کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۵۴ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

🌷کتاب‌هایی درباره امام حسن (ع) که باید بخوانیم

#آموزش_عمومی 

🌷کتاب‌هایی درباره امام حسن (ع) که باید بخوانیم

🌸«از گوشه و کنار تاریخ»
نوشته «سید علی شفیعی»، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، کتابخانه صدر
در این کتاب فقط موضوع اتهام کثرت ازدواج و طلاق در مورد امام مجتبی علیه‏‌السلام با توجه به روایات و مطالب تاریخی و راویان آن‏ها بحث و بررسی شده است.

🌸«امام حسن علیه‌‏السلام پرچمدار صلح و آزادی»
نوشته «مهدی پیشوایی»، انتشارات توحید
کتابی است که چند محور از زندگی امام مجتبی علیه‏‌السلام، مانند روز‌های نخستین زندگی، همسران، علل صلح، پیمان صلح، همسر جنایتکار و چند روایت کوتاه از آن بزرگوار را ترجمه کرده است.

🌸«زندگانی امام حسن مجتبی علیه‏‌السلام»
نوشته «سید هاشم رسولی محلاتی»، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
مؤلف در دوازده فصل به شرح زندگی امام مجتبی علیه‏‌السلام پرداخته؛ مانند ولادت، زمان رسول خدا، فضایل حسنین، پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله تا پایان خلافت عثمان، زمان حکومت پدر، دوران امامت، ماجرای صلح و فضایل و مکارم اخلاق و سخنانی چند از آن حضرت و...

🌸«زندگانی حضرت مجتبی علیه‏‌السلام»
نوشته «حسین عمادزاده اصفهانی»، انتشارات أسوه
این کتاب محور‌های مهم زیر را مورد بحث و بررسی قرار داده:
خلافت امام حسن علیه‏‎السلام، مکاتبات، صلح، مکارم اخلاق، توقف در کوفه و مدینه

🌸«کنوزالحکم و فنون الکلم»
نوشته «سید حسن طباطبایی میرجهانی»، مترجم «حسین عمادزاده»
کتاب فوق در بردارنده‏ خطبه‏‌ها، نامه‏‌ها، کلمات قصار امام مجتبی علیه‏السلام با ترجمه‏ فارسی است.

🌸«معصوم چهارم حسن بن علی علیه‏السلام»
نوشته «جواد فاضل»، انتشارات کتب ایران کتاب فوق مشتمل بر مباحث ذیل است:
دوران کودکی و نوجوانی، دوران ظلمت، دوران وحشت، خلافت عهد، پس از شهادت امام مجتبی علیه‏‌السلام

🌸«ناسخ التواریخ»
نوشته «میرزا محمدتقی سپهر»، کتاب فروشی اسلامیه
حافظه‏ نیرومند و استعداد سرشار مؤلف باعث شده، مطالب بسیار زیادی را در این باب به رشته‏ تحریر درآورد و چه بسا همین قوت سبب گردیده که مراجع مطالب نقل شده را ذکر نکند. چند نمونه از موضوعات مطرح شده عبارتند از: فرزندان فاطمه، فرزندان پیغمبر، امام حسن در زمان رسول خدا (ص)، فضایل حسنین (ع)، حکومت و خلافت امام، خطبه‏‌ها، احتجاجات، مصالحه، شاگردان، همسران، فرزندان.

🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌹نشست قصه گویی کتاب در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار

#قصه_گویی 

🌸با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شد؛

🌹نشست قصه گویی کتاب در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار

🌷در هفته کتاب و کتابخوانی ، نشست قصه گویی کتاب  «مدرسه چه خوبع »  در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار برگزار شد.

🌷 در ادامه سلسله نشست های  قصه گویی ، کتاب « مدرسه چه خوبه» تالیف لورن چایلد با حضور تعدادی از بچه های پیش دبستانی در بخش کودک کتابخانه سعدی برگزار شد.
  
🌷در این نشست که با استقبال کودکان برگزار شد، خانم زهره سهرابی کتابدار کتابخانه، کتاب را برای کودکان قصه گویی و بلندخوانی کرد .

🌸کتاب «مدرسه چه خوبه» برای کودکانی که نگران روز نخست مدرسه‌شان هستند، مناسب است. لولا درباره این‌که باید به مدرسه برود یا نه مطمئن نیست. او فکر می‌کند نیازی نیست بتواند تا بیشتر از ده بشمارد چون هیچ‌وقت بیشتر از ده‌تا شیرینی نمی‌خورد.

🌸کتاب «مدرسه چه خوبه» از آغاز تا پایان پر از تصویرهای رنگارنگ و آموزنده و جذاب برای کودکان است که باعث می‌شود مشتاقانه داستان را تا آخر دنبال کنند و هم‌زمان چیزهایی یاد بگیرند؛


🌹┄┅═✼📚✼═┅┄🌹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌺 نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

 

#نمایشگاه_کتاب 

🌺 نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی 

🌸🌸🌸🌸🌸🌸

🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌹آغاز هفته ی کتاب و کتابخوانی گرامی باد

#مناسبتی 

🌷🌹آغاز هفته ی کتاب و کتابخوانی گرامی باد 

کسی که کتاب می خواند🌺

هزاران زندگی را قبل از مرگش زندگی می کند.🌸

کسی که هرگز کتاب نمی خواند🌺

فقط یک بار زندگی می کند...🌸

   🌷🌹جرج ر مارتین🌹🌷

🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

نشست قصه گویی کتاب در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار

#قصه_گویی 

🌸با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شد؛

🌹نشست قصه گویی کتاب در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار

🌷در هفته کتاب و کتابخوانی ، نشست قصه گویی کتاب  «اول نقاشی »  در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار برگزار شد.

🌷 در ادامه سلسله نشست های  قصه گویی ، کتاب « اول نقاشی» تالیف علی بابا جانی  با حضور تعدادی از بچه های پیش دبستانی در بخش کودک کتابخانه سعدی برگزار شد.
  
🌷در این نشست که با استقبال کودکان برگزار شد، خانم  سمیرا محمودی از مربیان پیش دبستانی، کتاب را برای کودکان قصه گویی و بلندخوانی کرد .

🌸چکــیده کتـاب

کتاب مصوّر حاضر چهارمین دفتر از مجموعه عادت‌های خوب، در بردارنده: داستانی تخیّلی و تربیتی برای گروه سنی الف تدوین شده است. این اثر، از طریق شخصیت اصلی داستان، رفتارهای خوب را در کودکان ایجاد و تقویت می‌کند. در این مجموعه می‌خوانیم: مموشی و خارپشت هم یک خورشید روی کاغذ کشیده خرگوشک داد زد: «بچه‌ها بیایید بازی» خارپشت با خرگوشک مشغول بازی شد؛ اما مموش با خودش گفت: اول نقاشی بعد بازی، خارپشت گفت: «چه قدر خوب است که کارت را تمام می‌کنی و بعد سراغ کار دیگری می‌روی».

🌹┄┅═✼📚✼═┅┄🌹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷🌹سه قانون طلایی برای آنکه بیشتر کتاب بخوانید

 

#آموزش_عمومی 

🌷🌹سه قانون طلایی برای آنکه بیشتر کتاب بخوانید

🌸قانون اول: کتاب‌هایی را انتخاب کنید که موضوعاتشان را دوست دارید

بسیاری از کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف موجود است که نخواندنشان، ممکن است یک پرستیژ منفی داشته باشد. بسیاری از افراد با این فکر کتابی را خریده، اما هنوز به سراغ آن نرفته‌اند. مهم‌ترین دلیل این نکته این است که آن‌ها به موضوع کتاب علاقه‌مند نیستند، اما نمی‌خواهند این را بپذیرند.
پس وقت و پول خود را برای خرید کتاب‌هایی که با موضوعشان ارتباط نمی‌گیرید، هدر ندهید. این کار ممکن است دانش شما را افزایش دهد؛ اما شما را کتاب‌خوان‌تر نمی‌کند.

🌸قانون دوم: کتاب‌ها را مال خود کنید

یک قانون ساده برای خواندن بیشتر کتاب این است که کتاب‌هایی را که به آن‌ها علاقه‌مندید، بخرید. این کار به شما قدرت انتخاب بیشتری برای انتخاب کتاب از کتابخانه‌ی شخصیتان می‌دهد. «شان پاریش» به‌عنوان روزنامه‌نگار در این مورد می‌نویسد: «قبلا از رفتن به کتابخانه خیلی خوشم می‌آمد، الان هم بدم نمی‌‌آید. اما در گذر زمان متوجه شدم که اگر می‌خواهی کتابی را از نظر ذهنی، مال خود بدانی، باید آن کتاب بی‌صاحاب شده‌ را بخری و ببری خانه!»
البته این کار لزوما به خواندن منجر نمی‌شود. بسیاری از کتاب‌ها‌ی قطور بعد از خرید اگر تبدیل به پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی مانیتور نشوند، سال‌ها در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند! با این حال این راهکار باعث می‌شود کتاب‌‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مندید‌، همیشه در دسترستان باشد و این عامل احتمال خواندنشان را افزایش می‌دهد.

🌸قانون سوم: میل دارید روزی چند کلمه، کتاب بخوانید ؟

اجازه بدهید از کلمات شروع کنیم. در حالت استاندارد در هر صفحه‌ی کتاب چاپی، حدود 250 تا 300 کلمه جا می‌گیرد. سرعت خواندن هم در پایین‌ترین حالت ممکن به چیزی حدود 180 کلمه در دقیقه ‌می‌رسد. یعنی در ساده‌ترین حالت ممکن، در یک ساعت می‌توانید 43 صفحه کتاب بخوانید خب بیایید فرض کنیم هر شخص می‌خواهد در روز تنها یک ساعت مطالعه کند. در این صورت او در یک هفته می‌تواند یک کتاب سیصد صفحه‌ای را به پایان برساند.

🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

نشست قصه گویی کتاب در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار

 

#قصه_گویی 

🌸در هفته کتاب و کتابخوانی  برگزار شد؛🌷🌷🌷🌷🌷

🌹نشست قصه گویی کتاب در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار

🌷در هفته کتاب و کتابخوانی ، نشست قصه گویی کتاب  «منوشی ناز نازی ؛ می ره به مسواک بازی»  در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار برگزار شد.

🌷 در ادامه سلسله نشست های  قصه گویی ، کتاب « منوشی ناز نازی ؛ می ره به مسواک بازی» تالیف علی بابا جانی  با حضور تعدادی از بچه های پیش دبستانی در بخش کودک کتابخانه سعدی برگزار شد.
  
🌷در این نشست که با استقبال کودکان برگزار شد، خانم زهره سهرابی کتابدار کتابخانه ، کتاب را برای کودکان قصه گویی و بلندخوانی کرد .

🌸چکــیده کتـاب

دندان‌های «ببری» خراب شده است و «مموشی» نمی‎خواهد دندان‌هایش مثل او شود. مادر می‎گوید اگر هر روز مسواک بزند، دندان‌هایش سالم می‌ماند؛ اما مموشی بلد نیست مسواک بزند. مادر به او یاد می‎دهد چطور این کار را بکند. مادر یک لیوان را آب می‎کند و خمیردندان را روی مسواک می‎مالد. او اول دهانش را با آب می‎شوید، بعد مسواک را روی دندان‌هایش می‎مالد. از بالا به پایین، از پایین به بالا و حتی پشت دندان‌ها. حالا نوبت مموشی است که این کار را انجام دهد.

🌹┄┅═✼📚✼═┅┄🌹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

آموزش_عمومی 🌸کتاب خواندن چه فوایدی دارد؟

#آموزش_عمومی 

🌸کتاب خواندن چه فوایدی دارد؟

۱)کاهش استرس

کتاب ها خوب فرد را وارد جهان دیگری می کنند که در آن جا نگرانی وجود ندارد و همین امر موجب می شود استرس فرد کاهش پیدا کند. براساس آمار منتشر شده فقط ۶ دقیقه مطالعه کتاب ۶۸ درصد استرس را کاهش می دهد.

۲) افزایش دایره لغات

خوب صبحت کردن نیز بر افراد دیگر تاثیر می گذارد و موجب پیشرفت فردی نیز می شود. محققان به این نتیجه رسیده اند که دایره لغات قوی زوال عقل را کم تر می کند. پس هر چقدر دایره لغات فرد بیشتر باشد، سلامت روانی در سن پیری بالاتر می رود.

۳) افزایش اعتماد به نفس

با کتاب خواندن افراد می توانند بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند و با همدیگر تعامل داشته باشند که همین امر موجب بالا رفتن اعتماد به نفس آن ها می شود.

۴) ایجاد صمیمیت در بین زوج ها

کتاب خواندن یک تفریح سالم و لذت بخش است. همسران می توانند با همدیگر کتاب بخوانند و درباره آن صحبت کنند. این کار موجب صمیمیت بین آن ها می شود. نیازی نیس حتما کتاب ها علمی، تاریخی و… بخوانید. داستان و رمان خواندن نیز موجب آشنایی شما با یک جهان جدید می شود.

۵) تقویت حافظه

طبق آمار منتشر شده تاثیر کتاب خوانی و مطالعه بر مغز انسان بی شمار است. شما وقتی که یک طرحی را دنبال می کنید پس باید اطلاعات مرتبط با آن را به حافظه تان بسپارید که این کار تمرین بسیار خوبی برای مغز محسوب می شود.
اگر هنگام مطالعه کردن جزئیات کار را به یاد نسپارید از متن کتاب چیزی نخواهید فهمید. پس می توان گفت کتاب خواندن موجب تقویت توانایی حفظ کردن و به یاد سپردن می شود.

۶) کمک به خواب بهتر

بد خوابیدن موجب می شود تا بهره وری انسان کم تر شود.
بیشتر کارشناسان توصیه کرده اند که قبل از خواب حتما کتاب بخوانید که موجب آرامش ذهن می شود.

۷) افزایش اطلاعات عمومی

اگر دوست دارید در مورد موضوعات و مسائل گوناگون اطلاعات داشته باشید و در هر زمانی حرفی برای گفتن داشته باشید، کتاب بخوانید. مهم نیست که در مورد موضوع خاصی بخوانید هر چیزی که در دسترس تان بود و موجب افزایش اطلاعات شما شد بخوانید‌. هر اندازه که اطلاعات بیشتری داشته باشید بهتر می توانید با مشکلات و مسائل زندگی شخصی خود روبه رو شوید و آن ها را حل کنید.

🌹┄┅═✼📚✼═┅┄🌹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

آموزش_عمومی 🌸کتاب خواندن برای کودکان چه فوایدی دارد؟

#آموزش_عمومی 

🌸کتاب خواندن برای کودکان چه فوایدی دارد؟

1- توسعه مهارت های ارتباطی

قصه خوانی به توسعه مهارت های ارتباط شفاهی، توانایی گوش دادن، حافظه و مهارت های شناختی زبان در کودکان کمک می کند و راهی بسیار خوب برای تقویت دامنه لغات و ساختار جملات از سنین بسیار پائین است. با گذشت زمان و افزایش سن، کودک می آموزد که چگونه همچون بزرگسالان از طریق زبان بدن، روش های کلامی، گوش دادن و نگارش با دیگران ارتباط برقرار کند. نوزادان به مرور زمان تمامی صداهای اطراف خود را که برای صحبت به زبان مادری لازم است، می شنوند. وقتی شما برای او کتاب می خوانید او از همان ابتدای کودکی در معرض واژگان بیشتری قرار خواهد گرفت و هر چه بیشتر بخوانید، واژه ها بیشتر به گوش او می خورند.

2- رشد اجتماعی و عاطفی

قصه ها و تصاویر از دیرباز سینه به سینه منتقل شده اند. هر کودک به نوبه خود نظری متفاوت درباره اسباب بازی ها، حیوانات و پرندگان مختلف دارد. با مطالعه کتاب می توانید به پیشرفت او و تعداد واژگان جدیدی که برای تفکر، احساس و بیان احساسات استفاده می کند، پی ببرید.

3- مهارت های شناختی

مدتها قبل از اینکه کودک شروع به صحبت کند، با گوش دادن به داستانهایی که برایش خوانده اید، اطلاعات زیادی در مورد زبان بدست می آورد که به هنگام شروع آموزش رسمی در مدرسه بسیار مفید خواهد بود.
کودکان تقریباً از ده ماهگی می آموزند که چگونه کتاب را ورق بزنند و به کلمات جدید گوش فرا دهند. پس از مدتی، مهارت خواندن از راست به چپ نیز به آموخته های آنان اضافه می شود. کودکان حدود یکساله با گوش سپردن به قصه های شبانه مهارت حل مسئله را یاد می گیرند.

4- افزایش توجه

مشارکت دادن کودک در قصه های قبل از خواب، به بهترین شکل به او می آموزد که چگونه عادت بسیار مفید و سالم کتاب خواندن او را به آرامش خواهد رساند. به این ترتیب می توانید هر شب برای او کتاب بخوانید و گسترۀ توجه او را افزایش دهید.

5- تسکین اضطراب

کتابخوانی و قصه گویی راه خوبی برای آرامش ذهن و بدن، قبل از خواب است. حتی اگر کودک بسیار برانگیخته و بیش از حد تحریک شده باشد، قصه گویی به او کمک خواهدکرد تا دل به عالمی دیگر بسپارد و تمامی اضطراب هایش را رها کند.

6- افزایش دانش و بهبود شخصیت

کودک وقتی بزرگ تر می شود، به افراد دیگر نگاه می کند و از آنها الهام می گیرد. کتابخوانی فرصت خوبی است تا در او نفوذ کنید و به او درس زندگی بدهید. این برای شخصیت و دانش او خوب است.

7- تبدیل شدن به عادت

اگر هر شب در ساعت به خصوصی برای کودک کتاب بخوانید، کتابخوانی برای او تبدیل به یک عادت شده و بخشی از زندگی او خواهد شد. به تدریج از کتاب خواندن لذت می برد و دیگر لازم نیست در دوران نوجوانی یا جوانی برای شکل دهی این عادت، او را به سمت کتابخوانی هدایت کنید. بعدها کتاب خواندن دریچه ای به سوی نویسندگی پیش روی او خواهد گشود.

🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

ماه در میان نیزه‌ها: کوتاهه‌هایی از زندگانی امام حسن عسکری (ع)

 

#معرفی_متنی_کتاب 

🌸ماه در میان نیزه‌ها: کوتاهه‌هایی از زندگانی امام حسن عسکری (ع)

🌸نویسنده:مهدی قزلی

🌸انتشارات:امیر کبیر

🌷خلاصه ی کتاب:

بررسی زندگی معصومین (علیهم السلام) از آن جهت دارای اهمیت است که سرشار از نکات و مطالب آموزنده در زمینه های مختلف اسلامی می باشد.

کتاب پیشرو تحت عنوان «ماه در میان نیزه ها» نوشته­ی مهدی قزلی در رابطه با زندگانی، شخصیت، سلوک فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام حسن عسکری (علیه السلام) تألیف شده است.

مولف در این اثر سعی کرده است تا با استفاده از منابع تاریخی به زوایا و شرایط زندگی امام یازدهم شیعیان بپردازد و نکات اخلاقی و سیره­ی اخلاقی این امام همام را با رویکردی تاریخی برای مخاطبین عرضه کند.
 در این کتاب پس از بیان چگونگی ولادت حضرت، القاب و کنیه­ی ایشان، طریقه­ی به امامت رسیدن امام حسن عسکری (علیه السلام) و اتفاقاتی که در دوران حیات ایشان افتاد و سختگیری هایی که از طرف حکومت عباسیان بر حضرت گرفته می شد و منع هایی که در زمینه های مختلف بر ایشان اعمال می شد و حتی تلاش هایی که برای نابودی فرزند ایشان انجام شده بود، توضیحاتی داده شده است.

🌹┄┅═✼📚✼═┅┄🌹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی