کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۱۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

پیام رسان بله

اعضاء ارجمند، کتابخوانان فرزانه

 

شبکه مجازی کتابخوانان را در آدرس های ذیل دنبال کنید:

پیام رسان بله

https://ble.ir/vnmplib

 

شبکه اجتماعی اینستاگرام

https://www.instagram.com/vnplib/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

کتاب شغل آینده من

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

کتاب فسقلی خوب نگاه کن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

مقدمات آماده سازی کتابخانه های عمومی جهت بازگشایی از ۲۹ اردیبهشت ماه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

هشتمین جلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان

جلد هشتم از کتاب «هدهد سفید»

هشتمین جلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان که بر اساس نیاز به ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی با زبان و ادبیات مناسب این گروه سنّی تهیه شده، با گرامیداشت یاد مرحوم سوسن طاقدیس، نویسنده کودک و نوجوان به صورت الکترونیکی منتشر و در دسترس اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از انتشار هفت جلد از کتاب «هدهد سفید» که با استقبال اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی همراه شد، جلد هشتم این کتاب نیز با ارائه مطالبی به منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت الکترونیکی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت.

هشتمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با بخشی با عنوان «آوازهایم برای تو» آغاز می‌شود که در آن داستان کوتاهی از فریدون عموزاده خلیلی با عنوان «روز هفتم قرنطینه» را می‌خوانیم. عموزاده خلیلی در ابتدای این بخش در یادداشتی کوتاه با گرامیداشت یاد مرحوم سوسن طاقدیس، نویسنده شناخته شده حوزه کودک و نوجوان، به بازگویی خاطره‌ای از اولین برخورد خود با مرحوم طاقدیس پرداخت.

در ادامه در بخش دیگری از این جلد اشعاری از حسین تولایی با عنوان «عطر تو» و زهرا موسوی با عنوان «سرو انقلاب» و داستان‌هایی از نسترن فتحی با عنوان «پنجره‌های روشن پر از شمعدانی» مریم شجاعی با عنوان «چشم‌های سمانه» آمده است. همچنین گزارشی از راه‌اندازی شبکه مجازی کتابخوانان، گزارشی از معرفی چند کتابخانه عمومی دیدنی برای بچه‌ها و معرفی چند کتاب داستان جذاب ویژه نوجوانان، بخش دیگری از جلد هشتم هدهد سفید را تشکیل می‌دهد.

در بخش «کارگاه یک هفت دو» از این جلد داستانی از نسترن فتحی با عنوان «اسیر دست سرنوشتی نامعلوم» آمده و پس از آن گزارشی از برگزاری و تقدیر از برگزیدگان کارگاه «شوق نقاشی» ارائه شده است. مطلب جالبی با عنوان «ته دیگ یا تست شخصیت» نوشته احمد اکبرپور و داستانی کوتاهی خواندنی از محمدرضا شمس با عنوان «مردی که یک روز گم شد» نیز در ادامه این مطالب آمده است.

«بیست هزار فرسنگ زیر دریا» از دیگر بخش‌های جذاب و خواندنی کتاب «هدهد سفید» است که در این شماره، به ماجراهای عجیب و غریب گذراندن تعطیلات بین قفسه‌های کتاب با عنوان «تنها در کتابخانه» اختصاص دارد؛ در این بخش از بچه‌ها خواسته شده که تصور کنند پیش از تعطیلات عید نوروز دور از چشم کتابدار کتابخانه وارد مخزن کتابخانه شده‌اند و کتابداران بدون اطلاع از کتابخانه خارج و درها را قفل کرده‌اند. تعدادی از اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی نیز داستان‌های خود را از قرار گرفتن در این موقعیت نوشته‌اند که می‌توانید آنها را در این بخش بخوانید.

نامه نگاری بچه‌ها با نویسنده‌های مورد علاقه‌شان بخش انتهایی این کتاب است که در آن نامه‌ای از یکی از نوجوانان عضو کتابخانه به سرور کتبی و پاسخ محمدرضا مرزوقی به نامه یکی از اعضا آورده شده است.

جلد هشتم از کتاب هدهد سفید را از اینجا دریافت کنید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

در مدار علی علیه‌السلام


در مدار علی علیه‌السلام
هیچ‌کس نمی‌تواند خودش را با علی علیه‌السلام مقایسه کند؛ اما همه می‌توانند به سمت آن قلّه حرکت کنند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام شاخص است.

۱۳۸۰/۱/۱-رهبر انقلاب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

شکرگزاری در هنگام ابتلا به بلا

شکرگزاری در هنگام ابتلا به بلا

امام علی علیه السلام فرمودند:

إذا رأیتَ ربَّکَ یُوالی علَیکَ البلاءَ فاشْکُرْهُ، إذا رأیتَ ربَّکَ یُتابِعُ علَیکَ النِّعَمَ فاحْذَرْهُ.

 

هرگاه دیدى پروردگارت بلا از پى بلا بر تو نازل مى‌کند، سپاسگزار او باش و هرگاه دیدى نعمت‌هاى پروردگارت پیاپى به تو مى‌رسد از او برحذر باش (بترس).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

11 اردیبهشت روز کارگر

کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است و در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان خواهد یافت.

 

نگاهی به تاریخچه پرماجرای روز جهانی کارگر
مناسبت اول می به عنوان روز کارگر به این لحاظ بوده است که در چهارم ماه می سال ۱۸۸۶، و در چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران آمریکایی در شهر شیکاگو، پلیس به روی آنان آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعداً چهارتن نیز اعدام شدند. کارگران اعتصابی خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از ده ساعت به ۸ ساعت بودند.

 

قرار بود که اول ماه مه ۱۸۸۶ در آمریکا (ایالات متحده)، کاهش ساعات کار به هشت ساعت در روز، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یک‌هزار و دویست کارخانه و کارگاه، اعتصاب صورت گرفت. شمار کارگران معترض شهر شیکاگو بیش از سایر شهرها و حدود ۹۰ هزار تن بود. در چهارمین روز تظاهرات شیکاگو، کارگران اعتصابی و هوادارانشان در «میدان بیده = Haymarket» جمع شده و از اینجا به حرکت درآمده بودند.

 

سخنرانان آنان بر یک گاری بزرگ سوار بودند و شعار می‌دادند. پس از طی مسافتی، پلیس اطراف این گاری (چهارچرخه) را گرفت و خواست که تظاهرکنندگان متفرق شوند که ناگهان انفجاری صورت گرفت، یک مامور پلیس کشته شد و چند کارگر و پلیس نیز مجروح شدند. این حادثه سبب شد که پلیس دست به تیراندازی به سوی جمعیت بزند و کشتار صورت گیرد. آمار کشته‌شدگان اعلام نشده‌است ولی اسامی انبوه مجروحان در دست است. پلیس با اعمال خشونت موفق شد جمعیت را پراکنده سازد.

 

در پی این حادثه، هشت تن به عنوان مسبّب دستگیر شدند که پنج نفر از آنان کارگر مهاجر آلمانی و یکی هم آلمانی تبعه آمریکا بود. دادگاه یکی از این دستگیرشدگان را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد و بقیه محکوم به اعدام شدند که فرماندار ایالت مجازات دو تن از آنان را به حبس ابد تخفیف داد. یکی از محکومان به اعدام، پیش از اجرای حکم خودکشی کرد و چهار نفر دیگر به دار آویخته شدند.

با رسیدن اخبار مربوط به این تظاهرات، کشتار و اعدام به سایر کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم یادبود برگزار و هر سال هم تکرار شد که به تدریج اول ماه می، روز جهانی کارگر عنوان گرفت. چون اعدام‌شدگان شیکاگو عمدتاً آلمانی بودند، در سال ۱۹۳۳ حزب نازی آلمان روز اول ماه می را روز ملی و تعطیل عمومی اعلام کرد.

 

سازمان بین المللی کار
این سازمان به عنوان یک نهاد خود مختار و وابسته به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1919 براساس معاهده ورسای برپا شد. موافقت نامه مربوط به برقراری رابطه بین این سازمان و سازمان ملل متحد در سال 1946 به تصویب رسید و آن را به صورت  نخستین کارگزاری تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد درآورد.


الف) هدف ها و فعالیت ها
سازمان بین المللی کار در جهت پیشبرد عدالت برای افراد شاغل به کار، در تمام نقاط جهان فعالیت می کند و عمده فعالیت های آن عبارتند از:
1) تنظیم سیاست ها و بین المللی کردن برنامه ها به منظور بهکرد شرایط کار و زندگی.
2) برقراری معیارهای کار به عنوان رهنمودهایی برای مسئولان ملی در به اجرا در آوردن این سیاست ها.
3) اجرای یک برنامه وسیع همکاری های فنی، برای کمک به دولت ها و عملی کردن این سیاست ها به شیوه ای کار ساز و اقدام به کار آموزی.
4) آموزش و پژوهش به منظور کمک به پیشبرد این تلاش ها.

 

سازمان بین المللی کار، از آن جهت در میان سازمان های جهانی منحصر به فرد است، که در امر تنظیم سیاست های آن، نمایندگان کارگران و کارفرمایان از حق اظهار نظر برابر با نمایندگان دولت ها برخوردارند. کنفرانس بین المللی کار با حضور چهار عضو از هر کشور ( دو نماینده از سوی دولت، یک نماینده از طرف کارگران و نماینده ای از سوی کارفرمایان) تشکیل شده است.  یکی از مهم ترین اهداف سازمان عبارت است از تصویب کنوانسیون ها وتوصیه هایی که متضمن برقراری معیارهایی در ارتباط با مسائل کارگری در زمینه هایی مانند آزادی عضویت در تشکل ها، دستمزدها، ساعات و شرایط کار، جبران خسارت های وارده به کارگران، بیمه های اجتماعی ، مرخصی با استفاده از حقوق، ایمنی صنعتی، خدمات اشتغال و بازرسی مسائل مرتبط می باشند.

 

روز جهانی کارگر,روز کارگر,۱۱اردیبهشت روزجهانی کار و کارگر

سازمان بین المللی کار در سال 1919 براساس معاهده ورسای برپاشد

 

اجرای مقررات کنوانسیون های سازمان بین المللی کار برای کشورهایی که آن ها را امضا کرده اند الزامی است؛ در حالی که توصیه های سازمان مذکور تنها در حکم رهنمودهایی برای سیاست گذاری ، قانون گذاری و شیوه عمل های ملی است. از زمان تاسیس این سازمان تاکنون، بیش از 350 کنوانسیون و توصیه نامه به تصویب رسیده است.

 

سازمان برای اجرای مفاد عهد نامه ها توسط کشورهایی که آن ها را مورد تصویب قرار داده اند نظارت به عمل می آورد و برای تحقیق در خصوص شکایت های مربوط به نقض حقوق اتحادیه کارگری نیز رویه عمل ویژه ای دارد. کارشناسان سازمان بین المللی کار از طریق برنامه کمک های فنی سازمان در زمینه هایی از قبیل کارآموزی حرفه ای، فنون مدیریت، برنامه ریزی نیروی انسانی، ایمنی و بهداشت محیط کار، سیاست های اشتغال،  نظام های امنیت اجتماعی، تعاونی ها و صنایع دستیِ کوچک مقیاس، به کشورهای عضو یاری می رسانند. سازمان بین المللی کار از طریق موسسه بین المللی مطالعات کار در ژنو و مرکز بین المللی کار آموزی فنی و حرفه ای پیشرفته در تورین ایتالیا، فرصت هایی برای آموزش در اختیار می گذارد.

 

ب) مدیریت
فعالیت های سازمان بین المللی کار که کلیه اعضا در آن نمایندگی دارند در فواصل بین اجلاس، سالانه، از طریق یک هیات حاکم مرکب از نمایندگان 28 کشور عضو، 14 عضو کارگر و مابقی کارفرما، هدایت می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

وفات حضرت خدیجه


بنابر آنچه که نقل شده است، دهم رمضان سالروز رحلت بانوی بزرگ اسلام ،همسر با وفا ویار وحامی رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ،ام المومنین حضرت خدیجه علیهاالسلام می باشد.
در عظمت مقام او همین بس که از میان تمام بانوان اهل بهشت پس از دخت والا مقامش صدیقه کبری سلام الله علیها ،ایشان و حضرت مریم و آسیه برترین و والاترین هستند.
حضرت خدیجه علیهاالسلام اولین بانویی است که به رسول خدا ایمان آورد.و ثروت فراوان خویش را در راه ترویج اسلام مصرف نمود. علاقه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به ایشان به حدی است که سال وفات ایشان و حضرت ابوطالب را عام الحزن نامیدند و نقل شده است که هر از چند گاهی حیوانی را قربانی می کردند و گوشت آن را میان اراتمندان حضرت خدیجه تقسیم می نمودند.
آن بانوی بزرگوار در آخرین لحظات عمر شریف خویش از پیامبر خواستند تا عبای خود را کفن ایشان قرار دهد .
زمانی که آن حضرت وفات کرد ،فاطمه علیها السلام دور رسول خدا میگشت و می گفت:یا رسول الله مادر من کجاست و رسول خدا جوابش را نمی داد.جبرئیل نازل شد و گفت:پروردگار تو امر می کند به فاطمه سلام برسان ،و به او بگو مادر تو در خانه ایی است که کعاب(سقف) آن از طلاست ،و ستون های آن از یاقوت احمر است ،بین آسیه و مریم.
قبر مطهر آن بزرگوار در شهر مکه ،در قبرستان ابوطالب،زیارتگاه عاشقان خدا و رسول خداست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

دوم اردیبهشت، مصادف با چند مناسبت مهم است.


📌 *سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی* در دوم اردیبهشت سال 1358 به فرمان امام خمینی (ره) و *سالروز اعلام انقلاب فرهنگی* که سرمنشاء تحولات زیادی در دانشگاه‌ها بود از این جمله است. 
🌍 همچنین امروز مصادف با *روز زمین پاک* است. هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت، مراسم روز زمین در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود؛ زمین را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند. یکی از ساده‌ترین روش‌های آموزشی و تربیتی در این خصوص برای کودکان، *آموزش حفظ محیط زیست* ، *مهربانی با گیاهان و درختان* ، *آشنایی با انرژی‌های تجدیدپذیر (انرژی خورشیدی، باد و ...)* ، *اثرات زیست محیطی انرژی‌ها و سوخت‌های فسیلی (بنزین، نفت، و ...)* و *روش‌های تفکیک زباله‌های تر و خشک* است. 
💡بیایید در این روز، به کودکان خود مهربانی با محیط زیست را آموزش دهیم. برگزاری مسابقات نقاشی، معرفی کتاب‌های ویژه کودکان با موضوع شناخت «سیاره زمین»، کاردستی با موضوع «کره زمین» از جمله فعالیت‌هایی است که توسط کتابداران عزیز قابل اجرا است.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی