کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

شهادت امام جواد (ع) تسلیت باد

ویژه برنامه شهادت امام جواد (ع)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

۲۹ تیرماه سالروز دیدار کتابداران و مسئولان کتابخانه های عمومی کشور با مقام معظم رهبری

دیداری با موضوع احترام به کتاب و کتابخوانی

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای

در یکی از روزهای تابستان ۱۳۹۰، دیداری در حوزه فرهنگ مکتوب کشور برگزار و به‌عنوان رخداد مبارکی در تقویم تاریخی فرهنگ این مرز و بوم ثبت شد. دیداری «صددرصد فرهنگی» که به کتاب و کتابخانه و کتابخوانی اختصاص داشت و در خاطرۀ جمعی همکاران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به یادگار ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ۹ سال پیش، جمعی از کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی کشور به دیدار بزرگ‌مردی رفتند که سال‌های سال آرزوی دیدارشان را داشتند.

وقتی همه در همان ابتدای دیدار شنیدیم که رهبری عزیز قصد اول‌شان از برگزاری این جلسه را «تشکر از زحمات مسئولان کتابخانه‌ها و کتابدارها در سراسر کشور» بیان کردند، خستگی این همه سال کار از تن‌مان بیرون رفت.

امروز، ۲۹ تیرماه، سالروز این دیدار مبارک است. به همین مناسبت نگاهی می‌کنیم به بخشی از رهنمودهای رهبر فرزانۀ انقلاب که با گذشت نزدیک به یک‌دهه از آن، یادش همچنان حلاوت خاصی در جان و دل ما به همراه دارد.


 

- جلسه، یک جلسه‌ی صددرصد فرهنگی است؛ و بنده‌ی حقیر قصد اوّلم از ایجاد این جلسه و ملاقات با شما برادران و خواهران عزیز، یکی تشکر از زحمات مسئولان کتابخانه‌ها و کتابدارها در سراسر کشور بوده، به خاطر کار بزرگ و مهمی که انجام میدهند، و دیگری در واقع یک رمز احترام به کتاب و کتابخوانی و اهمیت کتاب در جامعه.

- کتاب روزبه‌روز در جامعه‌ی بشری اهمیت بیشتری پیدا میکند. ابزارهای نوظهور مهمترین هنرشان این است که مضمون کتابها و محتوای کتابها و خود کتابها را راحت و آسان منتقل کنند. جای کتاب را هیچ چیزی نمیگیرد.

- کتاب مجموعه‌ای است از محصولات یک فکر، یک اندیشه، یک ذوق، یک هنر؛ مجموعه‌ای است از یافته‌های یک یا چند انسان. ما خیلی باید مغتنم بشمریم که از محصول فکر آحاد گوناگون بشر استفاده کنیم؛ این کاری است که کتاب به ما تقدیم میکند، هدیه میکند؛ این هدیه‌ی کتاب به ماست.

- اهتمام به کتاب در واقع قوامش به اهتمام به کتابخوانی است. در جامعه باید سنت کتابخوانی رواج پیدا کند. فایده‌ی سوادآموزی این است. اثر حرکت و نهضتی که در کشورها برای ریشه‌کن کردن بیسوادی انجام میگیرد، عبارت است از همین، که بتوانند از این مجموعه‌ی عرضه‌کننده‌ی فکر و ذوق و استعدادِ دیگران استفاده کنند؛ این بدون کتابخوانی امکان‌پذیر نیست.

- به گمان من یکی از بدترین و پرخسارت‌ترین تنبلیها، تنبلی در خواندن کتاب است. هرچه هم انسان به این تنبلی میدان بدهد، بیشتر میشود. کتابخوانی باید در جامعه ترویج شود.

- یکی از کارهای بزرگ و مهم در سطح جامعه این است که تبلیغات کتابخوانی همه‌گیر شود.

- محصولی با عظمت کتاب، با ارزش کتاب، درخور این است که تبلیغ بشود؛ تشویق بشوند کسانی که میتوانند کتاب را بخوانند؛ این را ما باید به صورت عادت در بیاوریم.

- بنده از دوران نوجوانی در مراجعه‌ی به کتابخانه‌ها، نقش کتابداران را از نزدیک مشاهده میکردم. میرفتیم کتابخانه‌ی آستان قدس رضوی و میدیدم که کتابدارهای آنجا چه نقشی ایفاء میکنند، چه زحمتی میکشند، چه دلسوزیای به خرج میدهند. نفس کتابداری، یک کار انسانیِ فرهنگیِ برجسته‌ای است؛ منتها کتابدار صرفاً آن کسی نیست که خدمتِ آوردن و دادن کتاب را به عهده میگیرد؛ کتابدار میتواند منبع و منشأ و مرجعی باشد برای راهنمائی مراجعه کنندگان به کتاب.

- یکی از کارهای مهم این است که ما ذهن را عادت بدهیم به نظم در مطالعه. گاهی مراجعه‌ی به یک کتاب اگر در جای خود قرار بگیرد؛ یعنی قبل از این کتاب، کتابهای دیگری که متناسب با این موضوع است، خوانده شده باشد، بعد این کتاب مطالعه شود، تأثیر بمراتب بیشتر و عمیق‌تری خواهد داشت از این که این کتاب بدون ملاحظه‌ی آنچه که مرتبط با آن است، دیده شده باشد. خب، این راهنمائی میخواهد.

- یکی از چیزهائی که ما امروز خیلی احتیاج داریم، برنامه‌های مطالعاتی برای قشرهای مختلف است. بارها اتفاق میافتد که جوانها را، نوجوانها را به کتابخوانی تشویق میکنیم؛ مراجعه میکنند، میگویند آقا چه بخوانیم؟ این سؤال یک جواب ندارد؛ احتمالاً جوابهای متعددی دارد. مجموعه‌ی متصدیان امر کتاب - چه در وزارت ارشاد، چه در مجموعه‌ی کتابخانه‌ها - روی این مسئله باید کار جدی بکنند؛ در بخشهای مختلف، برای قشرهای مختلف، به شکلهای مختلف، با تنوع متناسب، سیر مطالعاتی درست کنند.

- یک نکته‌ی دیگر، انتخاب و گزینش کتاب است. کتاب، محصول فکر و مغز و تجربه و هنر و ذوق یک کسی است یا کسانی است که این کتاب را تهیه و تولید کرده‌اند. لزوماً هر کتابی مفید نیست و هر کتابی غیرمضر نیست. بعضی کتابها مضر است. مجموعه‌ای که متصدی امر کتاب است، نمیتواند با اتکاء به این فکر که ما آزاد میگذاریم، خودشان انتخاب کنند، هر کتاب مضری را وارد بازار کتابخوانی کند - همچنان که داروهای مسموم را، داروهای خطرناک را، داروهای مخدر را متصدیان امور این داروها آسان و بیقید در اختیار همه نمیگذارند؛ از دسترس دور نگه میدارند.

 

- باید کتاب خوب را، کتاب سالم را در اختیار گذاشت. بیشتر هم باید توجه کرد به این که آن کتاب بتواند هم پرورش فکری بدهد، هم راه درست را در اختیار بگذارد.

- تولیدکنندگان کتاب هم بایستی به این معنا توجه کنند. در تولید کتاب - چه تولید به معنای ایجاد کتاب، چه تولید به معنای ترجمه‌ی کتاب، چه تولید به معنای نشر کتاب و در اختیار این و آن قرار دادن - به نیازها و خلأهای جامعه نگاه کنند؛ خلأهای فکری را، نیازهای فکری را بشناسند، انتخاب کنند، سراغ آنها بروند.

- به شما عرض کنم؛ بسیاری از کارهائی که در مقوله‌ی فرهنگ در کشور ما از سوی بیگانگان، دشمنان، معارضان اسلام و نظام اسلامی ترویج میشود، ظاهرش فرهنگی است، اما باطنش سیاسی است؛ این را انسان مشاهده میکند. مجموعه‌ی دست‌اندرکاران امر کتاب - چه شما که کتابدارید، چه مدیریت کتابخانه‌ها، چه آن کسانی که در وزارت ارشاد مسئول این کارند، چه خود ناشران محترم - باید توجه کنند که مواد تغذیه‌ی معنوی سالم، مفید و مقوی بایستی در سطح جامعه منتشر شود.

- من از این اجتماعی که امروز هست، میخواهم این استفاده را بکنم که یک تجدید مطلعی بشود در مسئله‌ی کتاب و کتابخوانی و کتاب خوب و کتاب مفید و کتاب سالم؛ یک حرکتی را همه‌ی مسئولان در کشور آغاز کنند؛ از آنهائی که برنامه‌ریزی میکنند، تا آنهائی که تولید میکنند، تا آنهائی که تبلیغ میکنند، تا مخاطبان کتاب، جوانها و غیر جوانها که کتاب را میخوانند، یک نگاه جدیدی داشته باشیم.

- به هر حال من، هم تشکر میکنم از مجموعه‌ی مسئولان امر کتاب، و هم خواهش میکنم که به مسئله‌ی کتاب به شکل جدیتری نگاه شود. کاری کنیم که کتابخوانی یک امر رائج بشود و کتاب از دست جوان ما نیفتد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» به پایان رسید

با همکاری جمعی از استادان نخبه علم اطلاعات و دانش شناسی؛

تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» به پایان رسید

استاندارد کتابخانه عمومی

تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری جمعی از استادان نخبه علم اطلاعات و دانش شناسی توسط به پایان رسید و به زودی کتاب آن در کتابخانه های عمومی سراسر کشور در دسترس قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نگارش و تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و با همکاری سازمان‌های مرتبط با کتابخانه‌های عمومی و شبه‌عمومی، به سفارش و نظارت علمی و عالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به پایان رسید.

این مجموعه که یکی از نتایج طرح پژوهشی سه ساله تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» است، در فصل نخست، تعریفی از کتابخانه عمومی و ویژگی های آن ارائه می دهد.

فصل دوم و سوم آن به استانداردهای خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی اختصاص دارد. بر اساس «الگوی خدمات‌محور کتابخانه‌های عمومی» که مبنای نگارش این استانداردها است، استاندارهای مرتبط با خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی پایه سایر استانداردها بوده و بسیار حائز اهمیت هستند.

در فصل‌های بعدی نیز به ترتیب استانداردهای «ساعاتِ‌ فعالیتِ‌ کتابخانه عمومی»، «مجموعه کتابخانه عمومی»، «بازاریابی‌ و روابط‌عمومی ‌کتابخانه عمومی»، «خدمات مشتریان‌ کتابخانه عمومی» و «واژگان و اصطلاحاتِ ‌کتابخانه عمومی» گنجانده شده است.

گفتنی است، کتاب «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» در ۱۸۹ صفحه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انتشارات کتاب‌نشر در سال ۱۳۹۹ منتشر می شود و در کتابخانه های عمومی سراسر کشور در دسترس قرار خواهد گرفت. سعید اسدی، رضا رجب‏علی بگلو، مهدی علی‏پور حافظی، محسن حاجی‏ زین ‏العابدینی، محمد زره‏ ساز، رحمت ‏اله فتاحی، دبیران استانداردهای این مجموعه هستند که با انجمن کتابداری ایران و معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تدوین آن همکاری کرده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

سناریوهایی برای فردای فرهنگ مکتوب و کتابخانه‌های عمومی

با حضور آینده پژوهانی از دانشگاه‌های کشور بررسی می‌شود؛

سناریوهایی برای فردای فرهنگ مکتوب و کتابخانه‌های عمومی

سناریونگاری

نشست مجازی «زیست‌فرهنگ در جهان شبکه‌ای آینده: سناریوهایی برای فرهنگ مکتوب و کتابخانه‌های عمومی» با حضور سه عضو هیأت علمی دانشگاه‌های تهران، امام صادق (ع) و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست مجازی «زیست‌فرهنگ در جهان شبکه‌ای آینده: سناریوهایی برای فرهنگ مکتوب و کتابخانه‌های عمومی» با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ سه‌شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ با سخنرانی دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده (عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، مجری علمی طرح آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی)، دکتر سید مجید مطهری‌نژاد (عضو هیأت علمی دانشکدهٔ فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) و دکتر امیرهوشنگ حیدری (سرپرست گروه آینده‌اندیشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور) برگزار می‌شود.

مشارکت مغتنم دانشوران و اندیشمندان در این نشست مجازی (با ظرفیت ۳۰ مشارکت کننده) از طریق پیوند (https://www.skyroom.online/ch/ricac/farhang) میسر است.

این نشست در اجرای تفاهم‌نامه همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود که پیش از این در خردادماه ۱۳۹۸ با هدف توسعهٔ همکاری‌های علمی و پژوهشی و بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های یکدیگر منعقد شده بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

21 تیر ماه روز ملی حجاب و عفاف گرامی باد

عفاف به عنوان یک فرهنگ، روش و منش مسلمانان را تبین می کند و به آنها چگونه بودن و چگونه زیستن را آموزش می دهد. هر جامعه دارای فرهنگ معین و با اهدافی از پیش تعریف شده می باشد. فرهنگی که قرآن به جوامع اسلامی عرضه می کند. فرهنگ عفاف است که هدف آن امنیت جنسی زن و مرد و رسیدن به کمال مطلوب می باشد، بخش عظیمی از این فرهنگ با شکوه را حجاب تشکیل می دهد. به عبارت دیگر این دو، جدایی ناپذیرند و بدون یکدیگر معنای حقیقی و اصیل خود را از دست می دهند، حجاب بدون عفاف خود نوعی برهنگی فرهنگی در جهت گسترش فساد می باشد. 
با توجه به فطری بودن حجاب، ادیان متناسب با شرایط خاص زمان بر حفظ حجاب و پوشش زنان تأکید کرده‌اند. همه ادیان و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی به حجاب اهمیت داده و آیات قرآن کریم و روایات ائمه به این مسئله اشاره دارند. در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد. یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است: 
« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است. 
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد. در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.

مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن 
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت‎گیرد. 
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است. 
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید. علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند. 
هدف و فلسفه حجاب 
هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست می‎آید: 
إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ حجرات؛13 بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست. 
هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛ اوست خدایی که میان عرب امّی قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‎دانستند پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند. 
از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم‎چون: 
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکی لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است. 
حجاب چشم 
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ نور؛30 ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند. 
قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّنور؛31 ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند. 
حجاب در گفتار 
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است: 
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌاحزاب؛32 پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار هوا و هوس است به طمع افتد. 
حجاب رفتاری 
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند 
وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّنور؛31 و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود. 
از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه‎رفتن است. بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛ 
حجاب و عفت 
دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

گفتگویی درباره پایان قرن آمریکایی بر مبنای کتاب «گزینه ما»

گفتگویی درباره پایان قرن آمریکایی بر مبنای کتاب «گزینه ما»

‎با حضور کارشناسان مطالعات امریکا نشست گفتگویی با محوریت موضوع‌ پایان قرن آمریکایی بر مبنای کتاب «گزینه ما» برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، نشست گفتگویی درباره پایان قرن آمریکایی بر مبنای کتاب «گزینه ما» با حضور دکتر الهام کدخدایی، عضو هیأت علمی دانشگاه مطالعات جهان و حمیدرضا غلامزاده، دانشجوی دکتری مطالعات آمریکا به صورت زنده از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود.
‎جورج پکر در کتاب «گزینه ما: ریچارد هالبروک و پایان قرن آمریکایی» به بهانه زندگی نامه و کارنامه عملکرد هالبروک به عنوان یک دیپلمات آمریکایی، به بررسی سیاست خارجی آمریکا و کمرنگ شدن قدرت آن به ویژه در دهه اول قرن بیست و یکم پرداخته است.
‎ریچارد هالبروک از دیپلمات‌های شناخته شده آمریکایی بود که نقش بسیار موثر و مهمی در قرارداد دیتون و مداخله آمریکا در جنگ بوسنی و حوزه بالکان و پایان این جنگ داشت. او در سالهای پایانی عمر خود دستیار هیلاری کلینتون در وزارت امور خارجه آمریکا بود.
‎پکر معتقد است ابهت آمریکا از زمان پایان جنگ سرد رو به زوال گذاشته و در این کتاب به انتقاد از سیاست خارجی 50 سال اخیر واشنگتن می‌پردازد. به اعتقاد او در این دوران افراد ناکارآمد در این پستها منصوب شده‌اند و از سوی دیگر می‌نویسد «شاید ما [آمریکا] سیاست مردمان دیگر را اصلا جدی نمی‌گیریم!»
 
‎این نشست روز یکشنبه 22 تیرماه  ساعت ۱۱ صبح از طریق صفحه مجازی کتابخانه‌های عمومی تهران به آدرس (instagram.com/tehranplir)، آپارات (aparat.com/tehranpl/live) و پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور (www.iranpl.ir) به صورت زنده پخش خواهد شد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

مروری بر بیانات مقام معظم رهبری در مورد مهدی آذریزدی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دو سال پیش از درگذشت مهدی آذریزدی در دیدار با نخبگان استان یزد، در حضور این نویسنده سرشناس و اثرگذار ادبیات کودک و نوجوان از وی تمجید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، هجدهم تیرماه هر سال مصادف است با سالروز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده سرشناس و ماندگار کودک و نوجوان کشور. شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۲ و بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی ۱۸ تیرماه را به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان اعلام کرد. این روز فرصت مناسبی برای آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است.

حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) مقام معظم رهبری پیش از این در پانزدهم دی‌ماه ۱۳۸۶ در دیدار با نخبگان استان یزد، در بخشی از صحبت‌هایشان در حضور مهدی آذر یزدی فرموده بودند: «نکته‌ی دوم در مورد آقای آذر یزدی است که الان اطلاع دادند ایشان در این جلسه نشسته‌اند و ظاهراً بیمار هم بودند و با حال بیماری زحمت کشیده‌اند و آمده‌اند. من چندی پیش در یک برنامه‌ی تلویزیونی دیدم که از ایشان تجلیل کرده بودند. من با اینکه وقتم هم کم است، از وقتی تلویزیون را روشن کردم و دیدم که از ایشان دارد تجلیل می شود، پای آن برنامه نشستم، صحبت های خود ایشان را هم گوش کردم. ایشان در آنجا می گفتند که در طول آن سال های پیش از انقلاب هیچکس کمترین تشکری، تقدیری از این مرد زحمتکش و خدوم نکرده.»

معظم‌له در ادامه یادآور شدند: «آن برنامه را که من دیدم، نکته‌ای در ذهنم بود و دلم خواست که آن را یک وقتی به ایشان بگویم، فکر می کردم دیگر امکان ندارد و عملی نیست؛ کجا حالا ما آقای آذر یزدی را زیارت کنیم! حالا تصادفاً امشب ایشان اینجا هستند. آن نکته این است که من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد می دانم.»

مقام معظم رهبری با اشاره به کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» فرمودند: «آنوقتی که کتاب ایشان درآمد - اول هم به نظرم دو جلد، سه جلد، تا آنوقتی که من اطلاع پیدا کردم، از این کتاب درآمده بود؛ «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» - من رفتم تورق کردم. بچه‌های ما داشتند به دوران مُراهقی - یعنی نزدیکی به بلوغ - می رسیدند، دوره هم دوره‌ی طاغوت بود و همه‌ی عوامل در جهت گمره‌سازی ذهن و دل جوان حرکت می کرد. من دلم می خواست چیزی باشد که جوان های ما با او هدایت شوند و جاذبه هم داشته باشد. خب، کتاب خوب که خیلی بود. بنده فهرست پیشنهادی کتاب می نوشتم و بین جوان های دانشجو و دانش‌آموزهای سطوح بالای دبیرستان ها پخش می شد، اما برای بچه‌های کوچک، دستمان خالی بود، تا اینکه کتاب ایشان را من پیدا کردم. نگاه کردم دیدم این از جهات متعددی، از دو سه جهت، همان چیزی است که من دنبالش می گردم. به نظرم دو جلد یا سه جلد آنوقت چاپ شده بود، خریدم. بعد هم دنبالش گشتم تا اینکه جلد پنجم به نظرم یا ششم - حالا درست نمی دانم، یادم نیست - درآمد؛ بتدریج چاپ شد و من رفتم تهیه کردم و برای فرزندانم خریدم. نه فقط فرزندان، بلکه در سطح شعاع ارتباطات فامیلی و دوستانه، هرجا دستم رسید و فرزندی داشتند که مناسب بود با این قضیه، این کتاب ایشان را معرفی کردم.»

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: «خواستم این حق‌شناسی را من به نوبه‌ی خود کرده باشم. ایشان یک خلأیی را در یک برهه‌ی از زمان برای زنجیره‌ی طولانی فرهنگی این کشور پر کردند. این کار، باارزش است. خداوند از شما - آقای مهدی آذر یزدی! - این خدمت را قبول کند و مأجور باشید. این ستایش های زبانی و اینها، اجر کارهائی که با اخلاص انجام گرفته باشد، نمی شود؛ اجر کار مخلصانه را خدا باید بدهد و خدا هم خواهد داد.»

 

 

 

کد خبر23243

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

۱۸ تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده است. روزی که مقارن است با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان در سال ۱۳۸۸.

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ مرحوم مهدی آذریزدی، نویسنده کشورمان،  ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ ناقلا»، «گربه‌ تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است. زنده‌یاد آذریزدی که او را پرتیراژترین نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌دانند، در مجموع، بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای بچه‌ها نوشته است. جند سالی می شود که از سوی  شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، 18 تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده  است.

روز کتاب کودک ونوجوان  فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است. متأسفانه ما در کشور از این فرصت‌ها و بهانه‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بهره‌گیری چندانی نمی‌کنیم. انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه می باشد.

«بیایید با کتاب‌ها بزرگ شویم» این شعار ادبیات کودک ونوجوان است که برای سال ۲۰۱۷ انتخاب شده است. این پیام همه ساله توسط یکی از کشورهای عضو IBBY طراحی و به زبان‌های زنده دنیا منتشر می‌شود. بدین ترتیب که وقتی کشوری عهده‌دار طراحی پیام  روز جهانی کتاب کودک می شود یکی از نویسندگان و یا شاعران آن کشور پیام را طرح و یکی از تصویرگرا  آن کشور نیز آن را تصویرگری می کند و پیام به زبان‌های زنده دنیا ترجمه و منتشر میشود.۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

 امسال کشور روسیه عهده‌دار طراحی پیام  بود و سرگئی ماخوتین، نویسنده‌ سرشناس روسی، آن را طراحی و میخائیل فدوروف هنرمند برجسته روسی نیز پوستر روز جهانی کتاب کودک ۲۰۱۷ را طراحی کرده است. 

شاید اگر کودکی کردن را به عنوان یک جلوهء طبیعی انسانی در خود و دیگران به رسمیت بشناسیم و اجازهء بروز به آن بدهیم، هم غنی‌تر زندگی خواهیم کرد و هم بهتر می‌توانیم در برابر کودکان رفتاری رشددهنده داشته باشیم: چون که با کودک سر و کارت فتاد/هم زبان کودکی باید گشاد.

۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی کتاب دیگری به مناسبت ایام دهه کرامت

ولادت
نویسنده: سعید تشکری
انتشارات: نیستان

  «ولادت»، نخستین کتاب از مجموعه‌آثاری است که سعید تشکری، نویسنده و نمایشنامه‌نویس صاحب‌سبک خراسانی قصد تالیف آن را داشته و دارد و موضوع آن به هجرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) از مدینه به مرو، پذیرش ولایتعهدی و شهادت ایشان می‌پردازد، با این تفاوت که تشکری در این اثر به‌دنبال روایت صرف چندین‌باره داستان زندگی و هجرت امام رضا(ع) که به تعبیر خود به‌دنبال بازنمایش تاثیر حضور معنوی این دو معصوم در زندگی و منش ایرانیان است، نیست. 

  داستان ولادت از یافت‌شدن فرزندان دو شبان خراسانی، یکی کاتب و دیگری صحاف در ویرانه‌های شوش دانیال پس از دیدار با مولای خود امام موسی‌کاظم(ع) و در پی کشتاری که عباسیان برای تاراج پارسیان انجام داده‌اند، آغاز می‌شود. این دو شبان تصمیم می‌گیرند فرزندان‌شان را از بدو طفولیت در وصیتی مکتوب به‌نام هم بخوانند. لیلا و هاتف اکنون پس از گذشت سال‌ها و مرگ این کاتب و صحاف می‌خواهند با هم ازدواج کنند، اما پرسش ساده آنها از خودشان این است: ما که هستیم؟ و چرا فرزند مولای پدران‌مان، ولیعهد تازه عباسیان است؟  لیلا و هاتف برای یافتن پاسخ خود و ازدواج با یکدیگر به مدینه می‌روند تا حقیقت امام هشتم شیعیان را بیابند و زندگی خود را آغاز کنند. رسیدن آنان به مدینه مصادف است با هجرت اجباری حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به مرو. اکنون هاتف و لیلا، یکی در پی امام هشتم به سفر می‌رود و دیگری با حضرت معصومه(س) همراه می‌شود. هاتف و لیلا درمی‌یابند که ولادتی تازه برای پارسیان رقم خواهد خورد و آن آغاز تابناک سلسله‌ای نیکوست که در آینده به‌بار خواهد نشست. 

  نکته قابل‌توجه در این رمان، نمایشی است که تشکری در آن از پذیرش امام و اندیشه و منش او در میان ایرانیان هم‌عصر وی به‌نمایش می‌گذارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی کتاب دیگری به مناسبت ایام گرامی دهه کرامت

دخیل عشق
نویسنده: مریم بصیری
انتشارات: عصر داستان

  مولف در «دخیل عشق»، داستانش را با سرگذشت جانبازی به‌نام رضا پیش می‌برد که پاها و یک‌دست خود را در جبهه از دست داده است. جانبازشدن رضا باعث اختلاف بین پدر و مادر او می‌شود. پدر آنها را ترک می‌کند و بعد از گذشت ۱۰ سال از پایان جنگ رضا به‌دلیل فوت مادر به آسایشگاه منتقل می‌شود.

  داستان از یک آسایشگاه جانبازان جنگی آغاز می‌شود و خواننده وارد حال و هوای رزمندگان و عوالمی که آنها این‌روزها در آن سیر می‌کنند، می‌شود.  صبوره، دختری که زندگی و جوانی خود را وقف خدمت به جانبازان کرده، نذری دارد که با یک جانباز ازدواج کند، او شخصیت محوری و اصلی این داستان است که آرام‌آرام مخاطب با وی ارتباط برقرار می‌کند و در فراز و فرودهای داستان پابه‌پای او پیش می‌رود. 

  ادبیات دخیل عشق روان، خوش‌خوان و ساده است و نویسنده در طول داستان پرحرفی و روده‌درازی نمی‌کند و این مساله موجب می‌شود تا خواننده نسبت به متن، حس مثبتی داشته باشد و به‌سادگی از قید مطالعه آن رها نشود. مخاطب در طول داستان پیوسته با ذهنیات صبوره همراه است و راه‌های ابراز علاقه صبوره به رضا را می‌جوید که چطور علاقه خود را به رضا اعلام می‌کند.  در این رمان خواننده با این مساله روبه‌رو می‌شود که اگر فرد با یقین، خواست خود را از درگاه خداوند مسالت کند به نتیجه می‌رسد و این نکته در تار و پود داستان تنیده‌شده و مخاطب در پایان متوجه خواهد شد که پیام‌هایی در دل داستان نهفته بوده و این نشان از توانمندی نویسنده دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی