#آموزش_عمومی

#معرفی_نویسنده

 

سرور اعظم باکوچی مشهور به سپیده کاشانی در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در شهر کاشان متولد شد .سپیده‌ کاشانی‌ از سال‌ ۱۳۴۷ همکاری‌ خود را با مطبوعات‌ کشور آغاز کرد. پس‌ از آن‌، بیشتر مجله‌هایی‌ که‌ صفحات‌ ادبی‌ پرباری‌ داشتند، اشعار او را به‌ چاپ‌ رساندند.

 

__او از ۱۶ سالگی با اقامت در تهران به عرصه شعر و ادبیات ایران وارد شد و در سال ۱۳۵۲ نخستین مجموعه اشعارش را با نام « پروانه های شب » منتشر کرد.

__او در سال ۱۳۵۸ خورشیدی، به سازمان رادیو دعوت شد و نخستین شعرش در رادیو ( خاک آزادگان) خوانده شد. شعر خاک آزادگان او را در فارسی درس یازدهم پایه دهم نظام جدید آموزشی، نیز آورده اند. سپیده کاشانی در سال 1315 در کاشان متولد شد، سرودن شعر را از سال 1348 آغاز کرد و در سال 1352 دفتر شعر «پروانه های شب» را سرود که در آن به جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی تاخته است.

__مجموعه دوم او «سخن آشنا» است که پس از مرگ شاعر توسط پسرش در سال 1373 به چاپ رسیده است. در همین سال حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، گزینه شعر جنگ از سپیده کاشانی را با نام « هزار دامن گل سرخ » منتشر کرد. گزیده اشعار وی نیز توسط انتشارات کتاب نیستان نیستان در سال 1378 به چاپ رسید. __از دیگر آثار او، یادداشت های وی طی دو سفر به جنوب در سالهای جنگ تحمیلی است.

 

__نوشته های سفر اول با شب عاشورای 59 از خونین شهر آغاز می شود و یادداشت های سفر دوم یادنامه ای از فتح المبین است. سپیده کاشانی در این سفر پرخطر به همراه شاعران حوزه هنری، پس از عملیات فتح المبین به جبهه‌های جنوب و غرب رفته و از نزدیک حوادث جنگ، پیکرهای سوخته شهدا را با چشم دیده و درباره آن‌ها اشعاری حماسی سروده و یا مطالبی را نوشته است.

 

__سپیده کاشانی در مجموعه‌ای که پس از مرگش گردآوری و چاپ شد اشعار گوناگونی اجتماعی سروده است؛ از جمله قطعه «فرزند بیگناه» به یاد کشتار کودکان فلسطینی، «رستخیز ستارگان» در وصف پیروزی انقلاب، مثنوی «سلام بر آبادان»، در واقع، سروده‌های او در دوران جنگ نقش زیادی در برانگیختن روحیه مبارزه و شهادت طلبی جوانان داشته است. سپیده کاشانی سال 1371 بر اثر بیماری درگذشت.

 

«هزار دامن‌ گل‌ سرخ» از جمله آثار مرحوم کاشانی که در سال ۱۳۷۳ توسط حوزه هنری‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی منتشر شده، بیشتر در قالب مثنوی است و گزیده شعر جنگ است. سرودهای وی که اوایل انقلاب از صدا و سیما پخش می‌شد در این مجموعه آمده است.

 

___ آثار سپیده کاشانی:

_پروانه‌های شب

_هزار دامن گل سرخ

_سخن آشنا

_آنان که بقا را در بلا دیدند _گزیده آثار