کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

زندگینامه دکتر علی شریعتی

 

در یکی از روزهای سال 1312 در خانواده محمد تقی شریعتی مرد دین و خدا، آموزگاری خردمند و انسانی پارسا و کوشا نوزادیچشم به جهان گشود.

 

پدرش با ارادت خاصی که به پیشوای  بزرگ شیعیان و ابرمرد دنیای اسلام داشت، او را" علی" نام نهاد. علی شریعتی دوران کودکی را پشت سر گذاشت و راهی دبستان شد.

 

علی شریعتی شش سال بعد به دبیرستان فردوسی رفت و سپس دانشسرای مقدماتی را در مشهد به پایان برد. همه آنهائی که علی شریعتی را از نزدیک میشناختند بدین واقعیت اعتراف دارند که میان علی جوان 19 ساله با دیگر جوانان هم سن و سالش تفاوتی قابل درک وجود داشت.

 

علی شریعتی بر خلاف دیگر جوانان علم و آگاهیش به آموخته هایش در دوره دبیرستان و دانشسرا محدود نمی شد، وی با شوقی بسیار در محضر پدر فاضلش به کسب علم واقعی پرداخته و در آن سن وسال به آگاهی های چشمگیر دست یافته بود که تحصیلات درسی اش اعتبار چندانی در برابر آن آموخته ها نداشت.

 

علی شریعتی با پایان کار دانشسرا به آموزگاری پرداخت و به کلاس درس قدم گذارد و به کاری پرداخت که در تمامی دوران زندگی کوتاهش سخت به آن شوق داشت و با ایمانی خالص با تمامی وجودش آنرا دنبال کرد.

علی شریعتی در سال 1334 به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده مشهد وارد گشت ورشته ادبیات فارسی را برگزید.

 

سال 1335 سالی است که با آن مرحله خاصی در زندگی علی شریعتی آغاز می شود. در این سال علی همسری برمی گزیند و با یکی از همکلاسان خود بنام، پوران شریعت رضوی ازدواج می کند. علی شریعتی ازآن تاریخ با بهره مند بودن از صمیمیت فداکاری، گذشت و جنبه های انسانی همسرش، دغدغه خاطری از بابت زندگی خانوادگی نداشت تا جائی که عمده بارمسئولیت زندگی بر دوش همسر فداکارش بود.

 

زندگینامه دکتر علی شریعتی

زندگینامه دکتر علی شریعتی

 

علی شریعتی در طول مدت تحصیل در دانشکده ادبیات با علاقه ای خاص به کار تحقیق و پژوهش در زمینه های مختلف پرداخت و دست به انتشار آثاری چون، ترجمه ابوذرغفاری، ترجمه نیایش اثرالکسیس کارل و یک رشته مقاله های تحقیقی در این زمینه همت گماشت. این همه معرف خصوصیات روحی و جهت فکری ودقت و ارزش کارهای تحقیقاتی جوانی بود که هیچگاه از تفکر، خلق و آفرینش بازنایستاد.

 

سفر به دیارغرب:

علی شریعتی در سال 1337 پس از دریافت لیسانس در رشته ادبیات فارسی چون شاگرد اول رشته شده بود، برای ادامه تحصیل به فرانسه فرستاده شد.

او جزء معدود دانشجویانی بود که بجا و به موقع برای ادامه تحصیل و برخورداری از امکانات وسیع علمی روانه غرب شدند.

 

علی شریعتی که اندوخته ای به نسبت وسیع از فرهنگ ملی و اسلامی در حد یک انسان با تجربه و صاحب نظر با دنیای پرتلاطم و اقیانوس بیکران فرهنگ غرب برخورد نمود و با قدرت لازم توفیق آن یافت را تا به یاری بینش وسیع و موشکافش آنچه را که نمی دانست بیاموزد و بضاعت و شناخت علمی خود را درزمینه های مختلفی چون، جامعه شناسی، مبانی علم تاریخ ، تاریخ و فرهنگ اسلامی و بسیاری زمینه های دیگرغنی سازد و با برخورداری از محضراستادانی صاحب مکتب و متفکرانی آزاد اندیش پا ازحریم تحصیلات کلاسیک دانشگاهی بیرون نهاد و قدرت اندیشه اش را تعالی بخشید.

 

بازگشت به وطن

دکترعلی شریعتی پس از بازگشت به ایران مستقیماً به زندان رفت و بعد از چند ماه به خراسان زادگاه خویش رفت جایی که جمع فراوانی از دوستان و پیروان مکتب پدر ارجمند او، انتظارش را می کشیدند. دکتر علی شریعتی به دانشگاه مشهد پیوست و شوق وشوری ناگفتنی در بین دانشجویان بوجود آورد.

 

مکتب سازندگی حسینیه ارشاد

سال 1348 را باید سالی مهم در تاریخ زندگی دکتر علی شریعتی و در تاریخ حوادث و رویدادهای سالهای اخیر وطنمان به شمار آورد.

در این سال است که درهای حسینیه ارشاد بعنوان یک مرکز فرهنگی اسلامی، به روی همه مردم و بخصوص جوانان گشوده می شود و بعد از سالهای دراز سکوت وسکون موج دوستداران علم و جویندگان حقیقت به سوی این محفل سرازیر می گردد. در این محل است که دکتر علی شریعتی با قدرت و نیروی کم نظیری هرهفته ساعتها به گفتارمی نشیند و درمباحث مختلف سخن می گوید.

 

علی شریعتی با کنجکاوی ودیدی وسیع از یکسو به تجزیه و تحلیل تاریخ وطنش، تاریخ جهان اسلام، چهره های مقدس و شخصیتهای بزرگ اسلام پرداخت و از سوی دیگر با ظرافت و بینشی خاص به توجیه چگونگی حیات جامعه کنونی وطنش، ضعف های آن ، نابسامانیها، پریشانیها و بالاخره جنبه های انحطاطی آن اقدام نمود و با شجاعتی کم نظیر کوشید تا مردم و بخصوص نسل جوان را از واقعیت های دردناک سرزمین خویش آگاه کند و جامعه هویت از کف داده وطنش را با اصالت های فرهنگ خویش آشنا سازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

اماکن منتسب - امام خمینی ( ره) - حرم مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

نامه جالب یک مسلمان سیاه پوست آمریکایی به امام خمینی در چهل سال پیش

این صدای مظلومانه مرد سیاه پوست زیر فشار بیرحمانه زانوی پلیس تنومند نژادپرست آمریکایی (درک شوین) که به سختی می گفت «دارم خفه می شوم نمی توانم نفس بکشم» هرگز شنیده نشد و پلیس مهاجم با خونسردی شرم آورش در حلقه همکاران مراقب او همچنان بر گلوی «جرج فلوید» آنقدر فشار آورد تا مرد گرفتار از نفس افتاد و برای همیشه خاموش شد. این واقعه دردناک تنها نمونه ای از واقعیتهای تلخ و روزمره ای است که در فرهنگ راستگرایی افراطی ونژادپرستانه بخش قابل توجهی از هیئت حاکمه آمریکا و پلیس این کشور در برخورد با رنگین پوستان به صورت امری عادی و نهادینه شده جریان دارد. رئیس جمهور کنونی این کشور نماد مدافع این تفکر است و ظلم آشکار و فراگیر نسبت به سیاهان و رنگین پوستان و مهاجران در این کشور حقیقتی غیر قابل انکار است که در سایه تبلیغات کرکننده شعارهای حقوق بشری رسانه های آمریکایی و غربی مانع از شنیدن صدای مظلومیت و دیدن واقعیتهای تلخ جاری در این کشور می شود. اعتراضات گسترده و حوادثی که بواسطه انتشار این صحنه شکارشده توسط یک شهروند آمریکایی اکنون در این کشور شاهد هستیم در واقع پژواک مظلومیت سرکوب شده و خشم فروخفته کسانی است که صدایشان زیر فشار له کننده تبلیغات رسانه های اقلیت سرمایه سالارحاکم این کشور به گوش کسی نمی رسد.

گزارش نامه «آندر رومین» مسلمان سیاه پوست آمریکائی به امام خمینی در ۴۰ سال پیش، که اکنون بعنوان همدردی با معترضان ضد نژادپرستی در آمریکا و سیاه پوستان مظلوم این کشور از مجموعه اسناد آرشیو موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) منتشر می شود در حقیقت روایتی است صادقانه از آنچه که در جامعه آمریکا نه امروز و چهل سال قبل بلکه به تعبیر نویسنده نامه، از ۴۶۵ سال پیش تاکنون در این کشور نسبت به سیاه پوستان جریان دارد. این نامه نکات جالبی را بازگو می کند و گویی که برای همین امروز با توجه به حوادث اخیر آمریکا نوشته شده است.

آندر رومین مسلمان آمریکایی معترض به سیاستهای نژادپرستانه دولت آمریکا در واکنش به اقدام انسانی و هوشمندانه امام خمینی که دستور آزادی گروگانهای زن و سیاهپوست را چند روز بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا صادر کرده بود نامه سرگشاده ای خطاب به امام خمینی برای انتشار در روزنامه کرنیکل در آمریکا نوشت و رونوشت آنرا برای سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سانفرانسیسکو فرستاد. دبیرخانه وزارت امور خارجه در گزارشی از بازتاب دستور حضرت امام در آمریکا، ترجمه این نامه را به تاریخ ۵ آذر ۱۳۵۸ برای دفتر حضرت امام ارسال نمود.

متن گزارش بدین شرح است:

بسمه تعالی

وزارت امور خارجه

اداره رمز

تلگراف کشف از تهران بتاریخ ۵/۹/۵۸ شماره ۶۱

دفتر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی

تلگراف شماره ۲۶۷-۴/۹/۵۸ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سانفرانسیسکو ذیلا باستحضار میرسد:

از زمانیکه امام خمینی اعلام نمودند که از میان گروگانها زنان و سیاه پوستان را آزاد نمایند روزانه ده ها نامه و تلگراف از سمت سیاه پوستان باین نمایندگی ارسال می شود که در آن از توجه خاص آیت اله خمینی بمردم محروم سیاه پوست آمریکائی تشکر کرده و پشتیبانی خود را از مردم و اهداف آنها اعلام نموده اند. همچنین آمریکائیهای سفید پوست هم با ارسال نامه پشتیبانی خود را اعلام کرده اند. در زیر چند نمونه آن مطرح می گردد.

خواهشمند است دستور فرمایند باطلاع دفتر امام نیز رسانده شود:

۱- از دکتر. استون هک برات (در رابطه با آزار ایرانیان توسط آمریکائیها) من کاملا حقوق دوستان ایرانی ام را برای تظاهرات محترم میشمارم. تظاهراتی که تنها دلیلش آگاه کردن مردم از خواسته های مردم با افتخار شما است.

لطفا شرمندگی، سرافکندگی و معذرت های صمیمانه من را بخاطر رفتار وحشیانه و ظالمانه و جنایتکاران مردم کشور بر علیه ایرانیان مقیم آمریکا بپذیرید.

۲- از آندر رومین به روزنامه کرنیکل رونوشت به سرکنسولگری در سانفرانسیسکو شماره ۳۰۰خیابان پیچ – سانفرانسیسکو

چنانچه تاریخ ایران را ورق بزنیم در می یابیم که در حال حاضر ما پناه دهنده کسی هستیم که در دنیا بعنوان یک جانی بین المللی شناخته شده است. علاوه بر کشتارهای بیرحمانه این جانی، او ثروت هنگفتی اندوخته است. آمریکا در زمان انقلاب به وی کمک کرد که نه تنها جان سالم بدر ببرد بلکه سرمایه غارت شده از مردم ایران را نیز با خود داشته باشد. لااقل آمریکا میتوانست با رد دعوت شاه به آمریکا از وضع موجود جلوگیری کند. کجاست آن ملت آمریکا که در جریان واترگیت وجدانش متاثر شده بود، چگونه شده است که ما در مقابل این همه ظلم و آزار به ملت ایران کور شده ایم و جان ۶۰ نفر از مردم خودمان را که شاید تنها راهی بنظر میرسد که مردم ایران با ما صحبت کنند بخطر میاندازیم که جان شاه خائن را نجات دهیم. او میتواند در هر کجای دنیا با پول های به غارت شده اش یک بیمارستان شخصی برای خودش بسازد. بعضی ها معتقدند که ما به شاه دینی داریم که باید ادا کنیم چون او نفع زیادی در زمان حکومتش رسانیده است این درست است که ما دین داریم ولی نه به شاه بلکه به مردم ایران که پولشان به جیب ما ریخته شده است.

با درود من یک سیاه پوست امریکائی هستم و خیلی مایلم برای بزرگداشتی که نسبت به سیاهان امریکائی دارید از شما تشکر کنم. شما، امام خمینی بتمام دنیا نشان دادید که بیش از همه مردم، به سیاهان آمریکائی اهمیت میدهید.

ملت من، سیاهان در ایالات متحده بسیار تحت ستم اند، آنها حتی تاریخ خودشان و فرهنگشان را از دست داده اند. آنها نه تنها گرسنه و فقیرند بلکه مغزهای آنها را نیز کشته اند و نمی توانند حقیقت را ببینند، اما شما احترام و ارزش سیاهان را حفظ کردید و آنرا بدنیا نشان دادید. من شما را بعنوان یک برادر و تمام مردم ایران را بعنوان خواهران و برادران خود میشناسم و آنها را دوست دارم ما بوسیله دزدان کثیف سفید پوست ۴۲۵ سال قبل دزدیده شدیم آنها به ما مسیحیت دروغین را یاد داده اند من الله را بعنوان بالاترین وجود ستایش میکنم. خدا مظهر قدرت تمام قدرتها است من یک سیاه پوست فقیر در آمریکا هستم. نه من و نه ملت من هیچکدام نه پول و نه خانه و نه هیچ چیز دیگر داریم. من تا آخرین حد تلاش خواهم کرد برای ملت سیاه پوست، برای حقیقت، برای اسلام.

سیاهان آمریکا باید بیدار شوند باید به آنها اسلام را آموخت. باید بآنها حقیقت را آموخت نه دوروغی که سفیدپوستان و بعضی سیاه پوستان فروخته شده به آنها درس میدهند. ما باید متعهد شویم برای عدالت و برابری در این جهنم لعنتی، آمریکا بجنگیدم. من تشکر میکنم الله را که جزو ۵ درصد سیاه پوستانی هستم که بر علیه ده درصد گروه ظلم میجنگند، ما چه کسانی هستیم؟ ما مردمانی بی چیز و فقیر ، اما معتقد به برابری و عدالتیم. برای عدالت و برای آگاه کردن مغز های خفته میجنگیم. آیا این تمدن نیست که برای آزادی، برابری و عدالت باید جنگید. پس هرکس که برای اینها نمیجنگد نمیتواند ادا کند که متمدن است. آن ده درصد ظالم را افرادی مانند کارتر و شاه و سومو زا تشکیل میدهند اینها کسانی هستند که دروغ و شایعه را در مردم میپراکانند آنها برای ظلم کردن بمردم، آنها را از خدا دور میکنند تا بتوانند آزاد تر به مردم ستم کنند. اینها مکندگان خون ملت فقیر دنیای فقیرند. کاتروشاه، شیطان هستند. اینها بتمام دنیا ظلم کردند. اینها مردمی بیگناه را کشتند. از شیطان صفتانی همچون اینها در قرآن و انجیل فراوان یاد شده است.

بخش ۱۲ آیه ۹ اژدهاهای شیطان صفتانی (همچون کارتر) از بین خواهند رفت و خمینی میگوید شاه و کارتر و سادات شیطان هستند و هیچگاه نمیتوان بآنها اطمینان کرد. ما پنج درصد مردم سیاه پوست جنگ را علیه این ده درصد ظالم در آمریکای جهنم شروع میکنیم چون که ما خود را مسئول در قبال ملت تحت ستمکش می کنیم. وضع اسلام و مسئولیت اسلام چیست؟ یک فرد متمدن در قبال بی تمدنی بسیار مسئول است و باید آنها راآگاه کند و بیدار کند و ظالمان را تنبیه کند. من دعا و نماز برای الله میگذارم شاید بعدا بهشت را ببینم. وقتی که وعده او رسید و دنیا از شر این دزدان جنایتکار پاک شد. من منتظر هستم با تمام وجودم منتظر هستم. من نه امروز بلکه ۴۲۵ سال است منتظر آن روز هستم. خمینی، من دوست دارم به ایران بیایم و اسلام را یاد بگیرم و همراه اسلام شادی و صلح را بیاموزم. الله اکبر

۲۰۵۵۱- ۵/۹/۵۸

رئیس دبیرخانه وزیر امور خارجه – هوشنگ آبان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

تمدید مهلت شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا پایان تیرماه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

14 خرداد ؛ سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

سید روح‌الله مصطفوی ملقب به امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بودند که در 14 خرداد سال 1368 رحلت نمودند.

امام خمینی در روز بیستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهریـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 میلادى) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزى ایران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد پـاى بـر خـاکدان طبیعت نهاد و در 14 خرداد سال 1368 هجری شمسی به ملکوت اعی پیوست.

 

مروری کوتاه بر وقایع زندگی امام خمینی(ره)
امام خمینی (ره) پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست های طاغوت برخاست و در قیام 15 خرداد 1342 دستگیر و روانه تهران و زندانی گردید، پس از مدتی آزاد و به شهر مقدس قم مراجعت نمود. در قضیه تصویب کاپیتولاسیون (مصونیت مجرمین آمریکائی در ایران) با سخنرانی مهم و آتشین در مسجد اعظم قم دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید گردید.

 

امام خمینی (ره) در سال های اقامت در عراق همچنان رهبری مبارزه با رژیم پهلوی را به عهده داشته و در سال 1357 با هماهنگی رژیم پهلوی به رژیم بعث عراق، ایشان ناگزیر از خروج از عراق شده و با عزیمت به پاریس مبارزه و انقلاب ،امام را وارد مرحله اساسی نمود.
با اقامت امام خمینی (ره) در پاریس و انعکاس سخنان و نقطه نظرات ایشان در رسانه های غربی رژیم پهلوی در ضعف و انزوا قرار گرفته و با رهبری هوشمندانه و دقیق ایشان انقلاب اسلامی مردم ایران با خروج شاه و خانواده سلطنتی از ایران به روزهای اوج خود نزدیک گردید.

 

زندگینامه امام خمینی (ره), رحلت امام خمینی(ره), سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)

امام خمینی در سن 87 سالگی به ملکوت اعی پیوست

 

با مراجعت رهبر فقید ایران در 12 بهمن 1357 و هدایت انقلاب از نزدیک، صبح پیروزی در 22 بهمن ماه 1357 دمید و مردم ایران شاهد پیروزی را در آغوش گرفته بود.
با انحلال رژیم سلطنتی و پایان حکومت 57 ساله و ستمکارانه پهلوی، امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی ایران را با آرای قاطع مردم بنیان نهاد. از 22 بهمن 1357 تا 14 خرداد 1368 حضرت امام همچنان رهبری انقلاب را به دوش کشیده و انقلاب و کشور را در حوادث خطرناکی و توطئه های گوناگون و جنگ 8 ساله تحمیلی عراق و تحریم ها به سلامت و به خوبی رهبری نمودند.

 

رحلت امام خمینی (ره)

امام خمینى هـدفها و آرمانها و هـر آنچه را که مـى بایــست ابـلاغ کنـد ، گفته بـود و در عمـل نیز تـمام هستیـش را بـراى تحقق هـمان هـدفها بـکار گرفته بـود. اینک در آستـانه نیمه خـرداد سـال 1368 خـود را آماده ملاقات عزیزى مى کرد که تمام عمرش را براى جلب رضاى او صرف کرده بـود و قامتش جز در بـرابـر او ، در مـقابل هیچ قدرتى خـم نشده ، و چشـمانش جز براى او گریه نکرده بـود.

 

سروده هاى عارفانه اش همه حاکى از درد فـراق و بیان عطـش لحظه وصال محبوب بـود. و اینک ایـن لحظه شکـوهمنـد بـراى او ، و جانــکاه و تحمل ناپذیر بـراى پیروانـش ، فـرا مـى رسید. او خـود در وصیتنامه اش نـوشـته است : با دلى آرام و قلبـى مطمئن و روحى شاد و ضمیرى امیدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوى جایگاه ابــدى سفر مى کنـم و به دعاى خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خداى رحمن و رحیـم مى خـواهـم که عذرم را در کوتاهى خدمت و قصـور و تقصیر بپذیـرد و از مـلت امـیدوارم که عذرم را در کـوتاهى ها و قصـور و تقصیـرها بـپذیـرنـد و بـا قــدرت و تصمیـم و اراده بــه پیش بروند.

 

شگفت آنکه امام خمینـى در یکـى از غزلیاتـش که چنـد سال قبل از رحلت سروده است :

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم             سالها مى گذرد حادثه ها مى آید

 

ساعت 20 / 22 بعداز ظهر روز شنبه سیزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 لحظه وصال بـود. قــلبـى از کار ایستـاد که میلیـونها قلــب را بـه نور خدا و معنـویت احـیا کرده بـود. بــه وسیله دوربین مخفـى اى که تـوسط دوستان امــام در بیمارستان نصب شده بـود روزهاى بیمارى و جریان عمل و لحظه لقاى حق ضبط شده است. وقتى که گوشه هایـى از حالات معنوى و آرامـش امام در ایـن ایـام از تلویزیون پخـش شـد غوغایى در دلها بر افکند که وصف آن جــز با بودن در آن فضا ممکـن نیست. لبها دائمـا به ذکـر خـدا در حـرکت بود.

 

رحلت امام خمینی(ره),امام خمینی (ره), سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)

مراسم تشییع پیکر امام خمینی (ره)

 

در آخرین شب زندگى و در حالى که چند عمل جراحى سخت و طولانى درسن 87 سالگى تحمل کرده بود و در حالیکه چندیـن سرم به دستهاى مبارکـش وصل بـود نافله شب مى خـواند و قـرآن تلاوت مـى کرد. در ساعات آخر ، طمانینه و آرامشى ملکـوتـى داشـت و مـرتبا شـهادت بـه وحـدانیت خـدا و رسالت پیـامبـر اکرم (ص) را زمـزمه مـى کـرد و بـا چنیـن حــالتى بـود که روحـش به ملکـوت اعلى پرواز کرد. وقتى که خبر رحلت امــام منتشر شـد ، گـویـى زلزله اى عظیـم رخ داده است ، بغضها تـرکیـد و سرتاسر ایران و همـه کانـونهایـى کـه در جـهان بـا نام و پیام امام خمینـى آشـنا بـودنـد یــکپارچه گـریستند و بـر سر و سینه زدنـد. هیچ قلـم و بیـانـى قـادر نیست ابعاد حـادثه را و امواج احساسات غیر قابل کنترل مردم را در آن روزها تـوصیف کند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

آثار و تألیفات امام خمینی(ره) در یک نگاه

فهرست اسامی آثار و تألیفات امام خمینی(ره) را مرور می‌کنیم:

1-  شرح دعاى سحر

شرح دعای سحر اولین تالیف حضرت امام می باشد که نگارش آن به سال 1347 ه.ق بر می گردد ، این کتاب که به زبان عربی است در تفسیر و توضیح دعای سحر نوشته شده است و امام اشارات متعددی به نظرات استاد خود مرحوم آیت الله شاه آبادی نموده اند . کتاب حاضر پس از اصلاح و مقابله با نسخه های موجود ، همراه با توضیحات و فهرست اصطلاحات ، آیات ، روایات و... توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی موسسه به زیور طبع آراسته و تقدیم علاقمندان گردیده است. ( لازم به ذکر است که این کتاب توسط آقای سید احمد فهری ترجمه شده است که توسط نهضت زنان مسلمان به چاپ رسیده است )

2-  شرح حدیث رأس الجالوت

شرح امام خمینی (س) بر حدیث رأس الجالوت ( احتجاجات حضرت امام رضا (ع) با اصحاب ادیان مختلفه و از آنجمله رأس الجالوت از علمای یهود ) که به سال 1348 هجری قمری تألیف گردیده است

این حدیث در توحید و نیز عیون اخبارالرضا شیخ صدوق و احتجاج طبرسى و جلد دهم بحارالانوار و جلد دوم مسندالرضا نقل شده است

3-  حاشیه امام بر شرح حدیث رأس الجالوت

علاوه بر شرح مستقل امام بر حدیث مزبور ، آن حضرت تعلیقه ای نیز بر شرح مرحوم قاضى سعید محمدبن محمد مفید قمى از دانشمندان و عرفاى قرن یازدهم،  بر حدیث رأس الجالوت نیز نوشته اند

4-  التعلیقه علی الفوائد الرضویه

 این کتاب تعلیقه امام خمینی ( س) است بر شرح فلسفی ، عرفانی حدیث ( رأس الجالوت ) از قاضی سعید قمی است. 

5-  شرح حدیث جنود عقل و جهل

کتاب شریف " شرح حدیث جنود عقل و جهل " کتابی عرفانی - اخلاقی مشتمل بر مباحث ارزشمند عرفان نظری - فلسفه اسلامی- اخلاق ، شرح احادیث ، انسان شناسی ، تفسیر همراه با نصایح اخلاقی می باشد .

 6-  مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه

 این کتاب یکی از درخشانترین آثار عرفان اسلامی در دوره متاخر است که به قلم حضرت امام خمینی (س) به زبان عربی به رشته تحریردر آمده است . آغاز کلام این رساله ، در بیان مرام حدیث معروف و مشهور منسوب به حضرت ختمی مرتبت خطاب به ذات مقدس لایزالی است که عرض می کند :« نشناختم تو را آنچنان که حق شناختن است ، و نپرستیدیم تو را آنچنان که حق پرستیدن است». این رساله با مقدمه بسیار مفصل و جامع استاد سید جلال آشتیانی ، به چاپ رسیده است .

 7-  تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس

 کتاب فصوص الحکم تألیف شیخ اکبر محی الدین عربی از عرفای نامدار جهان اسلام است که شروح زیادی بر آن نوشته شده که شرح قیصری از بهترین شرحها شناخته شده است . امام خمینی (س) در سال 1355 هجری قمری تعلیقه خود را به زبان عربی بر شرح فصوص الحکم (قیصری ) به اتمام رسانیده است که خود گویای تسلط نویسنده بر آراء اساطین عرفان ، نظیر شیخ اکبر ، قونوی ، ملاعبد الرزاق کاشانی ، فرغانی ، عراقی و قیصری است . کتاب « مصباح الانس بین المعقول و المشهود » شرحی است از محمدبن حمزه بن محمد فناری بر کتاب « مفتاح الغیب » اثر ابو المعالی محمد بن اسحاق قونوی از شاگردان ممتاز محی الدین عربی است که در عرفان نظری نوشته شده است . امام خمینی (س) آراء و نقد خود را به صورت حاشیه بر بیش از یک سوم کتاب مذکور در سال 1355 هجری قمری نوشته اند . دو حاشیه فوق الذکر ( بر شرح فصوص و مصباح الانس ) تحت نام تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس به چاپ رسیده است .

 8-  شرح چهل حدیث (اربعین حدیث )

 این کتاب یکی از آثار گرانبهای اخلاقی و عرفانی امام خمینی (س) است که در سال 1358 هجری قمری به زبان فارسی نوشته شده است . در این اثر چهل حدیث از روایات پیشوایان دین از کتاب شریف کافی ( 34 حدیث اول غیر از حدیث 11 در مسائل اخلاقی و 6 حدیث آخر در مسائل اعتقادی ) به وجهی مبسوط و با بیانی شیوا و اثرگذار شرح شده اند . 

9- سر الصلوه

 این کتاب ، به زبان فارسی و در بیان اسرار معنوی نماز نگاشته شده است . نگارش سرالصلوه در 21 ربیع الثانی1358 ه.ق مطابق با 19 خرداد 1318 ه.ش به انجام رسیده است . چاپ جدید این کتاب مشتمل بر مقدمه آیت الله جوادی آملی ، وصیتنامه ای اخلاقی از امام خمینی (س) خطاب به فرزندشان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی ، متن اصلی کتاب سرالصلوه ، فهرستهای راهنما و تصویر کامل دستخط نسخه اصل کتاب  است.

 10- آداب نماز (آداب الصلوه)

کتاب آداب نماز ( آداب الصلوه) که نگارش آن در تاریخ شنبه دوم ربیع الثانی 1361 ه.ق ( 30 فروردین 1321 ه. ش ) به پایان رسیده است ، بیان تفصیلی آداب قلبی و اسرار معنوی نماز است . کتاب آداب نماز (آداب الصلوه) دارای یک مقدمه و سه مقاله است که هر مقاله به چند فصل تقسیم شده است .

 11- رساله لقاءالله

 رساله ای فارسی و موجز از امام خمینی (س) در مسائل عرفانی که همراه با رساله لقاءالله آیه الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی به چاپ رسیده است .

 12- حاشیه بر اسفار

حضرت امام سالها در قم کتاب گرانقدر « اسفار اربعه » تألیف فیلسوف شهیر صدر المتألهین را تدریس کرده اند و بر مباحثی از آن حاشیه نوشته اند امید است آراء فلسفی حضرت امام نیزجهت بهره برداری جامعه اسلامی تنظیم و منتشر شود.

 13- کشف الاسرار

کتاب فوق که اثری است سیاسی ، عقیدتی و اجتماعی درسال 1323 هجری شمسی یعنی دو سال پس از عزل رضاخان از سلطنت نوشته شده است . در این اثر امام به شبهات و تبلیغات ضد دینی و ضد روحانی جزوه « اسرار هزار ساله » یک وهابی گرا پاسخ گفته و به استناد حقایق تاریخی و ضمن طرح و نقد آراء فلاسفه یونان قدیم ، فلاسفه اسلام و فلاسفه معاصر غرب ، بر حقانیت تشیع و نقش سازنده روحانیت اسلام تأکید ورزیده است . در همین کتاب اندیشه حکومت اسلامی و ولایت فقیه در عصر غیبت مطرح شده است و به تفصیل سیاستهای ضد ملی و لائیک رضاخان و همفکران او در ممالک اسلامی ( در آن زمان ) افشا شده اند .

 14- انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه 2 جلد

 این اثر گرانسنگ ، حاشیه ای است مبسوط از آثار قلمی حضرت امام خمینی (س) که به خط مبارک ایشان بر مباحث عقلیه کتاب (کفایه الاصول ) محقق بزرگ ، آیت الله آخوند خراسانی تحریر شده است . کتاب (انوار الهدایه) به عنوان یک اثر اصولی نفیس به همراه استخراجها و زندگینامه کوتاه رجال ذکر شده در آن ، و نیز شرح اصطلاحات و فهرستهای گوناگون ، با روشی تحقیقی و علمی ، در دو جلد به زیور طبع آراسته شده است.

 15- بدایع الدرر فی قاعده نفی الضرر

رساله ای تحقیقی ، اجتهادی به زبان عربی در بحث « قاعده لاضرر » که از قواعد مهم فقهی است . امام این رساله را در جمادی الاولی سال 1368 هجری قمری تألیف نموده است . این رساله به همراه تعدادی دیگر از رساله های اصولی امام در مجموعه ای تحت عنوان « الرسائل » در سال 1385 هجری قمری در قم به چاپ رسیده است.

 16- الرسائل العشره

 این کتاب شامل ده رساله عملی به زبان عربی است این رساله ها عبارتند از : تقیه ، فروع علم اجمالی ، قاعده من ملک ، تداخل الاسباب ، قیاس العلل التشریعیه بالتکوینیه ، موضوع علم اصول ، الفجر فی اللیالی المقمره، العقود و الایقاعات ، الشرط المخالف الکتاب ، قاعده علی الید .

 17- رساله الاستصحاب

مبحث استصحاب یکی از مباحث عمده علم اصول فقه بشمار می رود ، حضرت امام در دوره درس اصول خود به این بحث نیز پرداخته اند و این کتاب حاصل دروس ایشان است که به رشته تحریر درآمده است.

18- رساله فی التعادل و التراجیح

حضرت امام این رساله را در سال 1370 قمری تألیف نموده است . تعادل و تراجیح از مباحث تکمیلی علم اصول فقه است که در آن معیارهای انتخاب دلیل در مقام تعارض ادله بحث میشود .

19- رساله الاجتهاد و التقلید

 این بحث هم در کتب اصول و هم در فقه مورد توجه است . کتاب حاضر که حاصل دو بار تدریس حضرت امام است از دید اصولی به این بحث پرداخته است . نظریه شوؤن و وظایف فقیه و قضاوت غیر مجتهدین از مباحث مهم این کتاب است .

 20-مناهج الوصول الی علم الاصول، 2 جلدی

 کتاب حاضر اولین مباحث علم اصول است که توسط حضرت امام تالیف شده و برای نخستین بار به همراه توضیحات ، پاورقیها و فهرست آیات ، روایات ، اعلام ، اماکن و... به چاپ رسیده است . حضرت امام مباحث را در یک مقدمه ، به چهارده امر تقسیم نموده و پنج مقصد بیان کرده اند که آخرین مقصد مبحث « مطلق و مقید » است.

21- رساله فی الطلب و الاراده

 اثری است اصولی ، فلسفی و عرفانی از امام خمینی (س) که به سال 1371 هجری قمری در همدان به زبان عربی نوشته شده است .

این رساله با ترجمه فارسی آن در 160 صفحه توسط مرکز انتشارات علمی و فرهنگی تهران در سال 1362 به چاپ رسیده است . و متن عربی آن توسط موسسه در سال 1379 چاپ گردیده است .

 22-رساله فی التقیه

رساله ای فقهی و اجتهادی از امام خمینی (س) در مبحث « تقیه » که به سال 1372 هجری قمری به زبان عربی نوشته شده و در آن ثابت شده است که فلسفه وجوب تقیه برای حفظ دین است نه محو دین . این رساله در سال 1385 هجری قمری در قم در مجموعه « الرسائل » به چاپ رسیده است . 

23 - رساله فی قاعده من ملک

رساله ای است اجتهادی از امام خمینی (س) در قاعده فقهی موسوم « قاعده من ملک » که نویسنده کتاب آثار الحجه ( منتشر شده در سال 1373 هجری قمری ) از آن یاد کرده است .

 24 - رساله فی تعیین الفجر فی اللیالی المقمره

رساله ای است فقهی و استدلالی در بیان چگونگی تعیین طلوع فجر در « لیالی مقمره » که تحت همین نام در سال 1367 هجری شمسی در قم به چاپ رسیده است.

 25 -  کتاب الطهاره - 4 جلد

اثری است مشتمل بر مباحث مربوط به « طهاره » از ابواب فقه که به شیوه استدلالی و اجتهادی در چهار مجلد در فاصله سالهای 1373 تا 1377 هجری قمری به قلم امام خمینی(س) به زبان عربی تألیف گردیده و دو جلد آن در سال 1367 هجری قمری در قم و دو جلد دیگر در سال 1389 ه. ق در نجف اشرف - جمعاً در 1202 صفحه - به چاپ رسیده است .

  26- تعلیقه علی العروه الوثقی

 حاشیه امام خمینی (س) است بر تمام مسائل کتاب « عروه الوثقی » اثر مشهور آیه الله العظمی سید محمد کاظم طباطبائی یزدی . این حاشیه که در سال 1375 ه . ق تألیف گردیده شامل فتاوای فقهی امام خمینی (س) در ابواب مختلف فقه می باشد که هم به صورت مستقل و هم به ضمیمه عروه الوثقی مکرراً به چاپ رسیده است .

 27 - المکاسب المحرمه، 2 جلد

 حضرت امام خمینی (س) در طول سالیان درس فقه و اصول خود ، بسیاری از مباحث فقهی و اصولی را در جمع فضلا و محققین تدریس و طبق برنامه منظمی که داشتند ، مطالب هر درس را پس از تدریس بلافاصله به رشته تحریر در می آورند ، کتاب مکاسب محرمه یکی از این مباحث است که قبلا با توضیحات آیه الله مجتبی تهرانی به چاپ رسیده بود و اخیراً پس از مقابله با نسخه خطی ، به همراه پاورقی و توضیحات مفصل و فهرست آیات و روایات و... در دو جلد با چاپ نفیس توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام به زیور طبع آراسته گردیده است .

 28 - تعلیقه علی وسیله النجاه

حاشیه ای است از امام خمینی (س) حاوی فتاوای فقهی ایشان که به صورت حاشیه بر کتاب وسیله النجاه ( رساله عملیه ) آیه الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی نوشته شده است . این اثر که نگارش آن در سال 1372 ق به پایان رسیده است اساس کتاب تحریرالوسیله امام خمینی (س) را تشکیل می دهد .

29 - رساله نجاه العباد

 این رساله اولین رساله عملیه فارسی امام خمینی (س) است که در دوران مرجعیت ایشان جمع آوری شده است این کتاب بیشتر موارد ترجمه کتاب وسیله النجاه‌مرحوم حاج سید ابوالحسن اصفهانی و در برخی موارد برگرفته از کتاب عروه الوثقی آیه الله سید کاظم طباطبائی یزدی است .

 30 - حاشیه بر رساله ارث

حاشیه بر رساله ارث مرحوم خراسانی از اولین نوشته های فقهی فارسی حضرت امام خمینی (س) می باشد که حدود سال 1372 (ه.ق) به رشته تحریر در آمده است . شاید علت حاشیه کردن این رساله از سوی ایشان ناتمام بودن مبحث ارث در کتاب وسیله النجاه مرحوم آیه الله العظمی حاج سید ابوالحسن اصفهانی بوده باشد . زیرا اولین نسخه از این حاشیه به خط حضرت امام در انتهای نسخه خطی حاشیه بر وسیله النجاه و در ادامه آن به تحریر در آمده است.

  31 - تقریرات درس اصول آیه الله العظمی بروجردی

حضرت امام در این اثر دروس اصول آیه الله بروجردی (ره) را به قلم خویش و به زبان عربی تقریر نموده است . تحقیق و چاپ این اثر برای نخستین بار از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)در دست انجام است .

 32 - تحریر الوسیله 2 جلد

کتاب فقهی ، فتوایی و عملی است که امام خمینی (س) آن را به عنوان حاشیه بر وسیله النجاه مرحوم حاج ابوالحسن اصفهانی به زبان عربی آن را در دوران تبعید در ترکیه نوشته اند . این کتاب برای نخستین بار در دو مجلد - 1309 صفحه - در نجف اشرف به چاپ رسید و از آن پس در نجف ، بیروت و ایران بارها تجدید چاپ شده است .

 33- ترجمه تحریر الوسیله 4 جلد

کتاب تحریر الوسیله حضرت امام (س) تاکنون چند ترجمه از آن منتشر شده است . کتاب حاضر توسط حجه الاسلام سید محمد باقر موسوی همدانی مترجم تفسیر المیزان ترجمه شده است .

 34 - ترجمه تحریر الوسیله 4 جلد

 یکی از ترجمه های کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (س) که به پیشنهاد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توسط حجج الاسلام قاضی زاده و اسلامی در 4 مجلد به چاپ رسیده است .

 35 -  کتاب البیع - 5 جلد

 اثری است گرانبها از امام خمینی (س) ( در فقه استدلالی در ابواب مختلف مربوط به بیع و تجارت ، که در فاصله سالهای 1380 تا 1396 هجری قمری عمدتاً در نجف اشرف نوشته شده است و نخستین چاپ آن نیز در نجف انجام یافته است ( 5 جلد ، جمعاً 2371 صفحه )

 36 -  حکومت اسلامی یا ولایت فقیه

کتاب« ولایت فقیه» مجموعه سیزده جلسه تدریس است که حضرت امام خمینی (س) در فاصله سیزدهم ذیعقده 1389 ه.ق تا دوم ذیحجه الحرام 1389 ه.ق مطابق با اول بهمن ماه تا بیستم بهمن ماه 1348 ه.ش در ایام اقامت در نجف اشرف ایراد فرموده اند . این سخنرانیها در همان ایام به صورتهای مختلف ، گاهی کامل و گاه به صورت یک یا چند درس تکثیر و منتشر شده است . فهرست آیات ، روایات ، اعلام کتابها ، اصطلاحات فقهی و حقوقی نیز به کتاب اضافه شده است.

 37 - کتاب الخلل فی الصلوه

 اثری است حاوی آراء اجتهادی و استدلالی امام خمینی (س) به زبان عربی در مبحث مربوط به احکام فقهی خلل نماز ، که در آخرین سالهای اقامت امام در نجف اشرف نوشته شده است .

 38 - جهاد اکبر یا مبارزه با نفس 

متن پیاده شده درسهای امام خمینی (س)در باره اهمیت و لزوم تهذیب نفس می باشد که در نجف اشرف ایراد شده است . این رساله که در عین اختصار نکات اخلاقی و تربیتی و سیاسی فراوانی را مشتمل است قبلاً به صورت ضمیمه کتاب ولایت فقیه بارها چاپ شده است . چاپ جدید این کتاب همراه با مقدمه و توضیحات از سوی موسسه منتشر گردیده است .

 39 - رساله توضیح المسائل 

در سالهای اخیر به دلیل مراجعات متعدد از سوی مقلدین و کمبود رساله عملیه ، موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی (س) که متولی انتشار آثار امام می باشد به ناشران مختلف اجازه چاپ و انتشار این اثر مهم را داده است . اکنون با توجه به اینکه در رساله « توضیح المسائل » تصحیح شده نیز اغلاط چاپی مختلفی مشاهده می شود و این اغلاط در چاپ های ناشرین دیگر رو به فزونی دارد ، این موسسه بر آن شد تا ضمن بررسی رساله های موجود ، متن صحیحی را در اختیار علاقمندان قرار دهد .

 40 - مناسک حج، احکام مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی(ره)

 این اثر ، حاوی فتاوی امام خمینی (س) درباره اعمال و مناسک حج است ، به ضمیمه ترجمه مسائل حج از تحریر الوسیله و 550 استفتا پیرامون اعمال حج که در دو باب با عناوین (اعمال عمره تمتع) و (اعمال حج تمتع) بوده و هر باب به هفت فصل تقسیم شده است .

 41 - تفسیر سوره حمد

تفسیر امام بر فاتحه الکتاب مشحون از نکات دقیق لطایف عرفانی است که این اثر را در جایگاهی برتر و بالاتر از دیگر آثار قرار می دهد . این اثر در چهار بخش با عناوین ، تفسیر سوره حمد از کتاب (سر الصلوه ) تفسیر حمد از کتاب ( اداب الصلوه) دروس تفسیر سوره حمد و اشارات تفسیری درباره سوره حمد از سایر آثار امام (س) ، تنظیم و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است .

  42 - استفتائات 3 جلد

مجموعه ای از فتاوای امام خمینی در پاسخ به سئوالات شرعی مردم در ابواب مختلف فقه و بخصوص در مسائل مستحدثه است که تاکنون سه مجلد آن از سوی انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به چاپ رسیده است .

 43 - دیوان شعر امام

دیوان امام ، مجموعه ای از غزلیات ، رباعیات ، قصاید ، مسمطها و دو بیتیهای عرفانی به جا مانده از سروده های قدیم و اخیر حضرت امام خمینی (س) است . در مقدمه دیوان آمده است : (حضرت امام هرگز سر شعر و شاعری نداشت و خود را به این پیشه سرگرم نساخته بود . بلکه ، شرح درد مهجوری را در قالب الفاظ و کلمات موزون بیان نموده است).

 44 - سبوی عشق

سبوی عشق ، نخستین اثر منظوم از حضرت امام که به زیور طبع آراسته شده است . مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی در یادداشتی در آغاز این دفتر آورده است : اماما ، اکنون که در غم هجرانت می سوزم ، غزلهایی از مجموعه اشعارات را که به اصرار همسرم ، فاطمه طباطبایی در سالهای اخیر سروده ای ، به شیفتگان زلال کوثر هدایت و عرفانت تقدیم می نمایم

 45 - ره عشق

صحیفه ای است اخلاقی و تربیتی از امام خمینی (س)خطاب به خانم فاطمه طباطبایی ، همسر مرحوم حاج احمد آقا با مفاهیمی بلند و معنوی ، با این امید که رهروان راه پاک آن پیر روشن ضمیر را بهره کافی نصیب گردد. در این اثر ، متن نامه حضرت امام ، خوشنویسی شده و تصویر دستخط مبارک نیز زینت بخش آن است . در پایان کتاب فهرست توضیحات و تعبیرات و اصطلاحات آورده شده است.

  46 - باده عشق

باده عشق ، حاوی بخشی از غزلیات و رباعیات حضرت امام خمینی (س) و نامه ای عرفانی از آن بزرگوار به خانم فاطمه طباطبائی ( همسر گرامی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی ) است . در این کتاب امام خمینی (س) توصیه های بسیار مفیدی در جهت کسب علم ، تهذیب نفس و اخلاص در عمل بیان فرموده اند . کتاب باده عشق ، دارای مقدمه ای به قلم خانم فاطمه طباطبایی می باشد .

  47 - نقطه عطف

نقطه عطف حکایتی است از صلابت و ایستادگی در مسیر عبودیت ، و بیدارباشی است از امام خمینی(س) به یادگار ارجمندش ، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی ، که جاودانه زیستن را به او و تمامی فرزندان معنویش آموخته است . درج این صحیفه اخلاقی و ماندگار به همراه ترجیع بندی بلند و تعداد دیگری از رباعیات عرفانی امام در کتاب " نقطه عطف " مجموعه ای دلنشین و غنی را فراهم ساخته است .

 48 - محرم راز

این کتاب شامل تعدادی از غزلیات و رباعیات عرفانی حضرت امام خمینی (س) است به ضمیمه نامه ای از آن حضرت که در تاریخ 26 ربیع الثانی 1408 هجری قمری (28 آذرماه 1366 شمسی ) به یادگار گرامیشان مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی نگاشته اند .

 49 - مقام رهبری در فقه اسلامی با استفاده از کتاب البیع امام خمینی (ره)

 این کتاب شامل 3 بخش : بخش اول لزوم بقای ولایت و رهبری ، بخش دوم شایسته ترین فرد برای رهبری ، بخش سوم ویژگیهای رهبری که از کتاب البیع حضرت امام خمینی (س) استخراج و توسط آقای بی آزار شیرازی ترجمه و توضیح داده شده است .

  50 - مسائل امر به معروف و نهی از منکر از تحریر الوسیله امام خمینی (ره) 

این کتاب از کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (س) بخش امر به معروف و نهی از منکر استخراج و ترجمه گردیده است که شامل مسائل فقهی در مورد همین موضوع می باشد .  

51 - مسئله قضاوت از کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (ره)

این کتاب بخشی از کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (س) در موضوع مسئله قضاوت که توسط آقای محمد امین استخراج و ترجمه شده است ( مسائل فقهی مربوط به قضاوت ) 

52 - جهاد نفس از کتاب اربعین حدیث امام خمینی

 این کتاب که حدیث اول چهل حدیث امام می باشد توسط آقای سید احمد فهری تنظیم و توضیحات لازم بیان شده است .که شامل متن حدیث و شرح حدیث می باشد .

 53 - رابطه نیت و اخلاص از کتاب اربعین حدیث 

این مجموعه شرحی پیرامون حدیث بیستم اربعین امام خمینی (س) است که راجع به پیوند و رابطه بین نیت و اخلاص سخن می گوید . این کتاب به عنوان محور درس علم الحدیث در جنب مباحث تدریس خارج فقه و اصول مورد مباحثه قرار گرفته . شامل متن حدیث بیستم اربعین ، شرح حدیث ، ارتباط موت و نفس ، اهمیت و تاثیر نیت و....

 54 - صحیفه امام « مجموعه آثار امام خمینی (س) » 22 جلد

 مجموعه گرانبهای ( بیانات ، پیام ها ، مصاحبه ها ، احکام ، اجازات شرعی و نامه ها ) که هدایتبخش همه علاقمندان راه حق و حقیقت است در 22 مجلد تقدیم عاشقان امام خمینی می گردد . کاملترین و جامعترین اثری است که در رابطه با امام خمینی (س) به چاپ رسیده است و ویژگیهای آن در مقدمه جلد یکم بتفصیل توسط آقای حمید انصاری تشریح گردیده است . و جلد 22 آن نمایه کتاب می باشد .

 55 - صحیفه نور

مجموعه گرانبهای بیانات ، پیام ها ، مصاحبه ها ، احکام ، اجازات شرعی و نامه ها که هدایتبخش همه علاقمندان راه حق و حقیقت است در 22 مجلد تقدیم عاشقان امام خمینی می گردد .  مجموعه بیانات، پیامها و ... امام از قبل 15 خرداد سال 42 تا پایان عمر ایشان

 56 - وصیتنامه سیاسی الهی

جاودانه ترین پیام امام خمینی (س) خطاب به نسل حاضر و نسلهای آینده است که در آن امام ضمن بیان عقاید حقه خویش ، اهم آراء ، تذکرات خود را در باره مسائل سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی و جامعه انسانی در قالب تحلیل های مستند و تذکرات خیرخواهانه نوشته اند .

 57 - لمحات الاصول

این کتاب تقریرات درس فقیه عالیقدر آیه الله بروجردی است که توسط امام خمینی (س) به رشته تحریر در آمده است

 58 - کوثر 3 جلد

 کوثر مجموعه سخنرانیهای امام خمینی (س) از سال 1340 تا هفتم اسفندماه 1357 است که در سه مجلد انتشار یافته است . جلد اول ، سخنرانیها از سال 1340 تا آبان 1357 ، جلد دوم از آبان ماه 1357 تا هشتم بهمن 1357و جلد سوم از 12 بهمن 1357 تا هفتم اسفند 1357 را در بر می گیرد . ضمن آنکه آنچه به این کتاب ، ویژگی برجسته ای می بخشد ، مطالبی است تحت عنوان « شناسنامه سخنرانیها » که به بیان و توضیح موضوعاتی مانند زمان و مکان دقیق و موضوع سخنرانی و مشخصات حضار و شرایط و شأن بیان و... می پردازد .بطور خلاصه « کوثر » منشور انقلاب اسلامی و تاریخچه مستند مردمی ترین و اصیل ترین قیام موفق در عصر حاضر است .

  59 -  منشور روحانیت

پیام تاریخی و مهم حضرت امام خمینی (س) خطاب به روحانیون سراسر کشور ، مراجع بزرگوار اسلام ، مدرسین و طلاب حوزه های علمیه که به حق « منشور روحانیت » نام گرفت ، آمیزه ای است از « درایتها و باورها » و « باید هاو نبایدها » که همچون مشعل فروزان راهنمای فرزندان روحانی امام در حوزه های دینی خواهد بود . کتاب ، بر سه بخش عمده استوار است : نوشتار نخست ، متن پیام و دومین بخش ، تصویر دست نوشته امام و در آخر ، گزیده ای از سخنان آن بزرگوار به شکل زیبایی خوشنویسی شده است.

 60 - وعده دیدار

 کتاب از دو بخش تشکیل شـده است : بخش نخست ، متن هشتاد و چهار نامه حضرت امام خمینی (س) به فرزند ارجمندشان مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی را در خود جای داده است . نام زیبای این اثر گرانسنگ - که در نوع خود ، کاری شایسته و بایسته قلمداد می شود - گوشه چشمی به گفتار نغز و منظوم آن مرشد پیر دارد . بخش دوم ، به تصویر دستخط مبارک نامه های حضرت امام خطاب به فزندشان ، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد آقا مزین شده است .

  61- فریاد برائت

 پیام حضرت امام خمینی (س) به حجاج بیت الله الحرام در ذیحجه 1407 هجری قمری مطابق با مرداد 1366 شمسی همراه با دستخط ایشان .

62 - آوای توحید

کتاب آوای توحید ، متن نامه تاریخی حضرت امام خمینی (س) به میخائیل گورباچف صدر هیئت رئیسه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ( سابق) است . زمانی که حضرت امام (س) در پیام روشنگرانه خویش به گورباچف ، با قاطعیت فروپاشی کمونیسم را پیش بینی نمود و فرمودند که « از این پس باید کمونیسم را در موزه های تاریخ جستجو کرد » .سیاستمداران با تردید به تحولات شوروی سابق نگریستند ، اما آنچه با فاصله ای اندک پس از صدور این پیام روی داد ، ژرف اندیشی و حقیقت بینی حضرت امام را ثابت کرد . آوای توحید ، دارای مقدمه ناشر، متن پیام امام . تصویر دستخط آن حضرت و شرح مبسوطی از آیت الله جوادی آملی است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

قدس، خرمشهر دیگر می‌شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ما میگوییم مبارزات همه‌ جانبه‌ی ملّت فلسطین -مبارزات سیاسی، مبارزات نظامی، مبارزات اخلاقی و فرهنگی- باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب فلسطین هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. از همه‌ی مردم فلسطین اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که در خارج فلسطین تبعید شده‌ی از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و اینها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد.»

 

 

 

https://iranpl.ir/news/22763/%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

ربات دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با همکاری مجموعه پیام‌رسان گپ در بستر این نرم افزار فعال شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی که امسال با معرفی ۱۲ عنوان کتاب، به صورت مجازی برگزار می‌شود، به منظور ایجاد سهولت در دسترسی خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و گروه‌های مختلف سنی، ربات عضویت و شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را از طریق پیام‌رسان گپ به آدرس http://gap.im/samakpl_bot در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.

گفتنی است دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام، به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام و افزوده شدن منابع مرتبط با سیره حضرت امام هادی علیه‌السلام به عنوان بخش ویژه دهمین دوره، همزمان با ایام فرخنده دهه‌کرامت، برگزار می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی