روز مقاومت اسلامی و تداعی ۳۳ روز مقاومت و پایداری حزب الله

روز مقاومت اسلامی و تداعی ۳۳ روز مقاومت و پایداری حزب الله

تهران- ایرنا- جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان و پایداری و مقاومت آنها در برابر رژیم غاصب صیهونیستی علاوه بر قدرت نمایی حزب الله و پیروزی اراده و ایمان بر زور و زر اربابان قدرت به نوعی تداعی‌گر نقشه راه انقلاب اسلامی و نشات گرفته از نهضت مردم ایران در مقابل رژیم ستمشاهی پهلوی بود.

 ۲۳ مرداد روزی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حزب الله به جهان عرب و اسلام عزت دوباره بخشید. روزی که هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخت و بذر مقاومت ثمره داد. اهمیت این روز نه در یک تاریخ و رویداد نظامی، بلکه در تحقق راهبردی است که حضرت امام خمینی (ره) پایه‌گذاری کردند و به رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای تداوم یافت. در واقع مقاومت، تنها گزینه حل مساله فلسطین و فراتر از آن، راه حل اسلام حقیقی در تقابل با استکبار است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به مناسبت پیروزی حزب الله لبنان در برابر ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه، ۲۳ مرداد را روز «مقاومت اسلامی» نام‌گذاری کرد تا بدین ترتیب، تجلیل از واژه مقدس «مقاومت» را برای همیشه ماندگار و جاویدان کند.

جنگ ۳۳ روزه چگونه آغاز شد و چه نتیجه ای داشت؟

جنگ ۳۳ روزه  که در میان لبنانی ها به «نبرد تموز» شهرت یافته و براساس یک «نقشه جامع» که به وسیله آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، مصر، اردن، عربستان و برخی احزاب لبنان طراحی شده بود به اجرا درآمد. در همان هفته اول، ارتش رژیم صهیونیستی که توانایی جنگیدن با حزب الله را نداشت، مایل بود، پایان جنگ را اعلام کند اما آمریکایی ها اصرار داشتند که این رژیم چیزی را به دست آورد و سپس آتش بس را اعلام کند. از این رو، سه هفته دیگر با اصرار آمریکایی ها جنگ ادامه پیدا کرد اما در نهایت آمریکا نیز تسلیم شد و با تصویب قطعنامه ۱۷۰۱شورای امنیت بر پایان آن مهر تأیید کوبید.
وقتی جنگ تمام شد، ۲ طرف جنگ در ۲ وضعیت متفاوت قرار داشتند. صهیونیست ها یکی یکی به شکست سنگین خود اذعان کردند و البته آمریکایی ها نیز اینگونه اعتراف کردند: «هیچ کس پیروز نشده است!»
حالا دیگر شکست ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی، اقتدار هول انگیز نیروی هوایی آن، قدرت اطلاعاتی موساد، نقش موثر حمایت های سیاسی غرب و اعراب از تل آویو در مقابل حزب الله فرو ریخته و موجی از بی اعتمادی تار و پود دولت جعلی، ملت پوشالی و ارتش این رژیم را به لرزه درآورده بود و ثبات قبل از جنگ جای خود را به بی ثباتی داده بوده است.
از آن طرف، حزب الله لبنان پس از جنگ مورد تحسین فراوان ملت ها قرار گرفت، حالا دیگر ملت ۳ تا ۴ میلیونی لبنان می توانستند خود را در کانون توجهات ۳۰۰ میلیون عرب و حدود پنج میلیارد مسلمان ببینند و رهبر روحانی آنان در صدر شخصیت های اول خاورمیانه عربی بنشیند.

بازتاب های خارجی جنگ ۳۳ روزه و مقاومت حزب الله لبنان

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه وقت آمریکا این جنگ را درد زایمان خاورمیانه نامید که قرار بود، خاورمیانه جدیدی از آن متولد شود. خاورمیانه ای که در آن از نیروهای مخالف آمریکا و رژیم صهیونیستی دیگر خبری نخواهد بود. اما روند جنگ به گونه ای دیگر پیش رفت که به دلیل قدرت نظامی و نوع حمایت ها و برنامه ریزی عملیات جنگی، تصورش را هم نکرده بودند.

در طول این جنگ در سراسر جهان واکنش‌های متفاوتی به وجود آمد. کشورهای آمریکا، کانادا،  آلمان و استرالیا از حملات رژیم صهیونیستی حمایت کردند و آن را دفاع از خود نامیدند. رییس‌جمهوری وقت آمریکا جرج دبلیو بوش این جنگ را بخشی از جنگ با تروریسم نامید. در ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۶ میلادی کنگره آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

تحولات بعد از جنگ ۳۳ روزه نشان داد که پیشگویی بن گوریون نخستین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال تحقق است و اسرائیل گام به گام در حال از دست دادن مواضع و نزدیک شدن به سرنوشت نهایی خود است.  

سید حسن نصر الله درسالگرد جنگ ۳۳ روزه تاکید کرد که پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ حادثه ای غیر عادی بود و اگر جنگ جدیدی علیه لبنان روی دهد، ما باز مطمئن هستیم که مقاومت پیروز خواهد شد.  از مهمترین اعترافات صهیونیست ها این است که اگر ما بخواهیم حزب الله را شکست دهیم، این کار از طریق جنگ و رویارویی مستقیم ممکن نخواهد شد و جنگ با ایران هم فایده ای ندارد و از همین رو، آنها درصدد خارج کردن سوریه از محور مقاومت برآمدند. وی خاطر نشان کرد که جنگ ۳۳ روزه بازتاب های گسترده ای بر روی رژیم صهیونیستی داشت و از همین رو، پس از این جنگ، تصمیم گرفته شد که سوریه از محور مقاومت خارج شود؛ چرا که این کشور پشتوانه ای بزرگ برای مقاومت است و با ضربه زدن به آن می توان پشت مقاومت را شکست. اگر هرج و مرج در منطقه حاکم شود، در نهایت باعث نابودی رژیم صهیونیستی و ضربه خوردن به منافع آمریکا هم خواهد شد. صحبت کردن درباره اختلافات شدید سنی ـ شیعی نوعی بزرگنمایی است و برخی طرف ها سعی در دامن زدن به این اختلافات را دارند.  ادعای وجود منازعه سنی ـ شیعی نادرست است و بسیاری از نیروهایی که در کنار ارتش سوریه می جنگند، از اهل سنت هستند و همین نیروهای اهل سنت نقش زیادی در پیروزی در فلوجه داشتند. (۱)

رهبر معظم انقلاب در باره علل و عوامل موفقیت حزب الله در جنگ ۳۳ روزه فرموده اند: در هر نقطه‌ای اگر کار دست مردم قرار گرفت و مردم دارای هدف بودند -[نه] آدم های بی‌هدف، آدم های سرگردان در امور زندگی، گرفتار امور روزمرّه‌ شخصی، آنها نه - هرجور کاری، سخت‌ترین کارها، کارهای نظامی، کارهای امنیّتی، دست مردم وقتی افتاد، صحنه وقتی در اختیار مردم قرار گرفت، پیش خواهد رفت. شما الان نگاه کنید، در ظرف کمتر از ۱۰ سال مقاومت لبنان بر ارتش جرّار صهیونیستی چند بار فائق آمد؛ [اوّل] مقاومت لبنان، بعد مقاومت فلسطین. مقاومت لبنان، اوّل صهیونیست‌ها را از جنوب لبنان بیرون کرد؛ بعد در جنگ ۳۳ روزه، بینی صهیونیست‌ها را به خاک مالید. آمریکا صهیونیست‌ها را کمک کرد، خیانتکاران داخلی کمک کردند امّا نیروی مقاومت - که نیروی مردمی بود، با ایمان بود، با هدف بود، می فهمید دارد چه‌کار می کند - توانست همه‌ اینها را از عرصه خارج کند. اخیراً هم این ضرب‌شستی که نیروی مقاومت به ارتش صهیونیستی وارد کرد که هنوز داغ است، جزو حرف هایی است که هنوز فراموش نشده است. (۲)

کتابشناسی جنگ ۳۳ روزه

 کتاب  «ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه»  که ترجمه‌ای از اثر علی‌حسن خلیل وزیر اسبق دارایی لبنان و عضو هیات رییسه جنبش امل باعنوان «صفحات مجهوله من حرب تموز ۲۰۰۶» است از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. مقدمه این کتاب به قلم نبیه بری است. این اثر با هدف واکاوی ابعاد مختلف تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در ۲۰۰۶ میلادی، ناگفته‌هایی از پشت‌پرده جنگ ۳۳ روزه را برای نخستین‌بار افشا کرده است.

سیدصلاح فحص نماینده جنبش امل لبنان در ایران درباره ترجمه فارسی این کتاب گفت: کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» گوشه‌های تاریک جنگ تموز ۲۰۰۶ را روایت می‌کند که خواننده ایرانی کمتر درباره آن شنیده یا خوانده است. این اثر اولین کتابی است که ما را از پشت پرده نبرد نظامی که همان جدال سیاسی و دیپلماتیک است آشنا می‌کندراوی این کتاب یعنی علی‌حسن خلیل وزیر اقتصاد و دارایی در کابینه سعد حریری و عضو هیات رییسه و دفتر سیاسی جنبش امل است که مسوول رد و بدل کردن اطلاعات سری جنگ بین استاد نبیه بری و حاج حسین خلیل نماینده ارشد سیاسی حضرت سید حسن نصرالله بوده است. خواننده با مطالعه این کتاب پی می‌برد که حزب‌الله تا چه حد مظلوم بود و علاوه بر دشمن خارجی در داخل هم دشمنانی داشته که خطر آن‌ها کمتر از رژیم صهیونیستی نبود.

منابع:

۱. سخنرانی سید حسن نصر الله درباره جنگ ۳۳ روزه و تحولات منطقه؛ مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از شبکه تلویزیونی المنار لبنان؛ اگوست ۲۰۱۶

۲.بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۳۹۳/۱۱/۲۹