کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۱۰ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

⭐⭐⭐قصه_گویی ۱۴۰۲/۱/۳۰

#قصه_گویی 


🌹نشست قصه کتاب نیکی و روز بارانی برای کودکان در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار


🌷 نشست قصه گویی کتاب 
نیکی و روز بارانی اثر والری گورباچف 
 برای کودکان در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار برگزار شد.


🌷 در ادامه سلسله نشست های  قصه گویی ،« نیکی و روز بارانی» با حضور تعدادی از اعضای کتابخانه در بخش کودک کتابخانه سعدی برگزار شد.

  
🌷در این نشست که با استقبال کودکان برگزار شد، خانم زهره مقدمی ،کتاب را برای کودکان قصه گویی و بلندخوانی کرد .


🌺🌺  توضیحات

🌺کتاب «نیکی و روز بارانی» داستان درباره روزی است که نیکی و خواهرها و برادرهایش نمی‌توانند بروند بیرون بازی کنند. آن‌ها حوصله‌شان سررفته، توی خانه ماندن خیلی خسته کننده است. مامان می‌گوید می‌توانند کتاب بخوانند یا کارت‌بازی کنند اما نیکی فکر بهتری دارد! می‌گوید به کویر برویم که آفتابی است و هیچ‌وقت در آن باران نمی‌بارد. مامان می‌گوید کویر خیلی گرم است، گم می‌شوید. نیکی می‌گوید به کوهستان برویم. اما مامان می‌گوید در کوهستان صخره‌ها می‌ریزند. نیکی می‌گوید به جنگل بروند اما از نظر مامان جنگل هم پر از حیونات وحشی است. قطب جنوب چطور است؟ نه، آن‌جا که یخ می‌زنید. پس به فضا بروند… مامان می‌گوید لازم نیست. باران بند آمده و همه چکمه‌هایشان را می‌پوشند، بیرون می‌روند و شلپ و شلوپ روی زمین خیس قدم می‌زنند و رنگین‌کمان را می‌بینند. آن‌ها نزدیک خانه هستند و دیگر هم گم نمی‌شوند. اما نیکی هنوز دوست دارد برود جای دیگری… این‌بار به رنگین‌کمان!

🌺والری گورباچف در کتاب «نیکی و روز بارانی» با آفریدن موقعیتی متفاوت، ماندن در خانه به‌خاطر باران، اهمیت خیال‌پردازی کودکان و همراهی مادر در راهنمایی کودکان و اهمیت حضور بزرگ‌ترها در بازی با کودکان را نشان می‌دهد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

⭐⭐ اطلاع رسانی: دومین همایش ببین المللی کتابخانه های عمومی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

قصه_گویی مورخه ۱۴۰۱/۱/۲۴

#قصه_گویی 


🌹نشست قصه کتاب راستی اگر…؟ برای کودکان در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار


🌷 نشست قصه گویی کتاب 
راستی اگر…؟اثر آنتونی براون
 برای کودکان در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار برگزار شد.


🌷 در ادامه سلسله نشست های  قصه گویی ،« کتاب راستی اگر…؟» با حضور تعدادی از اعضای کتابخانه در بخش کودک کتابخانه سعدی برگزار شد.

  
🌷در این نشست که با استقبال کودکان برگزار شد، خانم زهره مقدمی ،کتاب را برای کودکان قصه گویی و بلندخوانی کرد .


🌺🌺  توضیحات


جو از وقت گذراندن با دیگران می‌ترسد و تا به حال تنهایی به مهمانی نرفته است. تا اینکه یک روز دوستش تام او را به مهمانی دعوت می‌کند. اما موقع رفتن، جو متوجه می‌شود که دعوت‌نامه را گم کرده‌ است و پلاک خانه‌ی تام را نمی‌داند. حالا قرار است که مادر جو او را تا منزل دوستش همراهی کند؛ نتیجه این می‌شود که آن‌ها جلوی تک‌تک خانه‌های آن خیابان می‌ایستند تا ببینند آیا این خانه همان‌جایی است که مهمانی در آن برگزار می‌شود یا نه. هربار که جو توی خانه‌ای سرک می‌کشد، چیزهای عجیب‌وغریب و گاه ترسناکی می‌بیند؛ مثلاً یک فیل بزرگ وسط پذیرایی خانه، یا مردی که دو تا شاخک روی سرش دارد و دارد روزنامه می‌خواند. در این میان هم جو از ترس‌هایش با مادرش صحبت می‌کند. «راستی اگر…؟» خانه‌ی جو هیچ‌وقت پیدا نشود، او باید چه‌کار کند؟

🌺کتاب «راستی اگر…؟» با نویسندگی و تصویرگری متفاوت آنتونی براون، داستان مواجهه‌ی کودکان با ترس‌های‌شان است. ترس اینکه «نکند در مهمانی صدمه ببینم، نکند بهم خوش نگذرد، نکند آدم‌هایی که نمی‌شناسم‌شان اذیتم کنند…»

🌺 خواندن داستان تصویری «راستی اگر…؟» به کودک کمک می‌کند دریابد که ترس‌هایش بیش از آنکه واقعی باشند، زاییده‌ی ذهن او هستند؛ دقیقاً مثل چیزی که جو در نهایت می‌فهمد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

⭐🗯⭐قصه گویی مورخه ۱۴۰۲۱/۱/۱۷


#قصه_گویی 


🌹نشست قصه کتاب مهربانی یعنی برای کودکان در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار


🌷 نشست قصه گویی کتاب مهربانی یعنی
 اثر پت زیتلو میلر برای کودکان در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار برگزار شد.


🌷 در ادامه سلسله نشست های  قصه گویی ،« کتاب مهربانی یعنی » با حضور تعدادی از اعضای کتابخانه در بخش کودک کتابخانه سعدی برگزار شد.

  
🌷در این نشست که با استقبال کودکان برگزار شد، خانم زهره مقدمی ،کتاب را برای کودکان قصه گویی و بلندخوانی کرد .


🌺🌺  معرفی کتاب 


این کتاب فکر واحساس مخاطب را درگیر این سؤال می کند که واقعاً مهربانی چیست و چگونه هر کار کوچک یا بزرگی می تواند تفاوتی به وجود بیاورد و کمک کوچکی باشد برای یک دوست ... چگونه کلمه ی ساده ی «مهربانی» می تواند جهان را تغییر دهد...

🌹┄┅═✼📚✼═┅┄🌹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

⭐⭐⭐مسابقه جشنواره رضوی

🌺 دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه های بیستمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام، به میزبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشگور برگزار می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه السلام، به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود. اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمه معصومین علیهم السلام و آموزه‌های آن به ویژه فرهنگ منوّر رضوی؛ گسترش فعالیت‌های کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره پاک ائمه معصومین علیهم السلام به‌ویژه حضرت امام رضا علیه السلام؛ شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت علیهم السلام از طریق انتشار گسترده این آثار و اعتلای فرهنگ ایرانی متکی به فرهنگ دینی از اهداف این جشنواره در دوازدهمین دوره برگزاری است.

 

🌺 زمان بندی

دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از روز ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است و تا ۱ تیرماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.

 

🌺نحوه شرکت

علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره و ارسال آثار می‌توانند به نشانی razavi.samakpl.ir مراجعه کنند.

جوایز

برگزیدگان دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح ملی و استانی با لوح تقدیر و هدایای نقدی در بخش‌های فردی، گروهی و خانوادگی تقدیر خواهند شد.

دبیرخانه

مخاطبان می‌توانند از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۹۵۱۴۹۳ و پست الکترونیک samak@iranpl.ir با دبیرخانه جشنواره در ارتباط باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

✳ ویژه برنامه محافل قرآنی "بهار در بهار"

#اطلاع_رسانی

📢 به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار می شود: 

✳ ویژه برنامه محافل قرآنی "بهار در بهار" با حضور قاریان برجسته همراه با تلاوت مجلسی آیاتی از قرآن کریم، تفسیر کوتاه، مسابقات روزانه، پویش منم اومدم، ارائه نکات آموزشی سبک زندگی "هر روز یک مهارت"، معرفی کتاب‌های منتخب این حوزه و اهدای جوایز برگزار می شود.

🔺 روز پنجم رمضان؛ دوشنبه
🕒هفتم فروردین ماه، ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶


🔷 لینک ورود به محفل:
[www.skyroom.online/ch/researchpl/quran](blocked)
لطفا با گزینه مهمان وارد شوید.

📎 اهدای جوایز روزانه ۲ میلیون ریالی به افرادی که تا ۲۴ ساعت پس از اعلام سوال مسابقه، پاسخ صحیح به سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۰۴۵۰ ارسال کنند‌. 

🎁🎁🎁
👈تقدیر از ۳ نفر فعال شرکت کننده در برنامه ها با جوایز ۳۰ میلیون ریالی

#محفل_قرآن_و_عترت
#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌺معرفی کتاب ترجمه الغارات

#معرفی_متنی_کتاب_طرح_کتابخوان_ویژه_فروردین_ماه

🌺ترجمه الغارات (سال‌های روایت نشده از حکومت امیرالمؤمنین(ع))

🌺پدیدآور:‌ ابراهیم بن محمد ثقفی

🌺‌ترجمه، تحقیق و تنظیم: سید محمود زارعی

🌺ناشر: بیان معنوی

🌺تعداد صفحات: ۳۰۳

🌺کتاب غارات کهن‌ترین منبع موجود در رابطه با نیمۀ دوم حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام است و بحث غارات معاویه بوده و به صورت خاص به بررسی آنها پرداخته است. این نیمه‌ی روایت نشده حکومت حضرت (دوران پس از جنگ نهروان با خوارج تا شهادت حضرت) در تاریخ به اسم دوره غارات نامگذاری کردند. دلیل این نامگذاری هم به خاطر غارت‌ها و شبیخون‌های مکرر لشکریان معاویه بر شهرها و مناطق تحت قلمرو حکومت امام علی بوده است.

🌺این کتاب روضه‌ی مجسم است! انسان با خواندن این کتاب می‌فهمد چرا حضرت امیر صلوات الله علیه در اواخر دوران حکومتشان بر فراز منبر شهر کوفه، مکرر از خدا تقاضای مرگ کردند و خلاصی از شر کوفیانِ سست عنصر و عافیت‌طلب را خواستار بودند!
🌺این کتاب عبرت محض است! بصیرت محض است! در بین برخی (خاصه برخی روشن‌فکران) تصویری فانتزی و کاریکاتوری از حضرت امیر صلوات الله علیه و نوع حکومت‌داری‌شان ترسیم شده، گویی حضرت هیچ برخورد خشنی با فتنه‌گران نداشته‌اند و همه در حکومت حضرت آزاد بودند هر چه خواستند بگویند و هر چه خواستند بکنند. این کتاب ارزشمند این تصور باطل را از میان بر می‌دارد و تصویری حقیقی از مهر و قهر امیرالمؤمنین علیه السلام در ذهن مخاطب ترسیم می‌نماید.
نیز انسان می‌فهمد چگونه عدم آمادگی و بصیرت مردم و سستی و ضعف یاران کار را به جایی می‌رساند که از رهبری چون علی بن ابی‌طالب علیهما السلام و وجود قانون الهیِ جامع، مانع و بی‌نقصی چون قرآن کریم نیز در رفع فتنه‌ها و ابتلائات کافی نخواهد بود! که حتی دست شخصیتی نظیر امیرالمؤمنین علیه السلام که عصمت الله الکبری هستند، برای اجرای کامل و جامع حق بسته می‌شود!
نتیجه فاجعه‌بار و جبران‌ناشدنی عدم اطاعت دستورات و اوامر ولی خدا و آثار ویرانگر آن را انسان با خواندن این کتاب با پوست و استخوانش لمس می‌کند و...
🌺در پایان این شما و این توصیف سردار رشید اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از کتاب الغارات:
«این کتاب الغارات را که قدیمی‌ترین کتاب شیعه هست بخوانید، حتماً بخوانید، مقتل کامل است. اگر آن را بخوانید، امروز برای این حکومتی که در استمرار حکومت ‌علی بن ابی‌طالب هست، آگاهانه‌تر و بدون تعصبات فردی و حزبی نگاه می‌کنیم، نظر می‌دهیم و دفاع می‌کنیم.» - (۱۷ خرداد ۱۳۹۷)
 
─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌹معرفی کتاب راهنمای میدانی طبیعت‌گردی با گیاهان ایران

#معرفی_متنی_کتاب_طرح_کتابخوان_ویژه_فروردین_ماه


🌹راهنمای میدانی طبیعت‌گردی با 
گیاهان ایران

🌹پدیدآور: مجید اسکندری

🌹ناشر: انتشارات ایران‌شناسی

🌹تعداد صفحات: ۳۹۶


🌹کشور پهناور ایران متأثر از غنی‌ترین ذخایر طبیعی از جمله رستنی‌هاست؛ موقعیت خاص این سرزمین کهن شرایط آب و هوایی متفاوت و خاص را در کشور از فراز قله‌های سر به فلک کشیده‌ی آن گرفته تا دل دشت‌ها و کویرهای سوزان و... حاکم نموده است.

🌹استقرار چنین پدیده‌ی اقلیمی، عامل ظهور ساختارهای شگفت انگیزی از اجتماعات گوناگون گیاهان در طی سالیان متمادی بوده که امروزه جلوه‌های زیبایی و عظمت این ثروت خدادادی در غالب آرایه‌های مختلف گیاهی با خواص و کاربردهای گوناگون اقتصادی، خوراکی، دارویی، زینتی و... زینت‌بخش کوهستان‌ها، دشت‌ها و کویرهاست.

🌹در این اثر ارزشمند که حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش و سفر پدیدآور آن است، به معرفی انواع گیاهان از حیث کاربرد و بیان برخی ویژگی‌های منحصر به فرد گیاهان انحصاری و بومی و غیر بومی ایران‌زمین پرداخته و گیاهان را به تفکیک رنگشان بخش‌بندی نموده  و در هر مورد، ضمن ارائه‌ی تصویر با کیفیت رنگی از آن گیاه، مکان رویش و اینکه جزو کدام دسته از گیاهان (دارویی، زینتی، صنعتی و یا...) و با چه ویژگی‌هایی هستند را بیان کرده است.

🌹نکته‌ای که باعث می‌شود کتاب برای خواننده‌اش جذّاب و کاربردی باشد این است که اگر به جایی از ایران سفر کند، هر گیاهی که در آن منطقه مشاهده کند را با استفاده از این اثر می‌فهمد که خواصش چیست و چه کاربردی دارد. 
─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌸آری (جلد ۴ از مجموعه‌ی تاریخ انقلاب

#معرفی_متنی_کتاب_طرح_کتابخوان_ویژه_فروردین_ماه

🌸آری (جلد ۴ از مجموعه‌ی تاریخ انقلاب برای کودکان و نوجوانان (سال ۱۳۵۸))

🌸پدیدآور:‌ مصطفی خرامان

🌸ناشر:‌ نشر تاریخ و فرهنگ

🌸تعداد صفحات: ۸۰

🌸سال ۵۸ یکی از پرفراز و نشیب‌ترین و پراتفاق‌ترین سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. به ویژه اینکه برخی از این اتفاقات و تحولات تأثیرش با قدرت و ملموس تا امروز باقی است که حکایت از اهمیت این وقایع دارند. لذا آگاهی مناسب کودکان و نوجوانان از این برهه‌ی تاریخ دارای اهمیت ویژه است.

🌸با وجود اینکه تاریخ به خودی خود چندان امری جذّاب برای خوانش نیست (به خصوص برای کودکان و نوجوانان) مصطفی خرامان توانسته مدلی برای ارائه‌ی جذاب آن در این اثر طراحی کند که فرآیند خوانش کتاب برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان جذاب و خواندنی باشد و این از مهمترین نقاط قوت کتاب است. پرهیز از فضای شعاری و ارائه‌ی مستند وقایع تاریخی همراه با عکس‌هایی که بسیار خوش‌سلیقه انتخاب شده‌اند، از دیگر عوامل جذابیت کتاب است.

🌸برخی از مهمترین عناوین کتاب عبارتند از:‌ آری یا نه؛ ترور؛ جهاد برای سازندگی؛ اولین نماز عبادت و سیاست؛ رویدادهای ورزشی؛ ابوذر زمان؛ رویارویی با آمریکا؛ استعفای دولت بازرگان؛ مرد حوزه و دانشگاه؛ اولین رئیس‌جمهور ایران؛ خانه‌ی ملت؛ تمبرهای تاریخی (این بخش یکی از جذّآب‌ترین بخش‌های کتاب است که نشان می‌دهد در این سال چه تمبرهایی و به چه مناسبت‌هایی برای نخستین بار منتشر شده (همراه با تصویر خود تمبرها))؛ تاریخ سکه و اسکناس (از دیگر قسمت‌های بسیار جذّاب کتاب برای کودکان و نوجوانان) و سال ۵۸ در یک نگاه.
 
─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷معرفی کتاب ۲۸ قصه از مصیبت‌نامه عطار

#معرفی_متنی_کتاب_طرح_کتابخوان_ویژه_فروردین_ماه

🌷۲۸ قصه از مصیبت‌نامه عطار

🌷پدیدآور، انتخاب و برگردان به نثر: جعفر ابراهیمی (شاهد)

🌷ناشر: قدیانی

🌷تعداد صفحات: ۱۳۶

🌷فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری از عارفان، صوفیان و شاعران بزرگ ایرانی است که حدود سال ۵۳۷ هجری‌قمری در روستایی به نام کدکن حوالی نیشابور متولد شد و در ۶۱۸ هجری‌قمری به هنگام حمله مغول به قتل رسید. وی با آثار بی‌نظیر خود از برترین و نام‌آورترین مردان تاریخ ادبیات ایران است که با کلامی بی‌آلایش و ساده اشعار زیبایی سروده که بر دل می‌نشینند.

🌷این کتاب، گزیده‌ای از قصه‌های "مصیبت‌نامه‌" عطار به نظم بوده است که به نثر ساده و امروزین برگردان شده. مضامین اخلاقی و عرفانی در این حکایات عطار گنجانده شده است.  از جمله داستان‌های آن، "گداترین در شهر"، "خری که گم شده بود"، "دزد حق‌شناس" و "مار و افسون" است.

🌷از دیگر آثار ارزشمند شیخ فریدالدین عطار نیشابوری می‌توان تذکره الاولیا، منطق الطیر، اسرارنامه، الهی نامه و مختارنامه را نام برد که هر کدام دارای جایگاهی بالا در میان آثار ادبی پارسی هستند. انتخاب، گردآوری و بازنویسی اثر حاضر توسط جعفر ابراهیمی (شاهد) انجام شده است.

🌷در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
عبدالسلام درباره عشق و عاشقی، حرفهای زیادی زد. اینکه عشق بزرگترین نعمت خداوند است و عاشقان، خوشبخت ترین انسانهای روی زمینند و هرکسی که در عشق بمیرد، شهید است و هر انسانی، در زندگی‌اش با عشق آشنا می شود. وای به حال کسی که بوی عشق به مشامش نرسیده باشد! چرا که با عشق است که زندگی انسانی معنا پیدا می‌کند و عشق، زندگی را زیباتر و شیرین تر می کند! آنگاه درباره چند تن از عاشقان بزرگ و معروف، داد سخن داد و به سرگذشت بعضی از آنها اشاره کرد. به زندگی عاشقانی چون لیلی و مجنون و …

🌷پس چنین گفت او که ذرا
ت جهان            جمله در عشقند، پیدا و نهان  (ص ۲۳)
 
─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی