کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

مناسبتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

کتاب هوای تازه

کتاب هوای تازه با عنوان اصلی «coming up for air»، هفتمین رمان جورج اورول است که در آغاز جنگ جهانی دوم چاپ شد. این رمان حال و هوای مأیوس کنندهٔ انگلستان پیش از جنگ را با اوضاع پس از جنگ مقایسه می کند. مرد میانسالی به یک باره از زندگی روزمره اش خسته شده و برای تنفس هوایی تازه، یاد ایام کودکی می کند. سیر زندگی مرد از کودکی تا بزرگسالی از زبان خودش و تصمیمی که می گیرد و ادامه ماجرا، انسان را به گذشته ای که ساده از کنارش رد شده ولی ته ذهنش هنوز وجود دارد، می برد. جورج اورول (George Orwell) در این اثر نیز همانند بسیاری از آثار دیگرش به مسائل اجتماعی جامعه در قالب رمان می پردازد. او خواننده را با خودش به سال ها قبل برده و در ستایش آن روزگاران سخن می راند، سخنانی بر علیه تکنولوژی که انسان درگیر روزمرگی را وارد آرامشی نوستالژیک می کند، آرامشی پیش از دنیای مدرن امروز و فرهنگ متریالیسم و تجمل گرایانه اش. «اورول» با اظهار تأسف برای نابودی ذات و طبیعت زندگی انسان دیروز، برای آیندهٔ دنیا ابراز نگرانی می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

آفتاب در حجاب

«آفتاب در حجاب» از ماندگارترین آثار ادبیات مذهبی است، واگویه ای تاریخی که تاریخ صرف نیست، عاشورایی است از نگاه حضرت زینب (س)، کربلایی است برای حضرت زینب (س)، پیوند حماسه و عاطفه و ادب و عشق. بی شک هیچ کسی نتوانسته و نخواهد توانست منشور کربلا را با وجوه بی نهایت آن، به تمام و کمال در قالب هنر به تصویر بکشد. با این همه، «آفتاب در حجاب» گامی است کوچک در به تماشا نشستن غم های کربلا از نگاه قلة صبر و استقامت، حضرت زینب (س). در این زمانه که حماسه کربلا به انواع تحریف ها آلوده شده است ، این اثر می تواند با روایتی ناب از این واقعه، دریچه جدیدی به روی عاشقان اباعبدالله (ع) و خواهر گرامی اش حضرت زینب کبری (س) بگشاید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

یلدا

آداب رسوم شب یلدا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

شب یلدا

یکی از مهم ترین شب های ایران باستان شب یلدا می باشد که از دیرباز تا به امروز مورد توجه و اهمیت ایرانیان واقع شده است جشن ها و شب نشینی هایی که در این شب توسط مردم در اقصی نقاط کشور برگزار می شود یک سنت دیرینه محسوب می شود که تا امروز نیز نه تنها از ارزش آن چیزی کم نشده است بلکه جایگاه بسیار ویژه ای در نزد ایرانیان پیدا کرده است.

 

شب یلدا بلندترین شب سال که به زمان مابین غروب آفتاب از تاریخ 30 آذر یعنی آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب 1 دی ماه یعنی نخستین روز زمستان مربوط می شود مصادف با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی می باشد به همین علت از آن تاریخ به بعد طول شب کوتاه تر و طول روز بیشتر می شود.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

کتاب جذاب سازی آموزه های قزآنی برای کودکان

پژوهش حاضر، با عنوان روش های جذب کودکان به معارف قرآن می باشد، و به همین هدف با روش توصیفی تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای صورت پذیرفته است.
این پژوهش در گام نخست، ابعاد و ویژگی های کودک و اصول تربیت او را بیان کرده، سپس با استفاده از منابع اسلامی، روانشناسی، تکنولوژی آموزشی و مهارت ها و فنون تدریس به بررسی روش ها و ابزارهای جذب کودکان به قرآن پرداخته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

ماهنامه شبنم

ماهنامه شبنم طی تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب  منتشر شده است.در پیش شماره این ماهنامه که اردیبهشت ۹۷ چاپ شده است با پیامی از رهبر امام خمینی آغاز وبه شعر و داستان  و معرفی نرم افزارهای قرآنی و انیمیشن قرآنی پرداخته است. شماره اول این نشریه نیز در خرداد ماه ۹۷ به چاپ رسیده است.که در آن سرفصل ها به همراه مسابقه نقاشی و عکاسی قرآنی برای کودکان به چشم میخورد.

این ماهنامه با رنگ آمیزی و گرافیک و تصویری سازی چشم نواز همراه با تلفیق ادبیات کودکانه و هنرمندانه  قصد دارد گامی در راه سلامت و جذب  کودکان و نونهالان به سمت قرآن بردارد.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

فایده خواندن برای کودک

• با کتاب‌خواندن کودک ارتباط را می‌آموزد.
• با مفاهیمی مانند اعداد، حروف، رنگ‌ها و اشکال آشنا می‌شود.
• مهارت شنیدن، حفظ کردن و واژگانی او ایجاد می‌شود.
• اطلاعات نوزاد در مورد جهان اطرافش افزایش پیدا می‌کند. 
• کودک با تقلید صداها، شناختن تصاویر و یادگیری کلمات مهارت زبانی بهتری کسب می‌کند.
• مهمترین دلیل خواندن کتاب این است که ارتباطی بین علایق کودک ایجاد می کند. 
شاید باور نکنید اما کودک تا یک سالگی می‌تواند تمام صداهای لازم زبان مادری‌اش را که برای حرف زدن نیاز است، یاد می‌گیرد. هرچه داستان‌های بیشتری با صدای بلند برایش بخوانید، کودک با کلمات بیشتری برای صحبت کردن مواجه می‌شود.
شنیدن کلمات به ایجاد یک شبکه غنی از کلمات در مغز کودک کمک می‌کند. کودکانی که والدینشان تا 2 سالگی با آنها حرف می‌زنند و کتاب می‌خوانند نسبت به دیگر کودکان کلمات بیشتری را بلدند. وقتی برای فرزندتان کتاب می‌خوانید او احساسات زیادی را همراه صدای شما می‌شنود که می‌تواند به توسعه اجتماعی و عاطفی او کمک کند. خواندن کتاب برای کمک همچنین باعث می‌شود کودک نگاه کند،‌ اشاره کند،‌ لمس کند و حتی به سوال‌ها پاسخ دهد و مهارت فکری او را تقویت می‌کند. 

سنین مختلف، مراحل مختلف

کودکان کوچک‌تر ممکن است معنی تصاویر داخل کتاب را متوجه نشوند اما می‌توانند روی آنها تمرکز کنند به ویژه روی صورت‌ها، رنگ‌ها و الگوهای متضاد. 
بین 4 تا 6 ماهگی کودک علاقه‌اش به کتاب را کم کم نشان می‌دهد. او کتاب را می‌گیرد اما آن را به دهان برده، حتی ممکن است بجود. بنابراین کتاب‌های پارچه‌ای با رنگ‌های روشن و متن‌های تکراری برای این سن مناسب است.
بین 6 تا 12 ماهگی فرزند شما شروع به درک تصاویر می‌کند و علاقه‌اش به برخی تصاویر را نشان می‌دهد. او هنگام خواندن پاسخ نشان می‌دهد،‌تلاش می‌کند کتاب را بگیرد و صدا تولید می‌کند. او تا 12 ماهگی می‌تواند صفحات کتاب را ورق بزند.
بین 13 تا 18 ماهگی می‌توانید با یک جمله کتاب را معرفی کنید. هرچه هنگام خواندن هیجان بیشتری داشته باشید، بهتر است. مثلا هنگام خواندن درباره حیوانات صدای آنها تقلید کنید. بعد از او بپرسید «سگ چه می‌گوید؟» 
بین 19 تا 24 ماهگی  با روش‌های معمول خواندن کتاب آشنا می‌شوند و حتی ممکن است از شما بخواهن یک کتاب را برایشان بارها و بارها بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی کتاب« روباه کلک زاغو زبلک»

کتاب «روباه کلک زاغو زبلک»، اثری از اسدالله شعبانی ست که داستان زندگی یه روباه کوچک رو تو قالب داستان و شعر کودکانه بیان می‌کنه. تصویرهای جذاب، به همراه داستان شیرین و ترانه‌ی شاد اون، در کنار یک عروسک زیبا که شخصیت اصلی داستان را تشکیل می‌ده، می‌تونه لحظات قشنگی رو برای مخاطبان اصلی این اثر رقم بزنه. کتاب عروسکی «روباه کلک زاغو زبلک» تو 10 صفحه‌ی مصور و توسط انتشارات زنبور چاپ شده است.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

اعترافات آگوستین

اعترافات آگوستین، که قرن چهارم میلادی نوشته شده است، درتاریخ اروپا جز متون مهم محسوب می‌شود.در این اثر توضیح می‌دهد که چطور پیشۀ موفقش و لذت‌های شخصی زندگی‌ای تماماً غیرمذهبی را رها کرد تا زندگی‌اش را وقف دعا و مطالعه کند که به درک عمیق خدا و انجیل انجامید. رویکرد اعتراف‌گونۀ این کتاب «به صورت تاریخ درآوردن» است، به بیان دیگر اینکه تجربیات خود از دین، فلسفه و ایمان مسیحی را در برابر سیاست، سنت‌های فرهنگی و مذهبی دنیای کلاسیک قرار بدهد. در اواخر دوران باستان میراث کلاسیک تغییر کرد و به دست نویسندگان مسیحی منتقل شد. نظرات آگوستین راجع به اینکه متون را چطور باید عرضه کرد و خواند، اینکه افراد چطور به زبان گفتار و نوشتار پاسخ می‌دهند، چطور پژواک را در نظریۀ انتقادی اخیر می‌یابند، مطرح می‌شود. دنیایی که در آن زندگی می‌کرد، ساختار، سبک و مقصود از اعترافات، مسئلۀ بلاغت و حقیقت که با جست‌وجوی شخصی نویسنده به دنبال خود مطرح می‌شود، همه‌و‌همه در این شرح مقدماتی فصیح مورد مداقه قرار می‌گیرند.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی