کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۳۱ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

🌷کتاب پادشاهان پیاده

#معرفی_متنی_کتاب 

🌷پادشاهان پیاده

🌸خرده‌روایت‌هایی جذاب و خواندنی از زائران پیاده امام حسین(علیه السلام)

🌷«بهزاد دانشگر» و « محمد علی جعفری» در سفری متفاوت توانسته اند سفرنامه خود را از زبان گروهی از هوادارن حسینی که در اربعین حسینی به سمت قبله گاه دل هایشان در حرکتند، روایت کنند.

🌷نویسندگان کتاب پادشاهان پیاده، در سفر زیارت اربعین سراغ زائران امام حسین(ع) رفته‌اند و حرف‌ها و خاطرات‌شان از این زیارت پرشکوه و نحوه پیوند خوردن‌شان با اباعبدالله(ع) را پرس‌وجو کرده‌اند. همه اقشار را می‌توان در این کتاب دید و خواند: ایرانی، عراقی، اروپایی، مسلمان، غیرمسلمان، شیعه یا سنی، زن و مرد و کوچک و بزرگ حتی موکب‌دارها، پلیس، نویسنده، روزنامه‌نگار، عکاس، مجری، پزشک. این کتاب داستان دلدادگی این آدمهاست به اباعبدالله(ع).

🌸 داستان‌های بسیار جذاب و خواندنی از کشش کربلا و پویش جاده‌ی نجف تا کربلا و پاهای تاول‌زده و دل‌های لک زده برای رسیدن به نینوا. در تدوین و نگارش مصاحبه‌ها سعی بر این بوده که کمترین دخل و تصرفی در روایت‌ها صورت نگیرد و فقط بازنویسی شود، زبان هر راوی حفظ شده و با لحن خودش روایت شده. و همین است که این کتاب را خواندنی کرده است.

🌸 خواندن خاطره با زبان جنوب شهر تهرانی و اصفهانی و شیرازی و یزدی، یا با لحن عرب لبنانی و فارسی دست‌وپا شکسته‌ی تایلندی مقیم ایران، این کتاب را خواندنی و جذاب کرده است. کتاب مبتنی بر مستندنگاری بوده و همین سبب شده تا خواننده در بخش‌هایی به تفکر واداشته شود و در بخش‌هایی عواطفش درگیر شود.
 
─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷🗯🌷درمان تیک کودکان

#آموزش_عمومی 

💠"درمان تیک کودکان"

🔶برای درمان این گونه رفتارها در درجه اول باید محیط خانواده را بررسی و به اطرافیان گوشزد کرد که انتظارات بیش از حد و فشار آوردن روی فرد برای ترک یا کاهش این رفتارها نه تنها مفید نیست، بلکه نتیجه عکس دارد و باعث تشدید تیک می شود.
🌱 تجربه نشان داده است که تذکر مستقیم یا تنبیه کودک برای ترک رفتار عادتی به هیچ وجه مؤثر نیست و باید از شیوه تربیتی مبتنی بر تشویق استفاده شود. در مواقعی که کودک تیک ندارد، باید بیشتر به او توجه یا او را نوازش کرد و در مواقعی که تیک از خود نشان می دهد، با بی اعتنایی به آن و جایگزین کردن فعالیت هایی مانند نقاشی، موسیقی، بازی ها و... می توان به روند ترک عادت کمک نمود.

🔶تیک ها همگی موقتی هستند و غالبا زمانی ظاهر می شوند که کودک دچار فشار روانی یا خستگی گردد و هنگامی که کودک به حالت عادی برگردد، تیک ها هم ناپدید می شوند.

🌱 در کودکان کم سن تر برخی از انواع تیک ها نسبتا شایع هستند و معمولا نشانه بیماری نمی باشند، بنابراین تیک ها خطرناک نیستند؛ اما می توانند تحریک کننده باشند والدین هم نباید نسبت به تیک واکنش غیرطبیعی نشان دهند، زیرا ممکن است به اضطراب کودک افزوده شود و تیک را بیشتر کند. از سوی دیگر هر وقت کودک خسته شود، تیک های او بیشتر می شود پس والدین باید سعی کنند که استراحت کافی به کودکانشان بدهند، خونسرد باشند تا فشار روانی کودک شدت نیابد.

🌱 همچنین اگر تیک کودک تکان دادن سر است، هیچ گاه والدین او را تنها نگذارند و اطراف تختخواب بالش هایی بگذارند تا به خودش صدمه نرساند.
🌱به لحاظ این که رفتارهای تیکی غالبا با فشار روحی تشدید می شوند عناصری را در زندگی کودک جستجو کنید که ممکن است منشأ ناراحتی یا نگرانی او شود نظیر این که آیا آنان تلاش می کنند از تکالیف مدرسه و درس ها عقب نمانند؟ آیا انتظارات ورزشی آنان بالاست؟ آیا مشکلات زناشویی باعث پریشانی آنها می شود؟

🔶برای کاهش تنش های احتمالی کودکان تا آنجایی که ممکن است برای ایجاد آرامش و اطمینان و حذف موقعیت های فشارزا بکوشید و با آنان رئوف و مهربان باشید.

🔶متخصصان تاکید دارند کودکان مبتلا به تیک های ناگهانی حرکتی یا گفتاری نیاز به صبر، محبت و آرامش والدین دارند.

🔶تیک ها هیچ گاه ارادی نیست لذا این تیک ها با عصبانی شدن کودک تشدید می شود و به هنگام آرامش کودک کاهش می یابند به همین دلیل آرامش در محیط زندگی کودک مبتلا به تیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و والدین کمتر باید به حالت های کودک خود توجه کنند .

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

💠 راه های درمان پرخاشگری کودکان

#آموزش_عمومی 

💠 پرخاشگری کودکان

🌱بسیاری از کودکان هنگام عصبانیت فریاد می کشند، مشت و لگد می زنند و به شکل نامناسبی عصبانیت خود را ابراز می کنند. برای مدیریت و بهبود این وضعیت چه کار هایی می توان انجام داد ؟

1️⃣ در برخی از خانواده ها، پرخاشگری به خصوص در پسر ها تشویق می شود، و والدین از کودک پرخاشگر به عنوان کسی که حق خود را می گیرد یا قوی است یاد می کنند.

🌱 این کار را به هیچ وجه انجام ندهید، زیرا باعث می شود فرزند شما تصور کند شما پرخاشگری او را در هر زمینه ای تایید می کنید و این رفتار را بیشتر تکرار کند. 

2️⃣ برای اصلاح رفتار کودک پرخاشگر به هیچ وجه مقابله به مثل نکنید ، زیرا باعث می شود کودک تصور کند راه حل مسائل پرخاشگری است. همچنین تنبیه بدنی خشم و رفتار پرخاشگرانه ی کودک را افزایش می دهد.

3️⃣ به فرزندتان بگویید من می دانم تو عصبانی هستی و این حس تو را می پذیرم، و سعی نکنید حس او را به زور تغییر دهید یا به او وانمود کردن را بیاموزید، بلکه بگویید این رفتار تو هنگام ابراز این حس است که باید تغییر کند. 

4️⃣ به فرزندتان آموزش دهید برای ابراز هیجان خشم، به جای بدنش از کلمات استفاده کند. برای این کار باید بتواند هنگام عصبانیت برای چند ثانیه سکوت کرده و به درستی نفس بکشد، سپس تلاش کند حس خود را با کلماتی مناسب بیان کند. 

🌱هر بار فرزندتان پرخاشگری می کند، بدون عصبانیت عباراتی مانند " استوپ، کافی است و . . . " بیان کنید و قانون وضع شده را برای او ذکر کنید ( به عنوان مثال ما هنگام عصبانیت گاز نمی گیریم و مشت نمی زنیم )

5️⃣ اجازه دهید عصبانیت فرزندتان فروکش کند و بلافاصله سراغ تدابیر تربیتی و حل مسئله نروید. پس از آرام شدن او در مورد احساسات فردی که توسط کودک مورد پرخاشگری قرار گرفته صحبت کنید و احساسات دیگران را برای فرزندتان شرح دهید. 

6️⃣ لازم است محدودیت ها و قوانینی برای منزل وضع کنید و بر رعایت شدن آن ها نظارت داشته باشید. این قوانین را با فرزندتان در میان بگذارید و مواردی که به هیچ وجه پذیرفته نیستند ( مثل ابراز عصبانیت به صورت فیزیکی ) را توضیح دهید. 

7️⃣ به هیچ وجه برای اتمام رفتار پرخاشگرانه به کودک رشوه ندهید، مثلا نگویید اگر پرخاشگری را کنار بگذاری همین الان به پارک می رویم، زیرا باعث می شود کودک از این رفتار برای رسیدن به خواسته هایش استفاده سوء بکند . 
─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌺کتاب ۱۰ قصه عاشورایی برای بچه‌ها

#معرفی_متنی_کتاب 

🌺۱۰ قصه عاشورایی برای بچه‌ها

🌺 پدیدآور: فریبا کلهر

🌺 ناشر: قدیانی

🌺تعداد صفحات: ۱۲۷

🌺در این کتاب ده شخصیت تأثیرگذارِ واقعه عاشورا محور قصه‌ها هستند و داستان برای مخاطبان کودک در گروه سنی «ج» با زبان ساده و تصویرگری جذاب روایت شده است. در این قصه‌ها هیچ‌کدام از شخصیت‌ها نام حقیقی ندارند؛ هر شخصیت به صفتی معروف است که با همان صفت معرفی می‌شود. برای نمونه در این داستان‌ها منظور از مرد آزاد، امام حسین علیه‌السلام و منظور از مرد پارسا، امام سجاد علیه‌اسلام است.

 🌺«مسلم»، «حبیب»، «حر»، «زهیر»، «حضرت قاسم علیه‌السلام»، «حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام»، «حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام»، «حضرت زینب سلام الله علیها»، «حضرت ابوالفضل علیه‌السلام» و «حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام» قهرمانانی هستند که قصه آنان در این کتاب به زبانی زیبا و کودک‌پسند روایت شده است. در بخش پایانی هر داستان خلاصه‌ای از قصه با عنوان «قصه‌ای که خواندی...» آمده که علاوه بر یادآوری به‌گونه‌ای مکمل داستان است.

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌸کتاب دو امام مجاهد

#معرفی_متنی_کتاب 

🌸دو امام مجاهد (شش گفتار از حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین)

🌸پدیدآور: مؤسسه پژوهشی و 
فرهنگی انقلاب اسلامی

🌸ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی

🌸تعداد صفحات: ۳۱۴

🌸حضرت آیت الله خامنه‌ای با ابداع تعبیر «انسان ۲۵۰ ساله»، معصومین علیهم‌السلام را یک شخص واحد می‌دانند که در موقعیت‌های مختلف در طول ۲۵۰ سال با انتخاب راهکارهای گوناگون برای حفظ اسلام ناب و دستیابی به رهبری سیاسی جامعه تلاش کرده اند.

🌸کتاب «دو امام مجاهد» مشتمل بر شش گفتار از ایشان است که در سال‌های ۵۱ تا ۵۲ با محوریت تحلیل عملکرد سیاسی حسنین علیهم‌السلام بیان شده است. نوع نگاه معظّم‌له در این شش گفتار، بسیار بدیع است. امتیاز دیگر این اثر آن است که به رغم گذشت بیش از ۴۴ سال از تاریخ بیان آن، محتوایی کامل، زنده و گویا دارد.

🌸در خلال مباحث نیز به بسیاری از شبهات مطرح شده درباره صلح امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام (که به فرموده ایشان صلحی برای تجدید قوا بوده و نه سازش!) و همچنین برخی از مهم‌ترین شباهت‌های مطرح شده درباره قیام حضرت سید الشهدا علیه‌السلام پاسخ داده شده است.
 
─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷کتاب «همرزمان حسین علیه‌السلام»

#معرفی_متنی_کتاب 

🌷«همرزمان حسین علیه‌السلام»؛ ده گفتار از حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای  مدظله العالی در تحلیل
مبارزات سیاسی امامان معصوم علیهم السلام

🌷ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی

🌷تعداد صفحات: ۴۱۳

🌷این کتاب شامل ۱۰ سخنرانی از مقام معظم رهبری درباره‌ سیره‌ ائمه علیهم‌السلام است که در قالب انسان ۲۵۰ ساله مطرح کردند و محوریت اصلی آن بر سیره‌ چهار امام، از امام سجاد علیه‌السلام تا امام کاظم علیهم السلام است.

🌷جلسه‌ نخست نگاهی کلی به موضوع امامت و روش تحقیق است. روز دوم شناخت و تلاش دشمنان برای تحریف چهره‌ آن‌ها. موضوع روز سوم، وظایف امام در قبال امت اسلامی است. طرح و توضیح انسان ۲۵۰ ساله روز چهارم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در روز پنجم امامت را به چهار دوره تقسیم می‌کنند. روز ششم به دوره‌ چهارم و زمان امامت امام سجاد تا امام عسکری علیهم‌السلام می‌پردازد.

🌷 بررسی سیره‌ سیاسی امام صادق علیه‌السلام در روز هفتم است. روز هشتم برخوردهای تند ائمه‌ دوره‌ چهارم با خلفا و علمای درباری مطرح شده است. امام‌زادگان انقلابی و به صورت خاص قیام زید به روز نهم اختصاص یافته و جلسه دهم نیز ایشان به تقیه و نکاتی در این باره اشاره کردند.
 
─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌹کتاب «ماه به روایت آه»

🌹«ماه به روایت آه»

🌹پدیدآور: ابوالفضل زرویی نصرآباد

🌹ناشر: کتاب نیستان

🌹تعداد صفحات: ۱۸۹

🌹«ماه به روایت آه» داستانی اثرگذار، تاریخی و تا حدی ناشنیده را با هدف تبیین رشادت‌ها، فداکاری‌ها و وفاداری‌های حضرت ابالفضل العباس علیه السلام روایت می‌کند.
نویسنده در این کتاب کوشیده تا از زبان دوازده راوی، ناگفته‌هایی از قبل و بعد از شهادت پرچمدار کربلا را با امانتداری، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت کند؛ از ام‌البنین، لبابه و عبیدالله که به ترتیب مادر، همسر و فرزند حضرت ابالفضل علیه السلام هستند تا کزمان (غلام قاصدی که امان نامه‌ای در روز عاشورا برای حضرت ابالفضل علیه السلام و برادرانش آورد)، سرجون (غلام یزید) و ... .

🌹 از آنجا که آموزگار ادبِ عباس، مادرش حضرت ام‌البنین است، به معرفی این شخصیت بزرگ در این کتاب اهتمام خاصی شده است.

🌹خلاصه‌ای از داستان کتاب ماه به روایت آه

کتاب ماه به روایت آه در 12 فصل از زبان دوازده راوی مختلف، زندگی حضرت عباس (ع)  را توصیف کرده است. «مسلم بن عقیل»، «ام‌البنین»، «عبدالله بن ابی محل»، «کزمان»، «لبابه»، «زینب (س)»، «زید بازرگان»، «شبث بن ربعی»، «ام‌کلثوم»، «سرجون» و «عبیدالله بن عباس بن علی» دوازده شخصیتی هستند که از زبان آن‌ها داستان روایت می‌شود. راویان، زندگی پرچمدار کربلا را قبل و بعد از شهادت به تصویر می‌کشند

 

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌺کتاب «در مسلخ عشق»


#معرفی_متنی_کتاب 

🌺«در مسلخ عشق»

🌸پدیدآور: روح الله حسینیان

🌹ناشر: علیون

🌷تعداد صفحات: ۳۵۲

🌺«در مسلخ عشق» عنوان کتابی درباره واقعه عاشورا است. نویسنده در نگارش کتاب سعی کرده وقایع بر مبنای سیر تاریخی رخدادها مرتب شود، همچنین سعی شده تا کتاب با زبانی ساده و نثری دلنشین تدوین شود که خستگی بر دل خواننده وارد نکند و از طرفی آموزندگی واقعه کربلا در متن کتاب نیز مستقیم یا غیر مستقیم خواننده را مورد خطاب قرار دهد.

🌸در روایتی داستانی از این کتاب، واقعه عاشورای حسینی بیان و تشریح شده است. در آستانه مهاجرت، حسین‌بن‌علی در مکه، قربانگاه، اولین رویارویی، در سرزمین کربلا، شب عاشورا و روز عاشورا فهرست مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهند.

 

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷پادشاهان پیاده

#معرفی_متنی_کتاب 

🌷پادشاهان پیاده

🌸خرده‌روایت‌هایی جذاب و خواندنی از زائران پیاده امام حسین(علیه السلام)

🌷«بهزاد دانشگر» و « محمد علی جعفری» در سفری متفاوت توانسته اند سفرنامه خود را از زبان گروهی از هوادارن حسینی که در اربعین حسینی به سمت قبله گاه دل هایشان در حرکتند، روایت کنند.

🌷نویسندگان کتاب پادشاهان پیاده، در سفر زیارت اربعین سراغ زائران امام حسین(ع) رفته‌اند و حرف‌ها و خاطرات‌شان از این زیارت پرشکوه و نحوه پیوند خوردن‌شان با اباعبدالله(ع) را پرس‌وجو کرده‌اند. همه اقشار را می‌توان در این کتاب دید و خواند: ایرانی، عراقی، اروپایی، مسلمان، غیرمسلمان، شیعه یا سنی، زن و مرد و کوچک و بزرگ حتی موکب‌دارها، پلیس، نویسنده، روزنامه‌نگار، عکاس، مجری، پزشک. این کتاب داستان دلدادگی این آدمهاست به اباعبدالله(ع).

🌸 داستان‌های بسیار جذاب و خواندنی از کشش کربلا و پویش جاده‌ی نجف تا کربلا و پاهای تاول‌زده و دل‌های لک زده برای رسیدن به نینوا. در تدوین و نگارش مصاحبه‌ها سعی بر این بوده که کمترین دخل و تصرفی در روایت‌ها صورت نگیرد و فقط بازنویسی شود، زبان هر راوی حفظ شده و با لحن خودش روایت شده. و همین است که این کتاب را خواندنی کرده است.

🌸 خواندن خاطره با زبان جنوب شهر تهرانی و اصفهانی و شیرازی و یزدی، یا با لحن عرب لبنانی و فارسی دست‌وپا شکسته‌ی تایلندی مقیم ایران، این کتاب را خواندنی و جذاب کرده است. کتاب مبتنی بر مستندنگاری بوده و همین سبب شده تا خواننده در بخش‌هایی به تفکر واداشته شود و در بخش‌هایی عواطفش درگیر شود.

 

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌹یک غنچه، صد زخم؛ نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام حسین (ع)

#معرفی_متنی_کتاب 

🌹یک غنچه، صد زخم؛ نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام حسین (ع)

🌸نویسنده:حسین سیدی ساروی

🌸ناشر:دفتر نشر معارف

 معرفی🌸🌷🌹🌷

یک غنچه ، صد زخم جلد پنجم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم (ع)» یا «سبک زندگی معصومین (ع)» است که برخی از مجلداتش در دهه ۸۰، برنده جایزه یا کاندیدای جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم شدند. در این مجموعه سعی می شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت (ع) می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند.
🌸مجموعه سبک زندگی معصومین(ع) با استفاده از منابع روایی و تاریخی معتبر نوشته شده است که جلد اول آن درباره پبامبر گرامی اسلام(ص) با نام «همنام گلهای بهاری» و جلد دوم آن با نام «امیر گلها» درباره زندگی و شخصیت امام علی(ع) و جلد سوم آن با نام «خاطر نازک گل» درباره زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س)  و جلد چهارم آن با نام «غنچه دلتنگ» درباره امام حسن(ع) و جلد ششم آن با نام «نیلوفر نیایش» درباره زندگی و شخصیت امام سجاد(ع)عرضه شده است.
🌸ویژگیهای کتاب یک غنچه ، صد زخم :

🌷نگاه تازه و بیان سیره کاربردی وسبک زندگی حضرت(ع)،
🌷کوتاهی مطالب،
🌷نثر لطیف و عاطفی و پیراسته از شعار و پرگویی در شناساندن آن راه دان های ارجمند به نوجوانان و جوانان،
🌷بررسی ۵۰۰ منبع جهت تدوین کتاب
🌹_بخش‌هایی از کتاب:                                      
_«یک بار که مزرعه‌ای را خریده بود و پول آن را پرداخته بود فهمید فروشنده به خاطر نیاز شدید مالی آن را فروخت، هم مزرعه را به او برگرداند و هم پولش را نگرفت.»

 

🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی