازی مناسب استفاده کرد زیرا بحث تکنیک خاصی برای داستان نویسی مذهبی برای بچه‌ها مدنظر نیست. 

🌸 (در بخش‌ هایی از کتاب «اسبی که دو بال داشت»، با اشاره به داستان ذوالجناح می‌ خوانیم: «حارث هاج و واج نگاهش کرد. من و منی کرد و گفت: «این اسب...» هنوز جمله‌اش تمام نشده بود که عمر سعد از اسب پیاده شد و گفت: «جایزه خوبی به تو خواهم داد... اگر او را سالم به من برسانی...» و به داخل چادر خزید. بلند بلند گفت: خوب نشانش کن... او را سالم می‌ خواهم». 
حارث که هنوز خیلی جوان بود و دلش می‌خواست دل فرمانده‌اش را به دست آورد، خوشحال و خندان، اسبش را هی کرد و تا می‌توانست، در صحرای کربلا جلو رفت. بیابان داغ بود و آفتاب بی‌رحمانه می‌تابید. با خودش فکر کرد: چه اسب قشنگی! مال کیست؟ فکر کرد که باید علامتی روی آن بگذارد... .  مجموعه پنج جلدی «با ادب چون...» به قلم زهرا زواریان برای گروه سنی «ج» نوشته شده است. این مجموعه دربردارنده داستان حیواناتی است که ادب خود را به ائمه (ع) نشان دادند.

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی