کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۸۸ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

بنده خوب خدا

.#معرفی_متنی_کتاب

💠بنده خوب خدا💠 .

ناشر: نشر_معارف

 

تعداد صفحات: ۱۶۸ صفحه ن

 

وع جلد: شومیز قطع: ‌رقعی

🔸زکزاکی جوان، ملقب به خمینی_آفریقا مرید خمینی شد و مصمم شد با تاسیس جنبش_اسلامی_نیجریه آرمان‌های انقلاب_اسلامی_ایران را در کشورش پیگیری کند.

🔸کتاب بنده_خوب_خدا شرح زندگی این سیاه پوست سپید دل است. این کتاب در ابتدا به معرفی شیخ_زکزاکی و جغرافیای سیاسی مذهبی نیجریه می‌پردازد. سپس به رابطه بین انقلاب اسلامی ایران و تاریخچه اجمالی بیداری_اسلامی در نیجریه می‌پردازد.

🔸 فصل سوم کتاب به دیدگاه‌های شیخ زکزاکی پیرامون مسایل مختلف اختصاص دارد.

🔸 فصل چهارم به اقدامات بوکوحرام اشاره می‌کند. در پایان کتاب با ضمایمی مشتمل بر نامه‌ها، اسناد، عکس‌ها و دست‌نوشته‌های شیخ زکزاکی به پایان می‌رسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

عُمَر خَیّام نیشابوری

 

عُمَر خَیّام نیشابوری (نام کامل: غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری) (۴۴۰ – ۵۱۷ ه‍.ق) که خیامی، خیام نیشابوری و خیامی النّیسابوری هم نامیده شده‌است، همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی است. گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و لقبش «حجّةالحق» بوده‌است، ولی آوازهٔ وی مدیون نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. با وجود آنکه رباعیات خیام به بیشترِ زبان‌های زنده برگردان شده، آوازهٔ وی در غرب بیشتر مدیون ترجمهٔ ادوارد فیتز جرالد از رباعیات او به زبان انگلیسی است.یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان سروسامان دادن و سرپرستی محاسبات گاه‌شماری ایران در زمان نظام‌الملک، که در دورهٔ پادشاهی ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶–۴۹۰ هجری قمری) بود، دانست؛ محاسبات منسوب به خیام در این زمینه، هنوز معتبر است و دقتی به مراتب بالاتر از گاه‌شماری میلادی دارد. وی در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجهٔ سوم و مطالعاتش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را بعنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است.نوپیدا کردن نظریه‌ای دربارهٔ نسبت‌های هم‌ارز با نظریهٔ اقلیدس نیز از مهمترین کارهای اوست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

بی کتابی

 

بی کتابی

رمانی تاریخی و جذاب است که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب پاریس عرضه شد. رمان سعی کرده ارزش‌گذاری به کتاب توسط ایرانیان را زیر ذره‌بین قرار دهد. اینکه ما ایرانی‌ها چقدر در طول تاریخ، کتاب را مورد توجه قرار داده‌ایم. داستان از این قرار است که مظفرالدین شاه کتابداری به نام لسان الدوله را به ریاست کتابخانه گلستان منصوب می‌کند.  در این دوره ۵ هزار جلد از نسخ نفیس کتابخانه به سرقت می‌رود که این اتفاق با جریان به توپ بسته شدن مجلس تنیده شده است و گریزی به حوادث آن دوران می‌زند. شخصیت اصلی داستان، دلال کتاب است که در این اثر به کتابسازی، کتابداری و صحافی و برخی هنرهای مرتبط با کتاب می‌پردازد و مخاطب را از زوایای دیگر از تاریخ کتاب‌پردازی مطلع می‌کند. محمدرضا شرفی خبوشان خالق این اثر خواندنی است که پیش از این آثار ارزنده‌ای مانند "موهای تو خانه ماهی‌هاست" و "عاشقی به سبک ون‌گوک" را از روانه بازار نشر کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

#معرفی_متنی_کتاب کتاب "پیامبر و دیوانه"

 

#معرفی_متنی_کتاب کتاب "پیامبر و دیوانه"

 

اثری عارفانه از جبران خلیل جبران است. این کتاب از دو بخش تشکیل است. بخش اول پیامبر نام دارد. پیامبر اثری عمیق و خردمندانه است. خلیل جبران در این اثر یک شهر خیالی به نام ارفالس خلق کرده است و داستان درباره فردی به نام مصطفی است که پس از 12 سال زندگی در این شهر قصد دارد آنجا را ترک کند و هنگام خداحافظی با مردم شهر به سوالاتشان جواب می دهد. این سوالات موضوعاتی مانند زناشویی، دوستی، درد و... را در برمیگیرد که مصطفی به آنها پاسخ می دهد. تمام این سوال ها در واقع دغدغه ی انسان ها در زندگی روزمره شان است. بخش دوم این کتاب که دیوانه نام دارد از زاویه دید راوی ای که دیوانه شده، نوشته شده است. خلیل جبران در بخش دیوانه، به مباحثی می پردازد که نوشته های بعدی او را تحت الشعاع قرار می دهد. حقیقت، عشق، بخشش، اندوه، کار، لذت، مرگ، آزادی و ... موضوعاتی ست که به زیباترین نحو در این کتاب طرح می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی متنی کتاب دعبل و زلفا

 

 

دعبل خزاعی

 

از مشهورترین شاعران و مدیحه سرایان اهل بیت بود که در زمان خلافای عباسی طی قرن دوم و سوم هجری می زیست.

کتاب دعبل و زلفا

نوشته ی مظفر سالاری

ماجرای عاشقانه ی میان دعبل و همسرش زلفا را روایت می کند. اما این کتاب خود را محدود به عشق میان آن دو نمی کند بلکه در کنار آن، سعی می کند شرایط اجتماعی سیاسی آن دوره را بازسازی کند، یعنی نویسنده هم تخیل خود را به کار گرفته است و هم از تاریخ بهره برده است تا رمانی تاریخی داستانی پدید آورد. با جلو رفتن رمان نویسنده که خود شخصیتی مذهبی است و خود اثر نیز رنگ و بوی مذهبی دارد، می کوشد مسائل اعتقادی و دینی را تا آنجا که ممکن است در بافت داستان تشریح کند. این کتاب امکان آشنایی با دوستان و دشمنان اهل بیت در دوره ی مورد نظر را نیز فراهم می کند و اطلاعات خوبی در باره ی هر کدام به دست می دهد. کتاب سه شخصیت اصلی دارد دلفا، دعبل و طبیب، و با جلورفتن داستان هر یک از این شخصیت ها متاثر از کرامات و عشق اهل بیت مسیر تکامل خود را طی می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

اعترافات یک کتابخوان معمولی

 

اعترافات یک کتابخوان معمولی روایتی صمیمی، طنزآمیز و موشکافانه از تجربیات زندگی با کتاب است. کتاب رسان: در روزگاری که خیلی‌ها خودشان را با آمار‌های نگران‌کننده از کاهش سرانه مطالعه در سراسر جهان مشغول کرده‌اند، کتاب باز ها فارغ از این اخبار، از مطالعه کتب خود لذت می‌برند. آنه فدیمن، یکی از همان کتاب‌ بازهاست؛ با این تفاوت که از لحظات شیرین همزیستی خود و خانواده‌اش با کتاب، یادداشت‌های خواندنی و جذابی نوشته و آن‌ها را در کتاب حاضر گرد هم آورده است. این کتاب تصویری دوست‌داشتنی از زندگی با کتاب و آدم‌های کتاب‌باز در ذهن خواننده ترسیم می‌کند. تعابیر طنزگونه نویسنده و دقت مترجم در بیان دقیق و قابل فهم این تعابیر برای مخاطب فارسی‌زبان، بر جذابیت اثر افزوده است. 📚 در بخشی از کتاب آمده است: "پسرم که هشت ماهه بود، ادبیات را به معنای دقیق کلمه می‌بلعید! هر کتابی به او می‌دادند، گاز می‌زد. البته او اولین کودک کتاب‌خوار نبوده است. اِی.اِس.دابلیو روزنباخ گفته یکی از دلایل نایاب بودن نسخه‌های چاپ اول آلیس در سرزمین عجایب، این است که بسیاری از آن‌ها را خورده‌اند. هِنری (پسرم) که یک‌و‌نیم سال دارد، از مرحله هضم واقعی ورقه‌ها فارغ‌التحصیل شده و به این سطح بالاتر "شکم‌چرانی ادبی" رسیده است." این کتاب خوب توسط محمد معماریان ترجمه شده و انتشارات ترجمان آن را به چاپ رسانده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

تفسیر سوره برائت ناشر:انقلاب اسلامی نویسنده

 

بیان قرآن: تفسیر سوره برائت ناشر:انقلاب اسلامی نویسنده:سید علی خامنه ای سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از پاییز سال ۱۳۵۰ در مدرسه «میرزا جعفر» مشهد (دانشگاه رضوی فعلی) شروع شد. در این جلسات سوره های مبارکه ی مائده، انفال، برائت و آیاتی از سوره مبارکه یونس مورد تفسیر و تبیین قرار گرفت. تفسیر سوره مبارکه برائت از اوایل سال ۱۳۵۱ آغاز و حدوداً تا بهمن ۱۳۵۱ -برابر با محرم الحرام ۱۳۹۳ هجری قمری- ادامه یافت. تفسیر سوره برائت جزو جدیدترین آثاری است که انتشارات انقلاب اسلامی از جلسات قرآنی رهبر انقلاب گردآوری و منتشر کرده است. با آغاز ماه مبارک رمضان، این اثر نفیس و ارزشمند، می تواند انتخابی خوب برای مطالعه و تفکر در این ماه پر برکت که بهار قرآن نامیده شده، قرار گیرد. بررسی نکات تفسیری قرآن کریم به شیوه «قرآن به قرآن» که در متن بیانات آیت الله خامنه ای در این کتاب مورد توجه ویژه قرار گرفته، یکی از تأکیدات دین مبین اسلام برای بهره مندی هرچه بیشتر از فیوضات ماه میهمانی خدا است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی کتاب عشق در برابر عشق اثر امید کوره چی رمان "عشق در برابر عشق"

معرفی کتاب عشق در برابر عشق اثر امید کوره چی رمان "عشق در برابر عشق" که توسط "امید کوره چی" به نگارش درآمده و انتشارات کتابستان آن را منتشر ساخته، از نخستین آثار داستانی محسوب می شود که در باب زندگانی پر نور و برکت امام دوم شیعیان، امام حسن مجتبی (ع) به انتشار رسیده است. این اثر داستانی با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده و چندین بار به تجدید چاپ رسیده است. فضای "عشق در برابر عشق" نمایانگر عادات و رفتار مردم عربستان با گذشت نیم قرن از اشاعه ی دین اسلام بوده و ترسیماتی از شهر کوفه و فرهنگ و منش مردم آن نیز به دست می دهد. "امید کوره چی" موفق شده تا احادیث و موعظات امام حسن مجتبی (ع) را نیز در بستر قصه قرار دهد و به این ترتیب مخاطب علاوه بر خواندن اثری داستانی، با سخنان گهربار این امام بزرگوار نیز آشنا می شود. "امید کوره چی" هویت ایرانی خود را نیز به این داستان گره زده و قصه را پیرامون شخصیت یک جوان ایرانی به نام هرمز شکل می دهد. هرمز دلش را به یکی از دختران عرب باخته. اما نه هر دختری؛ معشوقه ی او دختر یکی از اشراف عرب است و هرمز رقیبان دیگری نیز دارد. بالاخره بین او و یکی دیگر از رقبایش یک مسابقه ی رزمی برقرار می شود تا هر کس که در این نبرد موفق شد، به عنوان برنده ی ماجرا انتخاب شود. اما این تنها شرط خانواده ی دختر نیست. آن ها مهریه ای سنگین برای دخترشان قرار داده اند و آن به قتل رساندن امام حسن مجتبی (ع) است. اینجاست که "عشق در برابر عشق" قرار می گیرد و هرمز باید بین ترور امام دوم شیعیان و رسیدن به عشق زندگی اش یکی را انتخاب کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

معرفی کتاب دو امام مجاهد امام حسن (ع) و امام حسین (ع)

 

#معرفی_متنی_کتاب

 

 کتاب دو امام مجاهد

 

امام حسن (ع) و امام حسین (ع) مشتمل بر شش گفتار از آیت‌الله خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) است که در سالهای ۵۱و ۵۲ ایراد شده است. دو گفتار اوّل کتاب، شامل دو سخنرانی ایشان در فروردین سال ۵۱ است که در حسینیّه‌ی ارشاد تهران انجام شده است. معظّمٌ‌له در این دو جلسه که به مناسبت ایّام شهادت امام حسن(علیه‌السّلام) در آخر ماه صفر برگزار شده، علاوه بر شرح نظریّه‌ی «انسان ۲۵۰ساله» به جایگاه والا و مهمّ امام حسن(علیه‌السّلام) در این دوران و چرایی دست کشیدن از جنگ و علل پذیرفتن آتش‌بس و بیان تفاوت شرایط امام حسن و امام حسین(علیهماالسّلام) پرداخته‌اند. گفتار سوّم تا پنجم اثر، اختصاص به سه سخنرانی ایشان در شب تاسوعا، عاشورا و شام غریبان محرّم ۱۳۹۴ هجری قمری (مصادف با بهمن ۱۳۵۲) با موضوع «تحلیل قیام حسینی» دارد. این سه سخنرانی در مسجد کرامت مشهد ایراد شده‌اند. در گفتار چهارم به اهداف قیام حسینی اشاره و برای روشن شدن مطلب به تحلیل ریشه‌های آن می‌پردازند ایشان با انقلاب دانستن بعثت پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله)، دگرگونی‌هایی را که پس از ظهور پیامبر اسلام در جامعه‌ی جاهلی آن روز ایجاد شد، برمی‌شمرند. معظّمٌ‌له اهمّ اهداف پیامبر را، گستراندن تفکّر توحیدی و نفی عبودیّت طواغیت، از بین بردن اختلافات طبقاتی و ناعدالتی‌ها و تکریم انسان می‌دانند. ایشان با پرداختن به موضوع انحراف جامعه‌ی اسلامی از اهداف بعثت، به ترسیم شرایط دوران خلفای سه‌گانه‌ی اوّل بویژه خلیفه‌ی سوّم میپردازند. در گفتار پنجم پس از مرور سریع مباحث دو گفتار قبل، به دوران امام حسین(علیه‌السّلام) و اقدامات ایشان اشاره می‌کنند و بحث مستوفا و مستندی را در این زمینه ارائه می‌دهند. نکته‌ی جالب توجّه در این گفتار، قسمت پایانی آن است که با دعوت مخاطب به تفکّر در اهداف قیام امام حسین(علیه‌السّلام) با نقل داستان «طوطی و بازرگان» همگان را به انقلاب بر ضدّ یزیدیان دعوت می‌کنند. گفتار آخر کتاب حاضر، مربوط به سخنرانی شب عاشورای معظّمٌ‌له در محرّم سال ۱۳۹۳ هجری قمری (مصادف با ۲۴/بهمن۱۳۵۲) در این هیئت است. در این گفتار با نقد سه نظریّه در باب قیام حسینی، نظریه‌ی چهارمی به‌عنوان نظریّه‌ی صحیح اثبات می‌گردد. ایشان هدف قیام حسینی را تجدید حیات انقلاب پیامبر اعظم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌دانند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

(15 مه ) - مصادف با روز جهانی خانواه

خانواده, روز جهانی خانوداه, 15 مه روز جهانی خانواده

#مناسبتی #روز_جهانی_خانواده 25 اردیبهشت ماه روز جهانی خانواده از سال 1993 مجمع عمومی سازمان ملل 25 اردیبهشت (15 ماه می) را روز جهانی خانواده اعلام کرده است تا در این روز فرصتی برای گرامیداشت خانواده در سراسر جهان فراهم شود. هر ساله به همین مناسبت شعاری انتخاب می شود، شعار امسال روز جهانی خانواده شعار "خانواده و فناوری های جدید" است. هدف از انتخاب چنین شعاری تمرکز بر این نکته است که فناوری جدید چگونه نوع تعاملات و کیفیت زندگی خانوادگی را تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه در حال حاضر از به کارگیری فناوری جدید در خانواده تا حدود زیادی گریزی نیست اما شایسته است با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به خانواده ها، ضمن بهره گیری از آثار مثبت فناوری جدید، تدابیری برای کاهش آسیب ها اندیشیده شود. به گونه ای که ورود فناوری به عرصه های مختلف زندگی خانوادگی سبب دوری، گسست و فاصله بین اعضای خانواده نشود، بلکه فناوری وظیفه ذاتی خانواده را که حمایت کردن، امنیت بخشی و انسجام دادن به اعضای خانواده است را حفظ  و تقویت کند و ارتقاء بخشد تا زمینه رشد برای همه در تمام خانواده ها فراهم شود. تاثیر خانواده در رشد کودکان کودکانی که در خانواده‌هایی بزرگ میشوند که خوبی‌هایشان مورد قدردانی قرار میگیرد،احساس خوبی درباره خود دارند. چنین کودکانی؛ بیشتر از بقیه کودکان از عهده مبارزه با زندگی برمی‌آیند و به هدف‌های بالاتری در زندگی میرسد۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی