کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۲۱ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

🌷⭐🌷بازدید

همزمان با هفته کتاب برگزار شد؛

بازدید دانش آموزان پیش دبستانی دخترانه و پسرانه رامان از کتابخانه سعدی شهرستان شهریار 

همزمان با گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار دانش آموزان پیش دبستانی رامان با حضور در کتابخانه سعدی با خدمات کتابخانه آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، همزمان با هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار دانش آموزان پیش دبستانی رامان ازکتابخانه بازدید کردند.


بر اساس این گزارش دانش آموزان ضمن تبریک به کتابداران به مناسبت روز کتابدار از بخش های مختلف کتابخانه؛ بازدید کردند و با نحوه عضویت، شرایط امانت و تمدید کتاب و سایر امکانات و خدمات کتابخانه ای آشنا شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🗯⭐🌷قصه گویی

#قصه_گویی 


🌹نشست قصه  کتاب  « خرس کتاب در برف » برای کودکان در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار


🌷 نشست قصه گویی «خرس کتاب در برف» نوشته‌ی اثر کیتی کلمینسون  برای دانش آموزان پیش دبستانی رامان در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار برگزار شد.


🌷 در ادامه سلسله نشست های  قصه گویی  کتاب  «خرس کتاب در برف » با حضور تعدادی از دانش آموزان پیش دبستانی رامان  در بخش کودک کتابخانه سعدی برگزار شد.

🌷در این نشست که با استقبال کودکان برگزار شد، خانم سمیرا محمودی ،کتاب را برای کودکان قصه گویی و بلندخوانی کرد. 

 


🌺معرفی خرس کتاب در برف اثر کیتی کلمینسون


کتاب حاضر با داستان و تصاویر کودکانه و دلنشین خود برای سنین 5 سال به بالا نگاشته شده و دربارۀ خرس کتابی به نام آتو و دوستش ارنست است. آنها داخل یک کتاب زندگی می کنند و زمانی که بچه ها کتابشان را برای خواندن به امانت می گیرند بسیار خوشحال می شوند؛ اما اینبار برخلاف همیشه دوست دارند که خیلی زود به کتابخانه برگردند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷🌷🌷 قصه گویی

#قصه_گویی 


🌹نشست قصه  کتاب  « آقا خاش خاشی » برای کودکان در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار


🌷 نشست قصه گویی «آقا خاش خاشی» نوشته‌ی اثر افسانه موسوی گرمارودی برای کودکان در کتابخانه سعدی شهرستان شهریار برگزار شد.


🌷 در ادامه سلسله نشست های  قصه گویی  کتاب  «آقا خاش خاشی » با حضور تعدادی از کودکان در بخش کودک کتابخانه سعدی برگزار شد.

🌷در این نشست که با استقبال کودکان برگزار شد، خانم زهره مقدمی ،کتاب را برای کودکان قصه گویی و بلندخوانی کرد. 


🌺معرفی کتاب: 

این کتاب از مجموعه «ماجراهای مردم شهر عجیب» است. آقای «خاش‌خاشی» نانوا است. او هر روز نان‌های زیادی می‌پزد و مردم همه نان‌ها را می‌خرند. آقای خاش‌خاشی برای مشتری آخرش دو تا نان می‌پزد. مشتری آخر پیرمردی است که هر شب بعد از همه می‌آید، نان‌ها را برمی‌دارد و تشکر می‌کند تا اینکه روزی، قبل از اینکه مشتری آخر بیاید، مردی پولدار به نانوایی می‌آید و در برابر آ ن نان‌ها، پول زیادی به آقای خاش‌خاشی می‌دهد. بعد از آن دیگر از مشتری آخر خبری نمی‌شود و... .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

*اقدامات وزارت فرهنگ برای دسترسی عادلانه به کتاب و کتابخوانی*

📢 دبیرکل نهاد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران تشریح کرد؛
*اقدامات وزارت فرهنگ برای دسترسی عادلانه به کتاب و کتابخوانی*
 
🔰 مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور امروز ۱۹ آبان ماه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران دسترسی عادلانه به کتاب و کتابخوانی را سیاست دولت عنوان کرد و به اقدمات وزارت فرهنگ در این راستا از هفته کتاب سال گذشته اشاره کرد.
 
🌐 iranpl.ir/xrqr
🔊  @iranpl

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷⭐🗯نمایشگاه کتاب

#نمایشگاه_مجازی_کتاب 


🌷🌹 نمایشگاه کتاب از کتب موجود کتابخانه به مناسبت  هفته کتاب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌸 اهمیت خواندن کتاب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

#آموزش_عمومی 

 

🌸 اهمیت خواندن کتاب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب 

 

🌸رهبر انقلاب: من این را مى‌خواهم عرض کنم که در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد. خود من هم همین‌طورم. نه این‌که حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مى‌کنم؛ تا خوابم مى‌آید، کتاب را مى‌گذارم و مى‌خوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مى‌خواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر مى‌کنم که همه خانواده‌هاى ایرانى باید این‌گونه باشند. توقّع من، این است.
‌‌

🌺باید پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتّى بچه‌هاى کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند.
‌‌

🌺باید خریدِ کتاب، یکى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم باید بیش از خریدن بعضى از وسایل تزییناتى و تجمّلاتى - مثل این لوسترها، میزهاى گوناگون، مبل‌هاى مختلف و پرده و... -، به کتاب اهمیّت بدهند.

‌‌
🌺اوّل کتاب را مثل نان و خوراکى و وسایل معیشتى لازم بخرند؛ بعد که این تأمین شد به زواید بپردازند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌷⭐۹ دلیل برای کتاب خواندن

 

#آموزش_عمومی 


🌺۹ دلیل برای کتاب خواندن

 

۱. کتاب‌خواندن ورزشی برای مغز است

همان‌قدر که جسمِ شما برای سالم ماندن به ورزش و تحرک احتیاج دارد، مغز شما هم نیاز دارد که به‌کار گرفته شود و ورزش کند تا سالم بماند. کتاب‌ خواندن فعالیتی است که باعث می‌شود جریان خون شما افزایش پیدا کند و مغز شما بهتر کار کند.

۲. ایده‌های جدید و حل‌کردن مشکلات

آیا تابه‌حال شده است که داستانی رازآلود بخوانید و پیش از آنکه کتاب به پرسش‌های شما درباره‌ی داستان پاسخ دهد، خودتان به آن‌ها پاسخ دهید و اتفاقات کتاب را پیش‌بینی کنید؟ پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کتاب‌خواندن باعث می‌شود که الگوها را بهتر دنبال کنید، مشکلات را بهتر حل کنید، خودتان را به‌جای شخصیت‌های داستان قرار دهید و قدرت تجریه و تحلیل مغزتان را افزایش دهید.

۳. بهتر می‌نویسید

 
زمانی که کتاب می‌خوانید، مغزتان تکنیک‌های نویسندگی و واژه‌ها را جذب می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که زمانی که می‌نویسید، به‌شکل ناخودآگاه آن سبک‌ها را در ذهنتان داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید. همچنین خواندنِ کتاب، دایره‌ی لغات شما را افزایش می‌دهد؛ حتی اگر معنیِ واژه‌ای را ندانید، می‌توانید به‌شکلِ طبیعی و از واژگانِ اطرافش، معنی آن را بفهمید و در نوشتنتان از آن‌ها استفاده کنید.

۴. بهتر صحبت می‌کنید

از آن‌جایی که کتاب خواندن دایره‌ی واژگان شما را افزایش می‌دهد و به شما یاد می‌دهد که چگونه از آن واژگان در جملات استفاده کنید، باعث می‌شود که بهتر و فصیح‌تر هم صحبت کنید. علاوه‌بر آن، اطلاعاتی را که از کتاب به‌دست می‌آورید، موضوعاتِ تازه‌ای را برای صحبت‌کردن پیشِ پای شما می‌گذارد.

۵. جهان‌بینی شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که جمله‌ای از آشنایی دور، شیوه‌ی فکرکردنتان را نسبت به موضوعی خاص تغییر دهد. کتاب‌خواندن، این فرصت را به شما می‌دهد که با عقایدِ نویسنده‌ی کتاب آشنا شوید؛ حتی اگر کتابی بخوانید که نظرات متفاوتی با شما دارد، می‌تواند شما را با دیدگاه‌های مختلف آشنا کند و باعث شود اعتقادات و جهان‌بینی خود را واردِ چالش کنید و آن‌ها را تغییر دهید یا پخته‌تر کنید.


۶. تمرکز شما را افزایش می‌دهد

 
کتابی را انتخاب کنید و بخوانید که به اندازه‌ی کافی برایتان جذاب باشد؛ این کار برای مغز شما تمرین تمرکز هم هست. در این حالت، مغز شما تلاش می‌کند که با موضوع کتاب ارتباط بگیرد و برای درکِ بهتر روی داستان تمرکز کند.

۷. قدرت تخلیتان را به بازی دعوت می‌کند

با خواندن هر کتاب، مخصوصاً اگر کتابی داستانی باشد، شما خود را به‌جای شخصیت‌های داستانی قرار می‌دهید و به جای او فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و رفتار می‌کنید. ویلیام استیرون، نویسندۀ آمریکایی،می‌گوید: «بعد از خواندنِ یک کتاب خوب معمولاً خسته می‌شوید؛ چراکه به‌جای افرادِ بسیاری زندگی کرده‌اید.»

۸. خواندنِ الهام‌بخش

خواندن یک کتابِ خوب، مانند بودن در کنار فردی است که دوستش دارید و از او الهام می‌گیرید. همانطور که رفتارهای آن فرد را مشاهده می‌کنید و رفتارهایی را که دوست دارید تکرار می‌کنید، یک کتابِ خوب هم می‌تواند روی رفتارِ شما تأثیر بگذارد.

۹. استرس را کاهش می‌دهد

بسیاری از پژوهشگران، می‌گویند که وقتی شما خودتان را در خواندنِ یک کتابِ خوب رها می‌کنید و مغزتان به‌دنبال ایده‌ها و موضوعات جدید می‌گردد، زمانی که خودتان را به‌جای شخصیتی جدید می‌گذارید و به‌جای او زندگی می‌کنید، اعصابتان آرام‌تر است و تنش‌های ماهیچه‌ای و قلبی‌تان کاهش پیدا می‌کند.

🌹🌀🌹🌀🌹🌀

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🌺جملات قصار رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد کتاب و کتابخوانی

#آموزش_عمومی 

🌺جملات قصار رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد کتاب و کتابخوانی


🌸لازم است که مردم را کتاب خوان بکنیم؛ اما از این واجب‏تر، آن است که استعداد نویسندگى را در بین مردم پیدا کنیم و تولید کتاب بکنیم.


__امروز کتابخوانى و علم ‏آموزى، نه تنها یک وظیفه ‏ى ملى، که یک واجب دینى است.


__براى یک ملت، خسارتى بزرگ است که افراد آن، با کتاب سر و کارى نداشته باشد.


__توقع من از همه‏ ى مردم این است که کتاب و کتابخوانى را جدى بگیرند.


__در جامعه‏ ى اسلامى، کتابخوانى باید همگانى و فراگیر شود.


__در جامعه‏ ى کتابخوان، پدیدآورنده‏ ى کتاب و عرضه‏ کننده‏ ى آن، باید گرامى داشته شود.


__دین و دنیاى بشر و جسم و جان انسان، به برکت کتاب تأمین و تغذیه مى‏شود.


__فرآیند کمال بشرى به وسیله‏ى کتاب تحقق مى‏یابد.


__کتاب خواندن براى یک ملت، یک فریضه و یک واجب است.


__کتابخوانى باید همانند کارهاى روزانه در زندگى مردم وارد شود.


__کتاب خوب، یکى از بهترین ابزارهاى کمال بشرى است.


__کتاب، دروازه‏ یى به سوى جهان گسترده ‏ى دانش و معرفت است.


__کتاب، مادر تمدنها و نیز عصاره‏ ى آنها است.


🌸کتاب یکى از ارزشمندترین فرآورده‏هاى بشرى و گنجینه‏ ى بزرگترین ثروتهاى بشر، یعنى دانش و تحقیق است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

💠 معرفی کتابِ کتاب

#معرفی_متنی_کتاب 


💠 معرفی کتابِ کتاب  

نویسنده: حسین کچویان
ناشر: کتاب فردا
تعداد صفحات: 151 صفحه
نوع جلد: شومیز
قطع: رقعی
مخاطب: عمومی


🔸 این کتاب، رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب می باشد. این کتاب در هفت فصل و به همراه دو ضمیمه نگارش یافته است.

🔸 در فصل اول به خود عنصر «کتاب» با رویکرد تاریخی – تمدنی نگاه شده و به مسائلی کلی و کارکردهای عمومی کتاب در فرهنگ جامعه – یعنی هر جامعه ای – پرداخته شده است؛ سپس سیر تاریخی وضعیت کتاب و کتابخوانی، به طور خاص در کشور ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

🔸 در فصل دوم به «سیر برنامه ریزی راهبردی» در حوزه کتاب پرداخته شده است. در پایان این فصل، اصلی ترین تکالیف در حوزه کتاب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب را سه گانه «تولید کتاب»، «ترویج فرهنگ کتاب خوانی» و «نقد کتاب» برشمرده که سعی شده است در فصل های بعد، به هرکدام در جای خود پرداخته شود.

🔸 فصل سوم حاوی مطالب پرباری برای تولید کنندگان کتاب است و چهار گام اساسی در تولید کتاب را شرح می دهد؛ همچنین در فصل چهارم، به دلیل این که شاید مهم ترین نقش را در تولید کتاب، «نویسنده» بازی می کند، به صورت جداگانه به نویسندگی و نویسندگان پرداخته شده است.

🔸 فصل های پنجم و ششم به طور طبیعی برای فعالان حوزه توزیع و ترویج کتاب جذابیت بیشتری دارد، آنجا که در فصل پنجم اهمیت و اصول توزیع کتاب و همچنین مراکز اصلی در توزیع کتاب مورد بررسی قرار می گیرد و در فصل ششم به آسیب شناسی وضعیت کتابخوانی در کشور و سپس راهکارهای عمومی و وظایف اختصاصی در ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداخته می شود.

🔸 بخش پایانی فصل ششم یعنی «کتاب هایی برای خواندن» شاید از جذاب ترین بخش های کتاب باشد؛ چون کتاب هایی را که حضرت آقا توصیه کرده اند، با تقسیم بندی موضوعی نام برده شده است.

🔸 و اما فصل هفتم و پایانی، به سه موضوع مهم در حوزه کتاب یعنی «نقد کتاب»، «اقتصاد کتاب» و «نظارت و ممیزی کتاب» می پردازد که حاوی نکات ناب و جالبی برای مخاطبان تخصصی تر کتاب است.
— — — — — — — — — — — —

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

🗯⭐🗯معرفی کتاب من و کتاب

#معرفی_متنی_کتاب 

 

💠من و کتاب💠


.

🔸برای نابودی فرهنگ کشوری، کاری کنید که مردم #کتاب نخوانند. جمله‌ای ناب از #ویکتورهوگو 

 

🔸کتاب #من_و_کتاب دریچه‌ای به سوی دنیای کتاب‌های خواندنی از نگاه #رهبر_معظم_انقلاب است. 

 

🔹در فصل اول کتاب حاضر با اهمیت کتاب و #کتاب‌خوانی از منظر #رهبر_انقلاب آشنا می‌شویم.

 

🔹فصل دوم کتاب به رابطه بین #آیت‌الله_خامنه‌ای و کتاب می‌پردازد و سخنان ارزشمندی درباره کتاب از لسان ایشان را به اشتراک می‌گذارد. 

 

🔹فصل سوم به نقد وضع موجود کتاب و کتابخوانی می‌پردازد و در فصل چهارم راه‌حل ممکن ارائه می‌شود. فصل پنجم مشتمل بر تقریظ‌های رهبر #انقلاب بر کتب مختلف است و در پایان، فصل ششم دست‌خط رهبری در تقریظ‌های ایراد شده‌است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی