کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۲۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

سی امین سالگرد غرور آفرین آزادگان به میهن عزیزمان مبارک باد

بازگشت آزادگان


روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی شاهد حضور آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌ها و اسارتگاه‌های مخوف رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند. در این میان ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در ۲۲ مرداد ۶۹ تشکیل شده بود و به تبادل انبوه اسرا پرداخت. این ستاد با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه ها، تبادل حدود چهل هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی انجام داد.

 

نتیجه تصویری برای بازگشت آزادگان + تابناک

بازگشت آزادگان، دستاورد ایستادگی


بازگشت آزادگان پس از سال‌ها تحمل شدیدترین شکنجه ها، نتیجه مقاومت هوشمندانه ملت ایران در برابر دشمن بود.
بازگشت آزادگان به ایران اسلامی همچنین از دستاورد‌های ایستادگی بر اصول، آرمان‌ها و پایداری در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان قسم خورده ایران در ۸ سال جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق ضد ایران است.
به همین مناسبت ویژه برنامه‌هایی در راستای بزرگداشت آزادگان سرافراز هشت سال دفاع مقدس در جنگ تحمیلی عراق ضد ایران، برگزار می‌شود.

 

 الزامات تبادل اسرا


بازگشت آزادگان به میهن، دو هفته پس از اشغال نظامی کویت توسط ارتش صدام و دو روز پس از آن صورت گرفت که صدام در نامه‌ای به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی- رئیس‌جمهور وقت ایران - بار دیگر عهدنامه ۱۹۷۵ الجزیره را پذیرفت و به شرایط ایران برای پایان جنگ تسلیم شد و از جمله قول عقب‌نشینی از مرزهای ایران و آزادسازی اسیران ایرانی را داد. به دنبال تبادل این نامه و پاسخ آن بود که توافق نهایی برای پذیرش آتش‌بس در سرتاسر مرزهای مشترک دو کشور ایران و عراق صورت عملی به خود گرفت. البته ناگفته نماند که اتخاذ چنین رویکردی مخصوصا از سوی رژیم بعث عراق ناشی از الزامات ضروری و ذاتی گشایش و شروع جنگ در جبهه کویت بود. دیوانه بغداد که از حمله به خاک پاک ایران طرفی بر نبسته بود، جهت برآوردن امیال جاه‌طلبانه خود و نیز جهت غلبه بر ناکامی‌های خود در جنگ با ایران اسلامی، خاک کشور کوچک همسایه‌اش - کویت - را به توبره کشید. این واقعه ضرورتی انکارناپذیر در توافق نهایی عملیاتی کردن آتش‌بس بین عراق و ایران اسلامی بود. 


روز موعود


اسرای سرافراز ایرانی از چند نقطه مرزی با تشریفات وارد کشور شدند و نخستین واکنش آنان بوسه بر خاک ایران و ریختن اشک شوق بود. از جمله اقدامات مهمی که در رابطه با آزادگان پس از بازگشت آنها به میهن اسلامی صورت گرفته، تشکیل ستاد رسیدگی به امور آزادگان بوده است. ستاد رسیدگی به امور آزادگان در ۲۲ مرداد ۱۳۶۹، براساس قانون حمایت از آزادگان مصوب ۲۳/۹/۱۳۶۸ مجلس تشکیل شد و در نخستین گام با تبادل انبوه اسرا مواجه شد و براساس همان قانون و با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه‌ها مسوولیت این کار عظیم را به دوش گرفت و تبادل بیش از ۴۰ هزار آزاده و به همین تعداد اسیر عراقی را انجام داد. این ستاد با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بیش از ۲۷۰ واحد ستادی در سراسر کشور تشکیل داد و ارائه خدمات به آزادگان را در زمینه‌های گوناگون آغاز کرد و در زمینه اشغال توانست نزدیک به ۹۶ درصد(بیش از ۳۶ هزار نفر) از آزادگان را در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشغول به کار کند. در زمینه تحصیل تا سال ۱۳۷۵، بیش از ۵۳۰۰ نفر از آزادگان موفق به راهیابی و تحصیل در موسسات عالی کشور شده که از این عده ۳۶۵ نفر در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و ۴۰۶ نفر در رشته‌های مهندسی و سایر رشته‌ها پذیرفته شدند. 

 

نتیجه تصویری برای بازگشت آزادگان + تابناکاسرا در کلام امام (ره) و رهبری


رهبر کبیر انقلاب درباره اسرا و آزادگان تعبیرات زیبایی دارند. ایشان اسرا را سرود آزادی دانسته و می‌گویند: «اسرا در چنگال دژخیمان خود سرود آزادی‌اند و احرار جهان آن را زمزمه می‌کنند. مفقودین عزیز، محور دریای بیکران خداوندی‌اند و فقرای ذاتی دنیای دون در حسرت مقام والایشان در حیرتند.» ایشان همچنین از مادران اسرا چنین یاد می‌کنند: «در اقدام شریف مادران بزرگواری که در دامن‌های مطهر خود چنین فرزندانی را تربیت کرده‌اند، چه می‌توان نثار کرد؟ و برای اسیرانی که در زندان‌های مخوف دشمن، شجاعانه بر سر دشمنان بشریت فریاد می‌کشند، چگونه توان تعظم نمود؟»
مقام معظم رهبری درباره آزادگان چنین گفته‌اند: «یکی از چیزهایی که شما را، دل‌هایتان را زنده نگه می‌داشت، ‌پرامید نگه می‌داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند. حال پدری را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می‌شود فهمید... مساله اسارت طولانی فرزندان این ملت به نوبه خود امتحان دیگری بود که ملت ما با موفقیت آن را به انجام رسانده و اسرای ما همانند ملت ایران از خود آزادمردی نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازی به وطن بازگشتند... شما در دوران اسارت شرایط سختی را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگی خود به اسلام، امام و انقلاب موجب افتخار و آبرومندی ملت خود در برابر دشمن شدید.»

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

23مرداد روز مقاومت اسلامی و تداعی ۳۳ روز مقاومت و پایداری حزب الله گرامی باد

روز مقاومت اسلامی و تداعی ۳۳ روز مقاومت و پایداری حزب الله

روز مقاومت اسلامی و تداعی ۳۳ روز مقاومت و پایداری حزب الله

تهران- ایرنا- جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان و پایداری و مقاومت آنها در برابر رژیم غاصب صیهونیستی علاوه بر قدرت نمایی حزب الله و پیروزی اراده و ایمان بر زور و زر اربابان قدرت به نوعی تداعی‌گر نقشه راه انقلاب اسلامی و نشات گرفته از نهضت مردم ایران در مقابل رژیم ستمشاهی پهلوی بود.

 ۲۳ مرداد روزی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حزب الله به جهان عرب و اسلام عزت دوباره بخشید. روزی که هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخت و بذر مقاومت ثمره داد. اهمیت این روز نه در یک تاریخ و رویداد نظامی، بلکه در تحقق راهبردی است که حضرت امام خمینی (ره) پایه‌گذاری کردند و به رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای تداوم یافت. در واقع مقاومت، تنها گزینه حل مساله فلسطین و فراتر از آن، راه حل اسلام حقیقی در تقابل با استکبار است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به مناسبت پیروزی حزب الله لبنان در برابر ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه، ۲۳ مرداد را روز «مقاومت اسلامی» نام‌گذاری کرد تا بدین ترتیب، تجلیل از واژه مقدس «مقاومت» را برای همیشه ماندگار و جاویدان کند.

جنگ ۳۳ روزه چگونه آغاز شد و چه نتیجه ای داشت؟

جنگ ۳۳ روزه  که در میان لبنانی ها به «نبرد تموز» شهرت یافته و براساس یک «نقشه جامع» که به وسیله آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، مصر، اردن، عربستان و برخی احزاب لبنان طراحی شده بود به اجرا درآمد. در همان هفته اول، ارتش رژیم صهیونیستی که توانایی جنگیدن با حزب الله را نداشت، مایل بود، پایان جنگ را اعلام کند اما آمریکایی ها اصرار داشتند که این رژیم چیزی را به دست آورد و سپس آتش بس را اعلام کند. از این رو، سه هفته دیگر با اصرار آمریکایی ها جنگ ادامه پیدا کرد اما در نهایت آمریکا نیز تسلیم شد و با تصویب قطعنامه ۱۷۰۱شورای امنیت بر پایان آن مهر تأیید کوبید.
وقتی جنگ تمام شد، ۲ طرف جنگ در ۲ وضعیت متفاوت قرار داشتند. صهیونیست ها یکی یکی به شکست سنگین خود اذعان کردند و البته آمریکایی ها نیز اینگونه اعتراف کردند: «هیچ کس پیروز نشده است!»
حالا دیگر شکست ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی، اقتدار هول انگیز نیروی هوایی آن، قدرت اطلاعاتی موساد، نقش موثر حمایت های سیاسی غرب و اعراب از تل آویو در مقابل حزب الله فرو ریخته و موجی از بی اعتمادی تار و پود دولت جعلی، ملت پوشالی و ارتش این رژیم را به لرزه درآورده بود و ثبات قبل از جنگ جای خود را به بی ثباتی داده بوده است.
از آن طرف، حزب الله لبنان پس از جنگ مورد تحسین فراوان ملت ها قرار گرفت، حالا دیگر ملت ۳ تا ۴ میلیونی لبنان می توانستند خود را در کانون توجهات ۳۰۰ میلیون عرب و حدود پنج میلیارد مسلمان ببینند و رهبر روحانی آنان در صدر شخصیت های اول خاورمیانه عربی بنشیند.

بازتاب های خارجی جنگ ۳۳ روزه و مقاومت حزب الله لبنان

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه وقت آمریکا این جنگ را درد زایمان خاورمیانه نامید که قرار بود، خاورمیانه جدیدی از آن متولد شود. خاورمیانه ای که در آن از نیروهای مخالف آمریکا و رژیم صهیونیستی دیگر خبری نخواهد بود. اما روند جنگ به گونه ای دیگر پیش رفت که به دلیل قدرت نظامی و نوع حمایت ها و برنامه ریزی عملیات جنگی، تصورش را هم نکرده بودند.

در طول این جنگ در سراسر جهان واکنش‌های متفاوتی به وجود آمد. کشورهای آمریکا، کانادا،  آلمان و استرالیا از حملات رژیم صهیونیستی حمایت کردند و آن را دفاع از خود نامیدند. رییس‌جمهوری وقت آمریکا جرج دبلیو بوش این جنگ را بخشی از جنگ با تروریسم نامید. در ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۶ میلادی کنگره آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

تحولات بعد از جنگ ۳۳ روزه نشان داد که پیشگویی بن گوریون نخستین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال تحقق است و اسرائیل گام به گام در حال از دست دادن مواضع و نزدیک شدن به سرنوشت نهایی خود است.  

سید حسن نصر الله درسالگرد جنگ ۳۳ روزه تاکید کرد که پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ حادثه ای غیر عادی بود و اگر جنگ جدیدی علیه لبنان روی دهد، ما باز مطمئن هستیم که مقاومت پیروز خواهد شد.  از مهمترین اعترافات صهیونیست ها این است که اگر ما بخواهیم حزب الله را شکست دهیم، این کار از طریق جنگ و رویارویی مستقیم ممکن نخواهد شد و جنگ با ایران هم فایده ای ندارد و از همین رو، آنها درصدد خارج کردن سوریه از محور مقاومت برآمدند. وی خاطر نشان کرد که جنگ ۳۳ روزه بازتاب های گسترده ای بر روی رژیم صهیونیستی داشت و از همین رو، پس از این جنگ، تصمیم گرفته شد که سوریه از محور مقاومت خارج شود؛ چرا که این کشور پشتوانه ای بزرگ برای مقاومت است و با ضربه زدن به آن می توان پشت مقاومت را شکست. اگر هرج و مرج در منطقه حاکم شود، در نهایت باعث نابودی رژیم صهیونیستی و ضربه خوردن به منافع آمریکا هم خواهد شد. صحبت کردن درباره اختلافات شدید سنی ـ شیعی نوعی بزرگنمایی است و برخی طرف ها سعی در دامن زدن به این اختلافات را دارند.  ادعای وجود منازعه سنی ـ شیعی نادرست است و بسیاری از نیروهایی که در کنار ارتش سوریه می جنگند، از اهل سنت هستند و همین نیروهای اهل سنت نقش زیادی در پیروزی در فلوجه داشتند. (۱)

رهبر معظم انقلاب در باره علل و عوامل موفقیت حزب الله در جنگ ۳۳ روزه فرموده اند: در هر نقطه‌ای اگر کار دست مردم قرار گرفت و مردم دارای هدف بودند -[نه] آدم های بی‌هدف، آدم های سرگردان در امور زندگی، گرفتار امور روزمرّه‌ شخصی، آنها نه - هرجور کاری، سخت‌ترین کارها، کارهای نظامی، کارهای امنیّتی، دست مردم وقتی افتاد، صحنه وقتی در اختیار مردم قرار گرفت، پیش خواهد رفت. شما الان نگاه کنید، در ظرف کمتر از ۱۰ سال مقاومت لبنان بر ارتش جرّار صهیونیستی چند بار فائق آمد؛ [اوّل] مقاومت لبنان، بعد مقاومت فلسطین. مقاومت لبنان، اوّل صهیونیست‌ها را از جنوب لبنان بیرون کرد؛ بعد در جنگ ۳۳ روزه، بینی صهیونیست‌ها را به خاک مالید. آمریکا صهیونیست‌ها را کمک کرد، خیانتکاران داخلی کمک کردند امّا نیروی مقاومت - که نیروی مردمی بود، با ایمان بود، با هدف بود، می فهمید دارد چه‌کار می کند - توانست همه‌ اینها را از عرصه خارج کند. اخیراً هم این ضرب‌شستی که نیروی مقاومت به ارتش صهیونیستی وارد کرد که هنوز داغ است، جزو حرف هایی است که هنوز فراموش نشده است. (۲)

کتابشناسی جنگ ۳۳ روزه

 کتاب  «ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه»  که ترجمه‌ای از اثر علی‌حسن خلیل وزیر اسبق دارایی لبنان و عضو هیات رییسه جنبش امل باعنوان «صفحات مجهوله من حرب تموز ۲۰۰۶» است از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. مقدمه این کتاب به قلم نبیه بری است. این اثر با هدف واکاوی ابعاد مختلف تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در ۲۰۰۶ میلادی، ناگفته‌هایی از پشت‌پرده جنگ ۳۳ روزه را برای نخستین‌بار افشا کرده است.

سیدصلاح فحص نماینده جنبش امل لبنان در ایران درباره ترجمه فارسی این کتاب گفت: کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» گوشه‌های تاریک جنگ تموز ۲۰۰۶ را روایت می‌کند که خواننده ایرانی کمتر درباره آن شنیده یا خوانده است. این اثر اولین کتابی است که ما را از پشت پرده نبرد نظامی که همان جدال سیاسی و دیپلماتیک است آشنا می‌کندراوی این کتاب یعنی علی‌حسن خلیل وزیر اقتصاد و دارایی در کابینه سعد حریری و عضو هیات رییسه و دفتر سیاسی جنبش امل است که مسوول رد و بدل کردن اطلاعات سری جنگ بین استاد نبیه بری و حاج حسین خلیل نماینده ارشد سیاسی حضرت سید حسن نصرالله بوده است. خواننده با مطالعه این کتاب پی می‌برد که حزب‌الله تا چه حد مظلوم بود و علاوه بر دشمن خارجی در داخل هم دشمنانی داشته که خطر آن‌ها کمتر از رژیم صهیونیستی نبود.

منابع:

۱. سخنرانی سید حسن نصر الله درباره جنگ ۳۳ روزه و تحولات منطقه؛ مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از شبکه تلویزیونی المنار لبنان؛ اگوست ۲۰۱۶

۲.بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۳۹۳/۱۱/۲۹

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

بخشهایی از کتاب “خودآموز تغذیه برای سلامت”

1411878414319210278156207465922620215430252

تغذیه سالم  یکی از بهترین و شاید مهمترین  شیوه دسترسی به سلامت انسان است. برای خوب زندگی کردن  باید  ابتدا بدنی سالم و روان آرامی داشت و اگر بدنمان را با خوردن غذاهای خوب و مغذی سالم نگه داریم در نتیجه آرامش روحی خواهیم داشت و همواره با نشاط می شویم

آرامش فکر در واقع باعث نشاط و شادابی می شود و اگر با تحریکاتی که از سوی بدن به فرد منتقل شود این آرامش از دست می رود ، در نتیجه انسان نمی تواند با آرامش به تفکر بپردازد. افرادی که به استرس ، ضعف حافظه ، خستگی ، افسردگی و … مبتلایند فقط از لحاظ روحی آسیب پذیر نیستند بلکه در معرض ابتلا به انواع بیماریهای جسمی قرار می گیرند.

با پول یک پیتزا لاغر شو 

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم یکی از مهمترین و شاید اساسی ترین راه دستیابی به سلامت جسم است گرچه در ارتقاء سلامت روان نیز بی تاثیرنیست. متخصصان تغذیه همواره به افراد توصیه می کنند با اتخاذ عادات غذایی سالم علاوه بر تامین نیاز بدن به انرژی حتی الامکان خود را از اثرات عوامل بیماریزاحفظ کنند.

بهترین تغییر غذایی که می تواند برای خود و خانواده تان داشته باشید این است که رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید تا به وزن ایده آل برسید، سلامتتان را بهبود بخشید و راهکارهای سریع و ساده ای برای تغذیه سالم خانواده تان بیابید.در کتاب حاضر با نکته ها و راهکارهای ساده ای آشنا می شوید که شما را به عادت های غذایی سالم تر سوق می دهد . در مطالب این کتاب نشان می دهد چیزی که می خورید بر سلامت بدن و نحوه عملکرد بدنتان تاثیر می گذارد .

برای خوشبخت بودن باید جسم سالم و روح آرامی داشت و اگر جسممان را با خوردن غذاهای مفید سالم نگه داریم در نتیجه روحی آرام و سرحال خواهیم داشت. آرامش فکر در واقع باعث نشاط و شادابی می شود و اگر با تحریکاتی که از سوی بدن به فرد منتقل شود این آرامش از دست می رود ، در نتیجه انسان نمی تواند با آرامش به تفکر بپردازد. افرادی که به استرس ، ضعف حافظه ، خستگی ، افسردگی و … مبتلایند فقط از لحاظ روحی آسیب پذیر نیستند بلکه در معرض ابتلا به انواع بیماریهای جسمی قرار می گیرند.

هر گاه بین وعده های غذایی گرسنه تان شد یک لیوان آب بنوشید . برای سم زدایی جزئی روزانه ، هر روز را با یک لیوان آب داغ و تکه ای لیمو شرع کنید.غذاهای کاربردی می توانند مفید باشند ، ولی خوردن پیاز ، سیر ، کاسنی به کاهش کلسترول و حفظ روده سالم کمک می کند.دفع آب بدن می تواند سطوح انرژی را تا 25 درصد کاهش دهد . مصرف هشت لیوان آب در روز به کسب انرژی بیشتر کمک می کند . هر هفته در دو وعده غذایی به جای گوشت قرمز ، گوشت ماهی مصرف کنید . حساسیت ها و عوارض التهابی پوستی بهبود می یابد و کارکرد ذهنی تقویت می شود و … این موارد نمونه هایی از توصیه های ذکر شده در این کتاب می باشد.

کتاب “خودآموز تغذیه برای سلامت “در هفت فصل و 304 صفحه توسط انتشارات مهاجر منتشر شده است . از عناوین مطالب ذکر شده در این کتاب می توان به ،تغذیه برای سلامت و حیات ، تغذیه برای کاهش وزن ،دلایل اضافه وزن ، کاهش میزان دریافت انرژی ،ده توصیه برای موفقیت در کاهش وزن ،برنامه غذایی هفته برای کاهش سالم وزن ،ابر غذاها ، مغذی های گیاهی ،اسیدهای چرب ضروری ،‌روش سم زدایی،‌ چطور جوان تر به نظر برسیم و جوان تر باشیم،نکته های مهم درباره رژیم ضد پیری ،‌غذاهای تقویت کننده انرژی ، مغذی های برای افزایش قدرت مغز ،ده نکته مهم برای بهبود خلق و… اشاره کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

زیباترین کتابخانه های جهان که ذوق مطالعه را در شما بیدار می کنند

1. کتابخانه کلمنتینوم

کتابخانه کلمنتینوم، در شهر پراگ واقع شده و یکی از شاهکارهای معماری باروک به حساب می‌آید. این کتابخانه، بخشی از مجموعه ساختمان‌های واقع در مجتمع کلمنتینوم به شمار می‌رود که یسوعی‌ها آن را در سال 1556 میلادی تأسیس کردند. این بنا را قبلاً با نام «کتابخانه ملی جمهوری چک» هم می‌شناختند و علاوه بر کتاب‌های با ارزش قدیمی، نقاشی‌های دیواری و ستون‌های کرینتی میان قفسه‌ها، ساعت‌ها و کره‌های جغرافیایی عتیقه‌ی آن نیز جزو دارایی‌های گران‌بهای آن محسوب می‌شوند.

کتابخانه کلمنتینوم پراگ

 

2. کتابخانه بادلین

کتابخانه بادلین، به دانشگاه آکسفورد تعلق دارد و یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌ها در اروپا به حساب می‌آید. ناشران کشور انگلیس و ایرلند موظف هستند تا یک نسخه از تمامی کتاب‌هایشان را به صورت رایگان به این کتابخانه در شهر آکسفورد تحویل بدهند. این کتابخانه شامل 5 ساختمان مجزا می‌شود و صرفاً با استفاده از تورهای راهنما می‌توانید از اتاق‌های مطالعه‌ی آن، «رادکلیف کمرا» (Radcliffe Camera)، «مدرسه الهیات» (Divinity School) و «کتابخانه‌ی دوک هامفری» (Duke Humfrey's Library) بازدید کنید که از مورد آخر در 2 قسمت اول فیلم هری پاتر، به عنوان کتابخانه‌ی هاگوارتز استفاده شده بود.
کتابخانه بادلین در آکسفورد

3. سالن مطالعه سلطنتی پرتغال

گروهی از مهاجران کشور پرتغال که در شهر ریودوژانیرو زندگی می‌کردند، در سال 1837 میلادی تصمیم گرفتند تا کتابخانه‌ای پرتغالی را در کشور جدیدشان، یعنی برزیل بنا کنند. رؤیای آن‌ها 50 سال بعد و با تأسیس «سالن مطالعه سلطنتی پرتغال» (Royal Portuguese Cabinet of Reading) به حقیقت پیوست. سالن مطالعه‌ی این کتابخانه بیشتر به کلیسا شباهت دارد و دکور چوبی و نورپردازی آن به گونه‌ای است که قدیمی‌تر از چیزی که هست، به نظر می‌رسد.

سال مطالعه سلطنتی پرتغال در ریو

 

4. کتابخانه شهر اشتوتگارت

«کتابخانه‌ی شهر اشتوتگارت» (Stadtbibliothek Stuttgart) در آلمان، ساختمان 9 طبقه‌ای است که از بیرون به مکعب و اتاق مطالعه‌ی 5 طبقه‌ی آن به هرمی برعکس شباهت دارد. عده‌ای معتقدند که این بنا معماری‌اش را از پانتئون رم می‌گیرد و هم در روز و هم در شب می‌درخشد؛ بنابراین اگر راهتان را در شهر اشتوتگارت گم کردید، پیدا کردن کتابخانه‌ی شهر کار چندان سختی برایتان نخواهد بود.  برای دیزاین داخلی این ساختمان به طور یکدست از رنگ سفید استفاده شده که به نوعی با رنگ آبیِ نمای بیرونی آن در تضاد است. در واقع دکور داخلی این کتابخانه، رنگش را از خود کتاب‌ها می‌گیرد.

کتابخانه شهر اشتوتگارت

 

5. کتابخانه دانشگاه هنر موساشینو

معمار اهل کشور ژاپن یعنی «سو فوجیموتو» (Sou Fujimoto)، «کتابخانه‌ی دانشگاه هنر موساشینو» (Musashino Art University Library) در شهر توکیو را به نحوی طراحی کرده تا لقب ساده‌ترین کتابخانه‌ی دنیا را به خود اختصاص بدهد. برای ساخت این کتابخانه صرفاً از قفسه‌های کتاب کمک گرفته شده و برای نمای بیرونی آن از شیشه استفاده شده است. دیوارها و حتی راه‌پله‌های این مکان را هم از قفسه‌ی کتاب ساخته‌اند که البته در حال حاضر خالی هستند. توجیه فوجیموتو این بود که کتاب، قفسه، نور و مکانی زیبا تنها مواردی می‌باشند که برای ساخت کتابخانه به آن‌ها احتیاج داریم.

کتابخانه دانشگاه هنر موساشینو

 

6. کتابخانه عمومی نیویورک

«کتابخانه‌ی عمومی نیویورک» (New York Public Library)، سومین کتابخانه‌ی بزرگ دنیا محسوب می‌شود و شعبه‌های فراوانی دارد. طول اتاق مطالعه‌ی مرکزی آن به نام «رُز»، به 90 متر و عرض آن به 26 متر می‌رسد و به اندازه‌ی 2 بلوک شهری کشیده شده است. همچنین از پنجره‌ها و چلچراغ‌های بزرگ و سقف طراحی شده برای دکور این کتابخانه کمک گرفته شده و 42 میز برای بازدیدکنندگان قرار داده شده تا برای مطالعه از آن استفاده کنند.

کتابخانه عمومی نیویورک

 

 

7. کتابخانه سلطنتی کپنهاگ

«کتابخانه‌ی سلطنتی کپنهاگ» (Royal Library Of Copenhagen)، در سال 1999 میلادی و به سبک نئو مدرن ساخته شده است. با توجه به زاویه‌های غیر منظم و گرانیت مشکی رنگی که در نمای بیرونی این ساختمان استفاده شده، به آن لقب «الماس سیاه» می‌دهند. این بنا یک سالن کنسرت، کافه، رستوران و چندین نمایشگاه را نیز در برمی‌گیرد و دیوارنگاری‌های آن را «پِر کرکِبی» (Per Kirkeby) انجام داده که یکی از معروف‌ترین هنرمندان کشور دانمارک به حساب می‌آید.

کتابخانه سلطنتی کپنهاگ

8. کتابخانه ادمونت ابی

«کتابخانه‌ی ادمونت اَبی» (Admont Abbey Library)، در اتریش و در کوهپایه‌های آلپ واقع شده و دومین صومعه و کتابخانه‌ی بزرگ دنیا به شمار می‌رود. سالن زیبای این کتابخانه حدود 70 متر طول دارد و معماری آن را «یوزف هوبر» (Joseph Hueber) در سال 1776 میلادی و به سبک باروک انجام داده است. نقاشی‌های تماشایی سقف این مکان را «بارتولومئو آلتومونته» (Bartolomeo Altomonte) برعهده داشته که مراحل معرفت انسانی تا بالاترین نقطه‌ی آن، یعنی وحی الهی را به نمایش می‌گذارد.

کتابخانه ادمونت ابی

9. کتابخانه اسکندریه

قدمت کتابخانه‌ی اصلی اسکندریه در مصر به قرن سوم قبل از مسیح برمی‌گردد که یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های جهان باستان بود. این بنا در قرن سوم میلادی در آتش سوخت و کتاب‌های بی‌شماری در این حادثه از بین رفتند. «کتابخانه‌ی اسکندریه» (Bibliotheca Alexandrina) که امروزه می‌بینید، در سال 2002 میلادی ساخته شده و ظاهری شبیه ساعت آفتابی دارد که به سمت دریای مدیترانه خمیده شده است. این بنا، 4 موزه و نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های گوناگونی را در برمی‌گیرد و تورهای راهنمای آن هر 15 دقیقه برگزار می‌شود. کشورهایی از جمله ایتالیا، یونان و آمریکا، کتاب و تجهیزات مختلفی را در زمان تأسیس کتابخانه به آن اهدا کرده بودند تا جانی دوباره بگیرد.

کتابخانه اسکندریه در مصر

10. کتابخانه عمومی استکهلم

«کتابخانه‌ی عمومی استکهلم» (Stockholm Public Library)، یکی از برجسته‌ترین ساختمان‌های این شهر به شمار می‌رود و طراحی آن را یکی از معماران معروف اهل کشور سوئد، یعنی «گونار آسپلوند» (Gunnar Asplund) بر عهده داشته است. قدمت این بنا به سال 1928 میلادی برمی‌گردد و ابتدا ساخت یک گنبد را برای آن در نظر داشتند که آسپلوند، برنامه را تغییر و ساخت روتاندایی استوانه‌ای شکل را به آن ترجیح داد تا کتابخانه، حالتی تاریخی به خود بگیرد. این ساختمان، یکی از مهم‌ترین آثار آسپلوند به حساب می‌آید و متمایل شدن تدریجی او از سبک کلاسیک به کارکردگرایی را نشان می‌دهد. همچنین این بنا، اولین کتابخانه‌ی عمومی شهر استکهلم بود که بازدیدکنندگان می توانستند آزادانه و بدون کمک کارکنان کتابخانه، به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.

کتابخانه عمومی استکهلم

11. کتابخانه کالج ترینیتی

«کتابخانه‌ی کالج ترینیتی» (Trinity College Library)، در شهر دوبلین قرار دارد و بزرگ‌ترین مجموعه‌ی کتاب در کشور ایرلند را شامل می‌شود. این کتابخانه، بیشتر با «سالن طولانی» (Long Room) 65 متری‌اش به شهرت رسیده که از ستون‌های چوبی و مرمر سیاه رنگ برای ساخت آن استفاده شده است. سقف این مکان ابتدا صاف بود و بعداً آن را بلندتر کردند تا کتاب‌های بیشتری را در خود جای بدهد. در این کتابخانه می‌توانید از کتاب‌های با ارزشی همچون «کتاب کیلز» (Book of Kells) دیدن کنید که شامل چهار انجیل عهد جدید می‌شود و قدمتشان به سال 800 میلادی برمی‌گردد.

کتابخانه کالج ترینیتی در دوبلین

12. کتابخانه سنت ژنویو

«کتابخانه‌ی سنت ژنویو» (Sainte-Geneviève Library)، کتابخانه‌ی مرجع و تحقیقاتی اصلی «دانشگاه پاریس» به شمار می‌رود و معمار مشهور اهل کشور فرانسه، «هانری لابروست» (Henri Labrouste) طراحی آن را انجام داده است. زمانی که ساخت این بنا در سال 1850 میلادی به پایان رسید، یکی از بهترین ساختمان‌های فرهنگی در جهان به حساب می‌آمد. امروزه حدود 150 سال از تأسیس این کتابخانه می‌گذرد و طبیعتاً مانند اول، ساختمانی مدرن محسوب نمی‌شود؛ اما همچنان در زیبایی آن شکی نیست.

کتابخانه سنت ژنویو در پاریس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

خلاصه کتاب «خانواده» رهبر انقلاب

خلاصه کتاب «خانواده» رهبر انقلاب

خلاصه کتاب «خانواده» رهبر انقلاب

بعضی کتاب‌ها خیلی زود بر سر زبان ها می‌افتد. کتاب هایی که بسیار خواندنی‌اند ولی شاید فرصت خواندن این کتاب ها را نداریم. آخر هفته ها می‌توانید بخش هایی از یک کتاب خواندنی را در «مجله مهر» بخوانید:

خانواده به عنوان اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین رکن از ارکان جامعه همواره از سوی اندیشمندان و متفکّرین مورد توجه بوده است. چرا که رشد و تعالی هرچه بیشتر آن به صورت مستقیم بر سیر پیشرفت یک کشور موثر بوده و هست. این نهاد مقدس که سابقه تشکیل آن بسیار قدیمی‌تر از دیگر نهادهای اجتماعی است، به عنوان سلول بنیادین پیکره‌ی جامعه، به خاطر جایگاه بسیار مهم و اثرگذارش یکی از مواردی بوده که حضرت آقا در جایگاه رهبری جامعه اسلامی که هم واجد شأن حکمرانی بر امور کشور و هم حکمرانی بر دل‌ها مردم جامعه است، نسبت به آن دغدغه‌های فراوانی داشته‌اند.  

این دغدغه‌ها در قالب بیش از یکصد سخنرانی در مناسبت‌های مختلف از جلسات خطبه‌خوانی عقد گرفته تا نشست‌های اندیشه‌‌ی راهبردی با موضوع زن و خانواده و جلسات با بانوان نخبه ایراد شده‌اند و بیانگر دیدگاه ویژه ایشان پیرامون مسئله خانواده و سبک زندگی دینی در آن است.

اما گردآوری و ارائه این سخنرانی‌های پراکنده در قالب یک مجموعه خواندنی و دلنشین که بتواند در اختیار گروه‌های مختلف جامعه قرار گیرد، یکی از موضوعاتی بود که در سال گذشته برای اولین بار از سوی موسسه صهبا مورد توجه قرار گرفت. این موسسه که تمرکز اصلی فعالیت‌هایش بر تحقیق و تفحص در منویّات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است، با استفاده از روش کتاب سازی و با استفاده از مجموعه‌ای از سخنرانی رهبری انقلاب، کتابی را به شیوه «ساخت یک جلسۀ مطوَّل مَطوی در محضر مقام معظم رهبری» تولید و منتشر کرده است و نام آن را «خانواده» گذاشته است. در واقع این روش با استفاده از یک پروسه چند مرحله‌ای تحقیق در بیانات ایشان و با چینش خاص این بیانات در پشت سرهم یک جلسه سخنرانی طولانی و پیچیده را پدید آورده است که خواننده با مطالعه آن اصلاً احساس گسستگی در میان بیانات را ندارد و گویی که همه این سخنرانی طولانی در یک جلسه ایراد شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

مطالعه چه فوایدی برای ما دارد؟

تحقیقات ثابت کرده است کسانی که عاشق مطالعه هستند بیشتر ورزش می کنند و با اشتیاق تر از کسانی هستند که به روش های دیگری اوقات فراغت خود را می گذرانند. کتاب خوان ها زمان بیشتری را در باشگاه می گذرانند بنابراین از سلامت بیشتری برخوردارند.

آخرین کتابی که خوانده‌ای چه نام داشت؟ اگر برای بیاد آوردن اسم آخرین کتابی که خوانده‌اید دچار تردید شدید پس احتمالاً زیاد اهل مطالعه کردن نباشید و از فواید آن بی بهره بمانید.


به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ زیاد شنیده ایم که مطالعه بر توانائی های ذهنی، روحیات و احساسات تاثیرات شگفت انگیزی دارد. آیا درست است؟ ما در بدونیم قسمت هایی از یک تحقیق را آورده ایم که ثابت می کند مطالعه فعالیتی است بسیار مفید. نگاهی به این مطلب بیندازید و دریابید که چرا خواندن کتاب می تواند بهترین تصمیمی باشد که تا به حال گرفته اید.

مطالعه استرس را کم می کند

زمانی که استرس دارید ترجیح می دهید چه کارهایی انجام دهید؟ پیاده روی کنید؟ یا موسیقی گوش دهید؟ محققان دانشگاه ساسکس اطمینان داده اند که در مواقع استرس باید مطالعه کرد. تحقیقاتی که انجام داده اند نشان داده است که مطالعه در مقایسه با موسیقی، پیاده روی و حتی قهوه بهترین روش برای غلبه به استرس است. افرادی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند با مطالعه به مدت ۶ دقیقه توانسته بودند استرس خود را کاهش دهند.

مطالعه بیخوابی را درمان می کند

ثابت شده است که مطالعه یکی از موثرترین راه ها برای آرامش و آمادگی برای خواب می باشد. نور موبایل و تلویزیون به مغز می گویند که اکنون زمان بیدار شدن است در حالی که خواندن کتاب در نور کم تاثیر کاملا متفاوتی دارد زیرا مغز تشخیص می دهد که اکنون زمان استراحت است.

مطالعه از ما انسانی لطیف و مهربان می سازد

هنگامی که کتابی را مطالعه می کنید به خصوص کتاب های داستان، از نظر احساسی به عمق داستان می روید و ارتباط احساسی با قهرمانان داستان برقرار می کنید. مطالعات نشان داده است کسانی که از نظر احساسی با داستان ارتباط برقرار می کنند در دنیای واقعی انسان های مهربان و دلسوزی هستند.

مطالعه کارکرد مغز را تقویت می کند

تحقیقات نشان داده است که ما انسان ها پس از مطالعه باهوش تر می شویم.چند روز پس از پایان کتاب مغز ما تغییرات مثبتی را نشان می دهد. دانشمندان دریافته اند که بهبود در کارکرد مغز به دلیل ارتباطات شدید در مغز و تغییرات عصبی است که در حافظه عضلانی ایجاد می شود.

مطالعه افسردگی را از بین می برد

بر اساس یکی از تحقیقات اخیر مطالعه یکی از بهترین روش ها برای مبارزه استرس است. در این تحقیق بیمارانی که از کتاب راهنمای خودخوان برای از بین بردن استرس استفاده می کردند زودتر از کسانی که به کارشناس مراجعه می کردند توانستند استرس را در خود کاهش دهند.

مطالعه انسان را جذاب تر می سازد

مطمئنا یک انسان باهوش و تحصیلکرده برای دیگران جذابیت بیشتری دارد. شخصی که بتواند در هر حیطه موضوعی بحث کند توجه ها را به سمت خود جذب می کند و مورد تحسین دیگران واقع می شود.

مطالعه به هدفمندی و غلبه بر مشکلات کمک می کند

هر چه بیشتر مطالعه کنیم بیشتر خودمان را در قالب قهرمانان کتاب ها می بینیم و مدل های رفتاری آن ها به زندگی خود منتقل می کنیم. این بدین معنی است که با دنبال کردن مثال های یک کتاب خوب انگیزه پیدا کردن عشق و رسیدن پیدا خواهید کرد.

مطالعه انسان را اجتماعی می کند

کسانی که مطالعه می کنند انگیزه بیشتری برای شرکت در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی گوناگون دارند.

مطالعه توانائی های حافظه و تفکر را تقویت می کند

هر زمان که مطالعه می کنید در واقع ذهن را تعلیم می دهید.وقتی با کلمات جدیدی مواجه می شوید مفهوم آن را کشف می کنید و در حافظه کوتاه مدت ذخیره می کنید. تحقیقات ثابت کرده اند که مطالعه، زوال را در قوه ادراک شخص کاهش می دهد. کسانی که ذهن را با مطالعه برمی انگیزند بهتر می توانند مغز را زنده نگه دارند.

مطالعه دایره لغات را بالا می برد

هنگام مطالعه با کلماتی مواجه می شوید که به طور معمول به کار نمی برید. حتی کلماتی که اصلا قبلا به گوشتان نخورده است و معنی این کلمات را از محتوی متن کتاب متوجه می شوید. بنابراین مطالعه نه تنها دایره لغات شما را بیشتر می کند بلکه دانش و ادبیات شما را نیز تقویت می کند.

مطالعه مهارت های نوشتن را تقویت می کند

هنگامی که مطالعه می کنید به طور ناخودآگاه روش نوشتاری نویسنده را تقلید می کنید. همانطور که موسیقیدان جوان تحت تاثیر ژانر خاصی قرار می گیرد شیوه نویسندگی شما نیز تحت تاثیر کتاب هایی قرار می گیرد که مطالعه می کنید.

کتاب خوان ها از سلامت جسمی بیشتری برخوردارند

تحقیقات ثابت کرده است کسانی که عاشق مطالعه هستند بیشتر ورزش می کنند و با اشتیاق تر از کسانی هستند که به روش های دیگری اوقات فراغت خود را می گذرانند. کتاب خوان ها زمان بیشتری را در باشگاه می گذرانند بنابراین از سلامت بیشتری برخوردارند.

مطالعه به شما کمک می کند روشن فکر و دوستانه تر باشید

ادبیات و داستان ذهن را به ایده ها و افکار جدید باز می کند و افق فکری را وسیع تر می سازد.
مطالعه به یادگیری زبان های خارجی کمک می کند

کسانی که عادت به مطالعه دارند چیزهای جدید را خیلی سریع تر و ساده تر یاد می گیرند. این پدیده در یادگیری زبان های خارجی بیشتر مشهود است.

مطالعه بر توانائی های شنیداری تاثیرات مثبت دارد

باور داشته باشید یا نه مطالعه می تواند بر توانائی های شنیداری تاثیر بگذارد و فهم کلمات و گرامرهای جدید را آسان تر می کند. اگر با صدای بلند مطالعه کنید این تاثیر قوی تر می شود.

مطالعه خلاقیت را تقویت می کند

تصاویر رنگی با متن های ساده تاثیرات مثبتی بر خلاقیت و مهارت های هنری کودکان می گذارد.این تاثیر بر روی جوانان نیز مشهود است.

مطالعه از بیماری آلزایمر زودرس جلوگیری می کند

کسانی که به خواندن کتاب و حل جدول کلمات متقاطع علاقه دارند کمتر مبتلا به بیماری آلزایمر می شوند. مغز هم مانند اعضای دیگر بدن نیاز به ورزش دارد و بهترین ورزش برای آن مطالعه می باشد.

خواندن کتاب با صدای بلند روابط شما با کودکتان را تقویت می کند

روانشناسان اذعان داشته اند که اگر با صدای بلند برای کودکانتان داستان بخوانید روابط خاصی با آن ها ایجاد خواهید کرد. بنابراین سعی کنید بیشتر برای کودکانتان کتاب بخوانید. البته ناگفته نماند که تلویزیون و هر فعالیت دیگری نمی تواند به این اندازه تاثیرگذار باشد.

مطالعه کمک می کند که با مشکلات مالی مقابله کنید

بر اساس آمار سواد ۴۳ درصد از کسانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند در مقایسه با ۴ درصد انسان های باسواد در فقر به سر می برند.

مطالعه به یادگیری بیشتر کودکان در مدرسه کمک می کند

بچه هایی که قبل از مدرسه مطالعه می کردند و در کل مطالعه را دوست دارند یادگیری بهتری در مدرسه دارند. آن ها نه تنها در خواندن بلکه در ریاضیات و تمامی علوم بسیار موفق هستند.

مطالعه بر روی مجرمان تاثیرات مثبت می گذارد

مطالعه میزان تکرار جنایت در میان زندانیانی که دوره های سوادآموزی را در زندان با موفقیت گذراندند ۳۰ درصد کاهش داده است.

مطالعه از شما یک سخنور خوب می سازد

هر چه بیشتر داستان بخوانید داستان گوی بهتری خواهید شد. کسانی که مدام در حال مطالعه هستند بهتر می دانند که چگونه اطلاعات زائد و غیرضروری را هنگام بازگویی داستان حذف کنند و چگونه بر روی تمام شنوندگان تاثیرگذار باشند. این افراد در کانون توجه قرار دارند.

مطالعه به ما در ساختن دنیایی بهتر کمک می کند

کتاب خوان های فعال همیشه نسبت به کسانی که مطالعه ندارند فعالیت های خیریه و داوطلبانه بیشتری دارند. مطالعه از ما انسان های خوبی می سازد که همیشه آماده کمک و یاری به نیازمندان هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

هدف از مطالعه کتاب چیست و چه زمانی باید به سراغ کتاب برویم؟

هدف از مطالعه کتاب چیست و چه زمانی باید سراغ کتاب برویم؟

کتاب خواندن یکی از فعالیت‌هایی است که در طول شبانه‌روز بخش زیادی از زمان‌های مفیدم را به خود اختصاص می‌دهد و حسابی از این کار لذت می‌برم. برای فردی همچون من هیچ هدیه‌ای دوست‌داشتنی‌تر از هدیه مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی نیست. برای همین هدیه نوروزی امسال متمم یکی از بهترین هدیه‌های چند سال اخیرم بود. فایل صوتی آموزشی راهنمای خرید و خواندن کتاب که آموخته‌های بسیاری برای من به همراه داشت. اما یکی از مهم‌ترین نکاتی را که با گوش دادن به این فایل‌های صوتی آموختم و به نظرم نکته‌ای مهم برای کتاب‌خوان‌هاست، دوست دارم با شما هم به اشتراک بگذارم. پاسخ به این سؤال که هدف از مطالعه کتاب چیست و چه زمانی باید به سراغ کتاب برویم؟

یکی از مواردی که باعث می‌شود شور و شوق کتاب خواندن در افراد از بین برود و این کار برای آنان چندان جذابیتی نداشته باشد، حاضر نبودن افراد به صرف‌نظر کردن از مطالعه بعضی کتاب‌هاست. طوری که انگار خواندن کتاب‌هایی که بیشتر افراد مطالعه می‌کنند یا در بازار پرفروش شده‌اند یا توسط دوستی توصیه شده‌اند، کاری واجب و ضروری هست که باید به هر قیمتی و تحت هر شرایطی انجام شود. در واقع افراد باید در گام اول صرف‌نظر کردن و کنار گذاشتن کتاب‌هایی را که مطالعه آن‌ها برایشان لذت‌بخش و آموزنده نیست، به‌خوبی یاد بگیرند و آن را عملی کنند.

با این تفاسیر بهتر است به سراغ چه کتاب‌هایی برویم و کدام کتاب‌ها را برای مطالعه انتخاب کنیم؟

محمدرضا شعبانعلی در یکی از این فایل‌های صوتی توصیه می‌کند، همیشه کتاب‌هایی را برای مطالعه انتخاب کنیم که قرار است به یک سؤال کلیدی و اساسی ما پاسخ دهند. منظور از سؤال کلیدی سؤالی هست که ما حاضر باشیم برای رسیدن به پاسخ آن چند ده ساعت وقت صرف کنیم و از این کار خسته نشویم.

برای مثال اگر می‌شود با صرف چند دقیقه وقت و جستجو در گوگل به پاسخ سؤالی رسید و به دنبال پاسخی عمیق و اساسی نیستیم، شاید مطالعه یک کتاب برای یافتن آن کار چندان درست و اثربخشی نباشد. اصلاً اگر ما به دنبال رسیدن به پاسخی عمیق برای سؤالمان نباشیم، نه حال و حوصله و نه انرژی لازم را برای خواندن کتاب و رسیدن به پاسخ مبسوط خواهیم داشت.

ازاین‌رو نکته گفته‌شده، توصیه‌ای مهم و تأثیرگذار برای خوانندگان کتاب‌های غیرداستانی است. اینکه صرفاً در صورت بودن به دنبال پاسخی کامل به یک سؤال اساسی و مهم، به سراغ کتاب برویم. پاسخی که شاید به بهای صرف چند ده ساعت زمان و مطالعه کردن چندین کتاب به دست آید. در این صورت خواندن کتاب و صرف وقت برای این کار نه‌تنها مفید بلکه لذت‌بخش هم خواهد بود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی کتاب تجلی غدیر در عصر ظهور((مجموعه مقالات درباره جلوه های تحقق غدیر در عصر ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عجج))

کتاب تجلی غدیر در عصر ظهور

 

 

تجلی غدیر در عصر ظهور (مجموعه مقالات درباره جلوه های تحقق غدیر در عصر ظهور بقیة الله اعظم (ع)) عنوان کتابی است از مرکز تخصصی غدیرستان کوثر که در 336 صفحه و توسط انتشارات دلیل ما در سال 1392 به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب مهدویت است. نیز در بازار کتاب موجود می‎باشد.

عناوین اصلی کتاب شامل:

سپاس غدیرستان؛ عصر ظهور تجلیگاه غدیر/ مرکز غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه وآله؛ زمینه های بحثِ «تجلی غدیر در عصر ظهور» / محمدباقر انصاری؛ ظهور، پاسخ به فطرت غدیری انسان ها / سید محمود میردامادی بحرالعلوم؛ ظهور برای احیای غدیر / محمد صادق امیدواری خراسانی؛ غدیر، حلقه اتصال بعثت رسول و ظهور موعود / مهدی باقری سیانی؛ زمینه سازی غدیر برای عصر ظهور / علی اکبر مهدی پور؛ ظهور، روز قابلیت انسان برای غدیر / حامد نواب؛ اهداف و موانع تجلی غدیر در عصر ظهور / علی اصغر رضوانی؛ ظهور یعنی اعاده حق غدیر / محمد حسین رحیمیان؛ ظهور، تجلی اهداف خلقت با تحقق غدیر / محمد حسین یوسفی؛ ظهور، تجلی غلبه حق غدیر بر باطل ها / علی نظری منفرد؛ تجلی امامت الهی غدیر در عصر ظهور / اصغر منتظر القائم؛ تجلی عدالت غدیر در عصر ظهور / حسین تهرانی؛ تجلی علم و هدایت غدیر در عصر ظهور / محمد مهدی خلیلی؛ تجلی نظم و وحدت الهی غدیر در عصر ظهور / محمد رضا شریفی؛ تجلی عدالت علوی در حکومت مهدوی / محمد مجتهدی؛ تجلی عبودیت انسان بر اساس غدیر در ظهور / محمد رضا فریدونی؛ انتقام کربلای غدیر در عصر ظهور / مجید مسعودی؛ ریشه کن شدن مظلومیت غدیر در عصر ظهور / محمد حسین طغیانی؛ فهرست

مولف : مرکز تخصصی غدیرستان کوثر نبی

ناشر : انتشارات دلیل ما

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی کتاب غدیر از زبان مولی(ع)

کتاب غدیر از زبان مولی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کتاب غدیر از زبان مولی(ع)

این کتاب به جمع آوری سخنان و اتمام حجت های صاحب غدیر یعنی امیرالمومنین (ع) درباره غدیر پرداخته است و با تحلیل گونه ای درباره هر یک، جهت گیری آن را در راستای تبلیغ غدیر بیان فرموده است. مسیر این اتمام حجت ها از اولین روزهای رحلت پیامبر (ص) آغاز می شود و در سخت ترین شرایط بیعت اجباری حضرت خود را نشان می دهد و در طول ۲۵ سال خانه نشینی ایشان ادامه دارد و روزگار پنج ساله حکومت حضرت چه در مدینه و چه در کوفه و چه در بصره و چه در میدان های جنگ تحقق می یابد. به عنوان پیشینه فکری محیط و زمینه هر یک از این موارد به تصویر کشیده شده تا موقعیت و اهمیت غدیر از زبان مولی علی (ع) معلوم باشد.

معرفی کتاب غدیر از زبان مولی علیه السلام

در کتاب حاضر گزیده ای از فرمایشات امیرالمومنین (ع) درباره غدیر که روشن کننده جوانب زیبایی از آن است با تحلیل گونه ای برای هر یک در سه قسمت به طور مختصر تقدیم شده است:

1 - فرمایشات حضرت در توصیف غدیر

2 - موارد استدلال آن حضرت به حدیث غدیر

3 - موارد اتمام حجت حضرت با حدیث غدیر

مولف : محمد باقر انصاری

ناشر : انتشارات دلیل ما

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

رهبر معظم انقلاب اسلامی: ملت یمن، بحرین و فلسطین مظلومند؛ما از مظلوم حمایت می‌کنیم هرمقدار که می‌توانیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی:

ملت یمن، بحرین و فلسطین مظلومند؛ما از مظلوم حمایت می‌کنیم هرمقدار که می‌توانیم

 

 در خجسته سالروز عید مبعث پیامبر نور و رحمت خاتم‌النبیین حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله، مسئولان نظام، سفیران کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار تاکید کردند: در ماه حرام، مشرکین مکه هم جنگ را قطع می‌کردند. از مشرکین آن روز مکه بدتر، امروز کسانی هستند که در ماه حرام خانواده‌های یمنی را به عزا می‌نشانند.

ر خجسته سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله، رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم، با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از درس‌های بعثت برای مقابله‌ی هوشیارانه با جاهلیت مدرن امروز که بسیار خطرناک‌تر و مجهزتر از جاهلیت قبل از اسلام است، استکبار و در رأس آن آمریکا را عامل اصلی شکل‌گیری «جاهلیت مدرن» دانستند و گفتند: تجربه‌ی ۳۵ سال گذشته‌ی جمهوری اسلامی ایران، نشان داده است که امت بزرگ اسلامی با حفظ دو اصل «بصیرت» و «عزم و همت» می‌تواند در مقابل این جاهلیت بایستد و آن را شکست دهد.

رهبر انقلاب اسلامی با تبریک عید بزرگ و تاریخی مبعث به ملت ایران و مسلمانان جهان و همه‌ی انسان‌های آزاده، بشریت را نیازمند درس‌های بعثت و بازخوانی این درس‌ها دانستند و افزودند: بعثت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله برای مقابله با جاهلیتی بود که نه فقط مخصوص جزیرة‌العرب، بلکه بر امپراطوری‌های آن روز دنیا نیز حاکم بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دو عنصر اصلی این جاهلیت را «شهوت» و «غضب» برشمردند و خاطرنشان کردند: اسلام در آن زمان به مقابله با عرصه‌ی وسیعی از گمراهی در زندگی انسان‌ها پرداخت که از یک طرف ناشی از شهوات نفسانی و جنسی مهارگسیخته و از طرف دیگر ناشی از حاکمیت غضب و قساوت ویران‌گر بود.

ایشان با اشاره به بازتولید جاهلیت دوران قبل از اسلام در عصر کنونی، بر همان دو پایه‌ی «شهوت» و «غضب»، افزودند: امروز نیز شاهد شهوت‌رانی بی‌منطق و بی‌مهار و قساوت و کشتار بی‌حدومرز هستیم با این تفاوت که جاهلیت کنونی متأسفانه مجهز به سلاح علم و دانش شده و بسیار خطرناک‌تر است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته در مقابل، اسلام نیز مجهزتر و نیروی عظیم اسلامی با استفاده از ابزارهای گوناگون در دنیا گسترده شده و امید به موفقیت نیز بالا است اما شرط آن «بصیرت» و «عزم و همت» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه شرایط کنونی کشورهای اسلامی و ناامنی، برادرکشی و تسلط گروه‌های تروریستی در کشورهای منطقه، نمونه‌هایی از جاهلیت مدرن امروز است که نتیجه‌ی طراحی قدرت‌های استکباری و در رأس آنها آمریکا است، گفتند: آنها برای اجرای اهداف شوم و حفظ منافع خود، از تبلیغات گسترده مبتنی بر دروغ نیز استفاده می‌کنند که نمونه‌ی آن ادعای آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم است.

ایشان خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها در حالی این ادعاها را مطرح می‌کنند که خودشان به دست داشتن در ایجاد خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی همچون داعش اذعان کردند. آمریکایی‌ها رسماً از گروه‌های تروریستی در سوریه و پشتیبانان آنها حمایت می‌کنند، ‌آمریکایی‌ها از رژیم جعلی صهیونیستی که فلسطینی‌ها را در غزه و ساحل غربی مورد فشار قرار داده است، حمایت می‌کنند اما در شعارهایشان، به دروغ مدعی مبارزه با تروریسم هستند و این، همان «جاهلیت مدرن» است.

رهبر انقلاب اسلامی همه‌ی کشورهای اسلامی را خطاب قرار دادند و گفتند: ملت ایران، امت بزرگ اسلامی و زمامداران کشورهای اسلامی، بدانید، ما می‌توانیم در مقابل این جاهلیت بایستیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، محور اصلی سیاست‌های خباثت‌آلود استکبار را در منطقه، در شرایط کنونی، ایجاد جنگ‌های نیابتی خواندند و تأکید کردند: آنها به دنبال منافع خود و پر کردن جیب کمپانی‌های اسلحه‌سازی هستند، بنابراین کشورهای منطقه باید هوشیار باشند تا اسیر این سیاست‌ها نشوند.

ایشان یکی دیگر از ادعاهای دروغین آمریکا را، ادعا درخصوص امنیت منطقه‌ی خلیج فارس دانستند و افزودند: امنیت خلیج فارس مربوط به کشورهای این منطقه است که دارای منافع مشترک هستند و نه آمریکا. بنابراین امنیت منطقه‌ی خلیج فارس باید به‌وسیله‌ی کشورهای همین منطقه تأمین شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکا به‌دنبال تأمین امنیت منطقه‌ی خلیج فارس نیست و صلاحیت اظهار نظر در این خصوص را هم ندارد، گفتند: اگر منطقه‌ی خلیج فارس امن باشد، همه‌ی کشورهای منطقه از این امنیت بهره‌مند خواهند شد اما اگر خلیج فارس ناامن شود، برای همه‌ی کشورهای منطقه ناامن خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نمونه‌ی دیگر از دروغ بودن ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر تلاش برای حفظ امنیت منطقه را، اوضاع تأسف‌بار یمن خواندند و افزودند: امروز یمن به صحنه‌ی کشتار کودکان و زنان بی‌گناه تبدیل شده است که عامل آن کشورهای به ظاهر مسلمان هستند اما طراح و عامل اصلی آن، آمریکا است.

ایشان با اشاره به ادعای دروغین دیگر آمریکایی‌ها مبنی بر حمایت ایران از تروریسم، خاطرنشان کردند: ملت ایران با تروریسمی که با پول و حمایت آمریکا، در داخل کشور، سربلند کرده بود، قاطعانه مقابله کرد، آن وقت ایران متهم به حمایت از تروریسم می‌شود! در حالی‌که آن کسی که آشکارا از تروریسم حمایت می‌کند، آمریکا است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ملت ایران همواره در مقابل تروریسم و حامیان آنها بوده و خواهد بود گفتند: ملت ایران با همه‌ی کسانی که در عراق، سوریه، لبنان و سرزمین‌های اشغالی در مقابل خطرناک‌ترین تروریست‌ها و صهیونیست‌های تروریست ایستاده‌اند، همکاری خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری مجدد اقدامات تروریستی آمریکا، خطاب به دولت‌مردان آمریکایی گفتند: تروریست شما هستید، اقدامات تروریستی، کار شما است، ما با تروریسم مخالف هستیم و با آن مبارزه و از هر مظلومی نیز حمایت خواهیم کرد.

ایشان ملت‌های یمن، بحرین و فلسطین را از جمله ملت‌های مظلوم دانستند و خاطرنشان کردند: در حالی‌که در صدر اسلام، مشرکین مکه در ماه حرام، جنگ را متوقف می‌کردند، امروز در یمن، در ماه رجب که ماه حرام است، بر سر مردم بی‌گناه این کشور بمب و موشک ریخته می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حمایت از مظلوم دستور صریح اسلام است، افزودند: ما هر اندازه که بتوانیم از مظلوم دفاع و با ظالم مقابله خواهیم کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کشورهای منطقه را به هوشیاری در قبال سیاست استکبار برای ایجاد دشمن موهوم و ترساندن این کشورها از یکدیگر، فراخواندند و گفتند: آنها تلاش دارند تا دشمن اصلی را که استکبار و وابستگان آنها و صهیونیست‌ها هستند، در حاشیه نگه دارند و کشورهای اسلامی را در مقابل یکدیگر قرار دهند، بنابراین باید با این سیاست که همان جاهلیت مدرن است، مقابله کرد.

ایشان با تأکید بر اینکه ملت‌های منطقه بیدار شده‌اند، خاطرنشان کردند: شاید بتوان بیداری اسلامی را برای دوره‌ای موقت سرکوب کرد اما بیداری و بصیرت، سرکوب‌شدنی نیستند و امروز ملت ایران و بیشتر ملت‌های منطقه، آگاه و هوشیار هستند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند، قدرت‌های استکباری سال‌ها است که در تلاش برای سرکوب بیداری و مقاومت در منطقه هستند و در ۳۵ سال گذشته نیز از هیچ تلاشی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور این بیداری فروگذار نکرده‌اند، اما همواره شکست خورده‌اند و بعد از این هم شکست خواهند خورد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی