کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۱۱۸ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

اینفوگرافیک ترین‌های دفاع مقدس+اینفوگرافی

 

 

#اینفوگرافیک

 

ترین‌های دفاع مقدس+اینفوگرافی

 

 ۸ سال دفاع مقدس ایران همراه با بسیاری از شگفتی‌ها و ثبت رکورد‌های جدید بود که در این اینفوگرافیک به بعضی از آن‌ها اشاره شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

کلیدی‌ترین جملات امام خامنه‌ای درباره «دفاع مقدس»

 

#مناسبتی

کلیدی‌ترین جملات امام خامنه‌ای درباره «دفاع مقدس»

 

__*جنگ به وسیله ی مردم اداره شد. هم ارتش و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هم نیروهای گوناگون، متکی به مردم بودند؛ به ایمان مردم، به عشق مردم، به صفای مردم. 1390/07/20

__*جنگ هشت ساله، ما را قوی تر کرد. اگر جنگ هشت ساله نبود، این سرداران شجاع، این مردان برجسته نشان داده نمیشدند، در بین ملت بروز نمیکردند؛ این حرکت عظیمِ مخلصانه ی مردم مجال بروز و ظهور پیدا نمیکرد. 1389/11/27

__*هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه ی زمانی نیست؛ گنجینه ی عظیمی است که تا مدتهای طولانی ملت ما میتواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند. 1388/06/24

__*این هشت سال، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه میتواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی دفاع مقدس مظهر حماسه است، مظهر معنویت و دینداری است، مظهر آرمان خواهی است، مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، مظهر تدبیر و حکمت است.

1388/06/24

__*اینکه تصور بشود که هنر دفاع مقدس در جامعه ی ما مخاطب ندارد، طالب ندارد، این هم خطای بزرگی است، از اشتباهات فاحش است؛ اگر کسی این را خیال کند. تحقیقاً پرمشتری ترین آثار هنری بعد از انقلاب در زمینه های مختلف، آن آثار هنری است که مربوط به دفاع مقدس بود؛ چه در زمینه ی فیلم و سینما، چه در زمینه ی کتاب، خاطره، داستان.

1388/06/24

__*جنگ تحمیلی را دشمن برای خاموش کردن انقلاب به راه انداخت، اما همین جنگ تحمیلی باعث شعله ورتر شدن نیروی انقلاب و روحیه ی انقلاب شد.

1388/01/26

__*من مشتاقم که جوان های ما قصه ی جنگ تحمیلی هشت ساله را بدانند که چه بود. این را بارها گفته ایم؛ افراد هم گفته اند و تشریح کرده اند؛ اما یک نگاه کلان به این هشت سال، با اطلاع از جزئیاتی که وجود داشته است، خیلی برای برنامه ریزی آینده ی جوان در روزگار ما مهم است.

1387/08/08

__*همه باید بدانند که در دوران دفاع مقدس چه معجزات عظیمی از حضور مؤمنانه و پر تلاش نیروهای بسیجی در صحنه های جنگ اتفاق افتاد؛ این را باید همه بدانند.

1387/02/14

__*این جنگ، یک جنگ دفاعی بود. جنگ دفاعی با جنگ تهاجمی فرق دارد؛ جنگ تدافعی و دفاعی، محل بروز غیرت و تعصب و وفاداری عمیق انسانها به آرمانهایی است که به آنها پایبند است.

1385/07/29

__*دوران دفاع مقدس برای ملت ما ظرفیت و موقعیتی بود که این ملت بتواند اعماق جوهره ی خودش را در ابعاد مختلف نشان دهد، و نشان داد.

1384/06/31

__*ما هرچه برای دوره ی دفاع مقدس سرمایه گذاری و کار کنیم، زیاد نیست؛ چون ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین این دوره، خیلی گسترده، وسیع و عمیق است و از این ظرفیت تاکنون استفاده ی خوب و درخوری نشده.

1384/06/31

__*جنگ هشت ساله، این ملت را آبدیده، شجاع و متّکی به نفس کرد. نام این ملت را بلند کرد. خیلی از ملتهای مسلمان دنیا به خاطر جنگ و عقاید شما ملّت، توجّه و گرایش پیدا کرده اند.

1375/09/24

__*یکی از برکات دفاع هشت ساله ما، همین پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی و ساخت دقیقترین ابزارهاست که با دست خالی و بدون هیچ سابقه ای آنها را به دست آوردیم و جزو موجودی ملت ایران شده است.

1374/06/29

__* در جنگ تحمیلی ملت بزرگ ما با ایستادگی و مقاومت خود در راه خدا، این توطئه را به وسیله و نردبانی به سمت قله ی آرزوها و ارزشهای اسلامی و وسیله یی برای پیشرفت تبدیل کرد.

1369/06/01

__*بزرگترین، دردناکترین و فاجعه آمیزترین خصومت دشمنان ما به راه انداختن جنگ تحمیلی بود.

1366/06/31

__*همه باید بدانند که در دوران دفاع مقدس چه معجزات عظیمی از حضور مؤمنانه و پر تلاش نیروهای بسیجی در صحنه های جنگ اتفاق افتاد؛ این را باید همه بدانند.

1387/02/14

__*دوران دفاع مقدس برای ملت ما ظرفیت و موقعیتی بود که این ملت بتواند اعماق جوهره ی خودش را در ابعاد مختلف نشان دهد، و نشان داد.

1384/06/31

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

آخرین پیام امام(ره) به مناسبت هفته دفاع مقدس

 

#مناسبتی

آخرین پیام امام(ره) به مناسبت هفته دفاع مقدس

 

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوندا، همه چیز تویی و غیر از تو همه هیچ. خداوندا، تو عزیزی و غیر از تو همه ذلیل. خداوندا، تو غنی‌ای و غیر از تو همه فقیر. هفته‌ی جنگ امسال حال و هوای دیگری دارد. پس از سال‌ها دفاع مقدس یاری دین خدا صورت دیگری به خود گرفته است. آمادگی جنگی ضرورت بیشتری یافته است و دشمنان خدا و خلقِ خدا آنی غافل نیستند و در کمین نشسته‌اند تا آن‌چه را خدایی است نابود کنند. خانواده‌های شهدا، تا همیشه‌‌ی تاریخ این مشعل‌داران راه اولیاء افتخار روشنایی طرق الی الله را به عهده گرفته‌اند. مجروحین و معلولین خود چراغ هدایتی شده‌اند که در گوشه گوشه این مرز و بوم به دین‌باوران راه رسیدن به سعادت آخرت را نشان می‌دهند؛ راه رسیدن به خدای کعبه را. اسرا در چنگال دژخیمان، خود سرود آزادی‌اند، و احرار جهان آنان را زمزمه می‌کنند. مفقودین عزیز محور دریای بیکران خداوندی‌اند و فقرای ذاتی دنیای دون در حسرت مقام والایشان در حیرتند. از شهدا که نمی‌شود چیزی گفت. شهدا شمع محفل دوستانند. شهدا در قهقهه‌ی مستانه‌شان و در شادی وصولشان «عند ربهم یرزقون» ‌اند، و از نفوس مطمئنه‌ای هستند که مورد خطاب «فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی» پروردگارند. اینجا صحبت عشق است و عشق، و قلم در ترسیمش بر خود می‌شکافد. و السلام

 

روح الله الموسوی الخمینی

 

67/7/1

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی_متنی_کتاب نامه‌های فهیمه

 

 

.#معرفی_متنی_کتاب

 

نامه‌های فهیمه

 

. نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس بسیار عمیق بوده و همچنین در پیروزی

 

#انقلاب_اسلامی‌_ایران اما چندان از این راز سخن گفته نشده‌است. کتاب #نامه‌_های_فهیمه گوشه‌ای از رشادت‌های زنان ایران در #دفاع_مقدس را روایت می‌کند.

 

کتاب حاضر مجموعه‌ای از نامه‌ها و یادداشت‌های مرحوم #فهیمه_بابائیان_پور است که برای همسرش #غلامرضا_صادق_زاده نوشته و همسرش نیز پاسخ‌هایی به او داده است. این نامه‌ها که به همت #علیرضا_کمری گردآوری شده‌است، حاوی نکات اخلاقی و عرفانی عمیقی است که خواننده را تا پایان داستان پیش می‌برد.

 

فهیمه در آخرین روز زندگی اش به زیارت حضرت معصومه (س) رفت و در آنجا بر اثر حادثه ای جانسوز به دیار حق شتافت.

 

کتاب «نامه های فهیمه» پر است از کلمات و عبارت هایی که خواننده را از فضای اطراف جدا کرده و به عمقی عاشقانه و عارفانه می برد. تداوم احساسات فهیمه با غلامرضا و علیرضا در طول زندگی اش، نشان می دهد که او، این جملات و عبارات را از اعماق قلب و احساسات رقیقی استخراج کرده که منشأیی خدایی دارد.

 

کتاب «نامه های فهیمه» وصیت نامه ای از فهیمه نیز به چاپ رسیده که او در سن نوزده سالگی نوشته است. همچنین تعدادی از دستنوشته ها کلیشه شده و چند فریم عکس نیز به انتهای کتاب ضمیمه شده است.

 

ناشر: #سوره_مهر

تعداد صفحات: ۱۹۰ صفحه

نوع جلد: شومیز

قطع: ‌رقعی

مخاطب: عمومی پیشنهاد مرتبط: #فرنگیس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

رهبرانقلاب:

 

#سخن_روز

رهبرانقلاب: همه افراد خانه ما، وقتی میخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر میکنم که همه باید این‌گونه باشند. پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با کتاب مأنوس کنند. ١٣٧۴/٠٢/٢۶

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

رابطه خواب و یادگیری

 

#آموزش_عمومی

 

رابطه خواب و یادگیری

 

کافی برای عملکرد صحیح مغز جنبه حیاتی دارد یعنی اهمیت آن کمتر از هوا، آب و غذا نیست.

 

__خوبخوابیدن در شب یکی از بهترین راه های تقویت نیروی مغز است.هر کس به میزان متفاوتی از خواب نیاز دارد.کیفیت خواب مهم تر از کمیت آن است.7 ساعت خواب در شب به نظر سودمندترین است.شاید احساس کنید که مجبور هستید برای درس خواندن از خواب خود کم کنید، اما این راه افزایش بهره وری در مطالعه نیست و در حقیقت این عمل اثر عکس دارد. نقش خواب در افزایش یادگیری بسیار مهم است.

__ یادگیری های اخیر بدون خواب کافی پس از آن، به طور موثر بر حافظه دراز مدت سپرده و تثبیت نمی شوند. لذا به دانشجویان توصیه می شود روزهای قبل از آزمون خواب و تغذیه کافی و مناسب داشته باشد. خواب های پراکنده در روز نمی تواند جایگزین خواب و پیوسته شبانه باشد. خواب های در طول روز تنها پس از ۴ ساعت فعالیت مستمر به اندازه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و جهت استراحت مغز مفید است.

__ پژوهشگران سوئیسی معتقدند که مطالب فرا گرفته شده در طول روز، هنگام خواب به طور خودکار تعمیق می ‌شوند. __ نتیجه تحقیقات متعدد نشان داده است یک دوره خواب پس از به دست آوردن یک تجربه جدید می تواند تاثیرات یادگیری را تسهیل کند و این بهبود ناشی از تغییر در عملکرد مناطقی از مغز است که به یادگیری مربوط است.البته بهترین وقت خواب، چند‌ساعت قبل از نیمه‌شب است چراکه از ساعت 9شب تا نیمه‌شب، ترشح هورمون ملاتونین که نقشی اساسی در خواب داشته و باعث تنظیم ساعت داخلی بدن می شود،آغاز می گردد .مقدار کافی ملاتونین در بدن، تاثیرات مثبتی بر وضعیت روحی-روانی انسان می گذارد و در اثر بیداری افراد تا نیمه‌شب، میزان این هورمون، کاهش می‌یابد.

__ همچنین یکی از دلایل اهمیت خواب شبانه، با توجه به اثر ملاتونین بر روی سیستم ایمنی بدن، بالابردن میزان ایمنی بدن در برابر بیماری‌هاست. محققان بر این باورند افراد قبل و بعد از یادگیری برای تثبیت یادگیری نیاز به خواب دارند، زیرا فقدان خواب در سیستم عصبی و توانایی افراد تاثیر می‌گذارد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

اینفوگرافیک + 8 راه افزایش دقت و تمرکز حواس در دانش آموزان

 

#اینفوگرافیک

 

اینفوگرافیک + 8 راه افزایش دقت و تمرکز حواس در دانش آموزان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی_نویسنده سرور اعظم باکوچی

#آموزش_عمومی

#معرفی_نویسنده

 

سرور اعظم باکوچی مشهور به سپیده کاشانی در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در شهر کاشان متولد شد .سپیده‌ کاشانی‌ از سال‌ ۱۳۴۷ همکاری‌ خود را با مطبوعات‌ کشور آغاز کرد. پس‌ از آن‌، بیشتر مجله‌هایی‌ که‌ صفحات‌ ادبی‌ پرباری‌ داشتند، اشعار او را به‌ چاپ‌ رساندند.

 

__او از ۱۶ سالگی با اقامت در تهران به عرصه شعر و ادبیات ایران وارد شد و در سال ۱۳۵۲ نخستین مجموعه اشعارش را با نام « پروانه های شب » منتشر کرد.

__او در سال ۱۳۵۸ خورشیدی، به سازمان رادیو دعوت شد و نخستین شعرش در رادیو ( خاک آزادگان) خوانده شد. شعر خاک آزادگان او را در فارسی درس یازدهم پایه دهم نظام جدید آموزشی، نیز آورده اند. سپیده کاشانی در سال 1315 در کاشان متولد شد، سرودن شعر را از سال 1348 آغاز کرد و در سال 1352 دفتر شعر «پروانه های شب» را سرود که در آن به جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی تاخته است.

__مجموعه دوم او «سخن آشنا» است که پس از مرگ شاعر توسط پسرش در سال 1373 به چاپ رسیده است. در همین سال حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، گزینه شعر جنگ از سپیده کاشانی را با نام « هزار دامن گل سرخ » منتشر کرد. گزیده اشعار وی نیز توسط انتشارات کتاب نیستان نیستان در سال 1378 به چاپ رسید. __از دیگر آثار او، یادداشت های وی طی دو سفر به جنوب در سالهای جنگ تحمیلی است.

 

__نوشته های سفر اول با شب عاشورای 59 از خونین شهر آغاز می شود و یادداشت های سفر دوم یادنامه ای از فتح المبین است. سپیده کاشانی در این سفر پرخطر به همراه شاعران حوزه هنری، پس از عملیات فتح المبین به جبهه‌های جنوب و غرب رفته و از نزدیک حوادث جنگ، پیکرهای سوخته شهدا را با چشم دیده و درباره آن‌ها اشعاری حماسی سروده و یا مطالبی را نوشته است.

 

__سپیده کاشانی در مجموعه‌ای که پس از مرگش گردآوری و چاپ شد اشعار گوناگونی اجتماعی سروده است؛ از جمله قطعه «فرزند بیگناه» به یاد کشتار کودکان فلسطینی، «رستخیز ستارگان» در وصف پیروزی انقلاب، مثنوی «سلام بر آبادان»، در واقع، سروده‌های او در دوران جنگ نقش زیادی در برانگیختن روحیه مبارزه و شهادت طلبی جوانان داشته است. سپیده کاشانی سال 1371 بر اثر بیماری درگذشت.

 

«هزار دامن‌ گل‌ سرخ» از جمله آثار مرحوم کاشانی که در سال ۱۳۷۳ توسط حوزه هنری‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی منتشر شده، بیشتر در قالب مثنوی است و گزیده شعر جنگ است. سرودهای وی که اوایل انقلاب از صدا و سیما پخش می‌شد در این مجموعه آمده است.

 

___ آثار سپیده کاشانی:

_پروانه‌های شب

_هزار دامن گل سرخ

_سخن آشنا

_آنان که بقا را در بلا دیدند _گزیده آثار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

#ویکتور_هوگو

 

#سخن_بزرگان

 

خوشبخت کسی است که به‌ یکی از این دو چیز دسترسی دارد، یا کتاب‌های خوب، یا دوستانی که اهل کتاب باشند.

 

#ویکتور_هوگو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی_متنی_کتاب ابن مشغله اثر نادر ابراهیمی

 

#معرفی_متنی_کتاب

ابن مشغله یعنی نادر ابراهیمی

 

. __بسیاری از کتاب دوستان نویسنده آشنای کشورمان « #نادر_ابراهیمی »را از آنجا می شناسند که زندگی را با « #یک_عاشقانه_آرام » زیسته‌اند، یادگاری‌های او را برای کودکانشان خوانده‌اند و یا طعم مبارزات سیاسی « #آتش_بدون_دود » را چشیده‌اند .

 

__.اما این بار، مردی که بسیاری از ما، او و قلم صادقانه‌‌اش را دوست داریم، در کتاب «‌ #ابن_مشغله‌ » تکه‌ای از روزهای زندگی‌ خود را به نگارش درآورده است. سبک متفاوت و جذابی از خاطره نویسی که هیجان یک رمان و آرمان‌های یک یادداشت سرشار از سخن را به دوش می کشد.

 

__در واقع ابن مشغله زندگی‌نامه خودنوشته‌ای از نادر ابراهیمی است که از روزهای جست‌ و جو راهی برای کسب درآمد، روزهای رنج بیکاری‌های طویل و شکست‌های پی‌درپی و تعویض دائمی شغل و روزهای به دست‌آوردن اسم و رسم و هزار و یک شغله شدن سخن می‌گوید. این اثر گنجینه ارزشمندی برای جوانان جویای کار و کارآفرینان است‌.

 

ناشر: #روز_بهان

تعداد صفحات: ۱۱۲ صفحه

نوع جلد: شومیز

قطع: ‌رقعی

مخاطب: عمومی پیشنهاد مرتبط: #بار_دیگر_شهری_که_دوست_می‌داشتم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی