#معرفی_متنی_کتاب_طرح_کتابخوان_ویژه_فروردین_ماه

🌷۲۸ قصه از مصیبت‌نامه عطار

🌷پدیدآور، انتخاب و برگردان به نثر: جعفر ابراهیمی (شاهد)

🌷ناشر: قدیانی

🌷تعداد صفحات: ۱۳۶

🌷فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری از عارفان، صوفیان و شاعران بزرگ ایرانی است که حدود سال ۵۳۷ هجری‌قمری در روستایی به نام کدکن حوالی نیشابور متولد شد و در ۶۱۸ هجری‌قمری به هنگام حمله مغول به قتل رسید. وی با آثار بی‌نظیر خود از برترین و نام‌آورترین مردان تاریخ ادبیات ایران است که با کلامی بی‌آلایش و ساده اشعار زیبایی سروده که بر دل می‌نشینند.

🌷این کتاب، گزیده‌ای از قصه‌های "مصیبت‌نامه‌" عطار به نظم بوده است که به نثر ساده و امروزین برگردان شده. مضامین اخلاقی و عرفانی در این حکایات عطار گنجانده شده است.  از جمله داستان‌های آن، "گداترین در شهر"، "خری که گم شده بود"، "دزد حق‌شناس" و "مار و افسون" است.

🌷از دیگر آثار ارزشمند شیخ فریدالدین عطار نیشابوری می‌توان تذکره الاولیا، منطق الطیر، اسرارنامه، الهی نامه و مختارنامه را نام برد که هر کدام دارای جایگاهی بالا در میان آثار ادبی پارسی هستند. انتخاب، گردآوری و بازنویسی اثر حاضر توسط جعفر ابراهیمی (شاهد) انجام شده است.

🌷در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
عبدالسلام درباره عشق و عاشقی، حرفهای زیادی زد. اینکه عشق بزرگترین نعمت خداوند است و عاشقان، خوشبخت ترین انسانهای روی زمینند و هرکسی که در عشق بمیرد، شهید است و هر انسانی، در زندگی‌اش با عشق آشنا می شود. وای به حال کسی که بوی عشق به مشامش نرسیده باشد! چرا که با عشق است که زندگی انسانی معنا پیدا می‌کند و عشق، زندگی را زیباتر و شیرین تر می کند! آنگاه درباره چند تن از عاشقان بزرگ و معروف، داد سخن داد و به سرگذشت بعضی از آنها اشاره کرد. به زندگی عاشقانی چون لیلی و مجنون و …

🌷پس چنین گفت او که ذرا
ت جهان            جمله در عشقند، پیدا و نهان  (ص ۲۳)
 
─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀