#معرفی_متنی_کتاب_طرح_کتابخوان_ویژه_فروردین_ماه_۱۴۰۳


🌸«خواب آب»
🗯پژوهش و نگارش: عباس جهانگیریان
🗯ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
🗯تعداد صفحات: ۶۰


🌸آب، آبادانی می‌آورد و خدا فرموده حیات همه چیز را از آب قرار دادیم! هر کجا برود آباد می‌کند و هر جا نرود، ویرانی و برهوت و بیابان به جا می‌گذارد.
کشور ما روی نوار خشک و نیمه‌خشک کره‌ی زمین قرار دارد؛ به همین دلیل سایه‌ی تهدید و ترس از خشک‌سالی همیشه بر سر ما ایرانیان بوده و هست؛ یکی از دوره‌های خشکسالی ایران، همین سال‌هایی است که شاهدش هستیم. ما همیشه در دوره‌های خشک‌سالی مجبور بوده‌ایم سال‌های سختی را کنار هم تجربه کنیم تا این دوره‌های رنج‌بار بی‌آبی و کم‌آبی به پایان برسد.

🌸در دوره‌های خشکسالی گذشته‌، شهرها این‌گونه گسترش پیدا نکرده بود و روستاها با قناعت، با همان آب زلالِ همیشه‌روان قنات‌ها، سختی‌های این دوره‌ها را سپری می‌کردند؛ اما ما با دست خودمان با حفر چاه‌های برقی، منابع آب‌های زیرزمینی و قنات‌ها را با مصرف بی‌رویه و غلط از بین بردیم و به وقوع زودرس این بلای طبیعی دامن زدیم و به استقبال خشک‌سالی رفتیم.
بیکاری، فقر، قحطی، نزاع و مهاجرت برخی از پیامدهای ناگوار خشک‌سالی است، منابع آب هر سرزمینی وابسته به میزان بارشی است که بر آن می‌بارد. میانگین سالیانه‌ی باران در پهنه‌ی ایران ۲۸ سانتی‌متر است که این مقدار هم رو به کاهش است، این در حالی است که متوسط بارش باران در کشوری مثل ژاپن ۱۶۰ سانتیمتر است و میانگین جهانی نیز ۳۵ سانتی‌متر است.
ما که در بخش کم‌باران زمین زندگی می‌کنیم باید با مصرف درست و عاقلانه از همین مقدار اندک منابع آبی محافظت کنیم تا هم خودمان را در تنگنای کم‌آبی قرار ندهیم هم نسل‌های بعد را از این مایه‌ی حیات‌بخش محروم نکنیم.

🌸این کتاب تلاشی است ستوده در راستای شناساندن‌ تلاش‌های ارزشمند و بدیع ایرانیان در راستای استفاده‌ی بهینه از آب و آب‌رسانی که در آن کلیدواژه‌هایی چون قنات، کوزه، آب‌انبار، سد قوسی، بادگیر، تصفیه آب و... پرتکرار و پرطنین است
تصاویر جذاب و متن روان و البته دقیق از حیث علمی این کتاب باعث شده اثری جذاب و خوش‌خوان پیش روی کودکان و نوجوانان ایران‌زمین باشد.