کتابخانه عمومی سعدی

فرهنگسرای سعدی

۱۴۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

#مناسبتی #مصطفی_چمران

 

#مناسبتی

 

#مصطفی_چمران

 

۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید گرامی باد دکتر مصطفی چمران با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، بعد از ۲۳ سال هجرت، به وطن باز می‌گردد و همه تجربیات انقلابی و علمی خود را در خدمت انقلاب می‌گذارد. خاموش و آرام ولی فعالانه و قاطعانه به سازندگی می‌پردازد و همه تلاش خود را صرف تربیت اولین گروه‌های پاسداران انقلاب در سعدآباد می‌کند.   دکتر مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ ش در تهران به دنیا آمد. پس از پشت سرگذاشتن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران گردید و پس از احراز رتبه اول دانشگاه، بورس تحصیلی در آمریکا را اخذ کرد. در آمریکا به تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی و انتشار ماهنامه و فعالیت‏ های متعدد ضدرژیم پهلوی پرداخت. دکتر چمران سپس راهی مصر گردید و پس از گذراندن دوره نظامی چریکی، جهت یاری برادران لبنانی به آن کشور رفت. وی به مدت هشت سال در آن دیار ماند و همگام با امام موسی صدر خدمات شایانی به ملت مظلوم آن سامان ارایه کرد. دکتر مصطفی چمران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از ۲۲ سال دوری از وطن به کشور بازگشت و معاونت نخست‏ وزیری را برعهده گرفت. وی بعدها نماینده امام در شورای دفاع، وزیر دفاع و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گردید و مشغول به خدمت شد. دکتر مصطفی چمران همچنین ستاد جنگ ‏های نامنظم را در اهواز سازمان‏دهی کرد و ضربات متعددی بر پیکر ارتش متجاوز بعثی وارد نمود. حضور این سردار رشید اسلام در جبهه ‏های نبرد و نیز فرو نشاندن غائله پاوه و سرکوب عناصر ضدانقلاب در کردستان از جمله صفحات درخشان زندگی این شهید والا مقام می ‏باشند. سرانجام این عارف و فرمانده سلحشور در حالی که چند روز قبل، منطقه عملیاتی دهلاویه را از لوث وجود دشمن بعثی پاک کرده بود، در آخر خرداد ۱۳۶۱ در این منطقه به دیدار معبود شتافت و پیکر پاکش در گلزار شهدای بهشت زهرا، جای گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

#معرفی_متنی_کتاب کوچه نقاش ها

 

 

#معرفی_متنی_کتاب

کوچه نقاش ها

روایت کوچه یاران چمران است که رنگ و بوی این مرد بزرگ را در میان صفحات خود نهان داشته. اثری خواندنی و محبوب، بر محور خاطرات سیدابوالفضل کاظمی؛ از ناشناخته‌ترین فرماندهان دفاع مقدس و از نزدیک‌ترین دوستان مصطفی چمران. مطالعه این روایات دلنشین را در سالروز عروج عاشقانه چمران بزرگ،

پیشنهاد می‌کنم. در جریان درگیری‌های ضد انقلاب در کردستان، گروهی معروف به دستمال سرخ ها با هدایت شهید اصغر وصالی گرد شهید چمران جمع شدند که ابوالفضل یکی از آنها بود. زبان کتاب با لهجه اصیل تهرانی تنظیم شده که بر جذابیت اثر افزوده است. برخی کتاب را در یک جمله، داستان لات های همراه چمران معرفی کرده‌اند!

راحله صبوری نگارنده این کتاب خوب، خاطرات کاظمی را از کودکی تا سال ۶۷ به زیبایی هرچه تمام‌تر قلم زده که بخشی از آن را در تصویر می‌بینید.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

دکتر چمران همیشه به ما تذکر می‌داد و می‌گفت: «می‌دونم شما جوون هستین و جسماً می‌طلبه که زیاد بخورین؛ اما کم خوردن، اولین درس خودسازیه. وقت ناهار و شام، دنبال غذا ندویین و نگین پس ناهار من چی شد. اگه یه روز ناهار نخوردین یا به شما غذا نرسید، بذارین به حساب ریاضت تن و خودسازی. تو غذا خوردن، انگشت‌نما نباشین؛ تو معنویت شهره باشین. » 

این اثر به همت انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

#معرفی_متنی_کتاب

 

 

#معرفی_متنی_کتاب

یک مردِ مرد .

متولد ۱۳۱۱، در تهران، خیابان پانزده خرداد بود. در جلسات تفسیر آیت‌الله طالقانی و درس فلسفه و منطق شهید مطهری شرکت می‌کرد. خیلی زود برای اخذ مدرک دکتری از دانشگاه‌های کالیفرنیا و برکلی در آمریکا سر در آورد و با درجه ممتاز موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما شد. انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه‌ریزی می‌کند، مسئول تعلیم چریکی مبارزان ایرانی می‌شود، قضیه فراموش نشدنی پاوه را تمام می‌کند و وزیر دفاع می‌شود، نماینده مردم تهران می‌شود، ستاد جنگ‌های نامنظم را در اهواز تشکیل می‌دهد و ... .

کتاب#بدون_مرز از زندگی چنین مردی می‌گوید. از زندگی #شهید_چمران . . بدون مرز قصه‌ای خیالی از سرگذشت بالیدن شهید مصطفی_چمران و یاران اوست. از روزهای بلوغ علمی و عملی‌اش در آمریکا تا روزهای شلوغ یتیم نوازی و جنگ‌های نامنظم در لبنان.

 

ناشر: کتابستان

 

تعداد صفحات: ۳۱۸ صفحه

 

نوع جلد: شومیز

 

قطع: ‌رقعی

 

مخاطب: عمومی

 

پیشنهاد مرتبط: #مرد_رویاها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

#آموزش_عمومی درسهایی ناب از زندگینامه شهید چمران

 

 

 

#آموزش_عمومی

درسهایی ناب از زندگینامه شهید چمران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

#اینفوگرافیک شهید مصطفی چمران، از ولادت تا شهادت

 

 

#اینفوگرافیک

شهید مصطفی چمران، از ولادت تا شهادت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

#مناجات_مصطفی_چمران

 

 

#مناجات_مصطفی_چمران

 

مناجات زیبای دکتر چمران

 

خدایا ... از بد کردن آدمهایت شکایت داشتم به درگاهت اما شکایتم را پس میگیرم ...

 

من نفهمیدم! فراموش کرده بودم که بدی را خلق کردی تا هر زمان که دلم گرفت از آدمهایت، نگاهم به تو باشد .. گ

 

اهی فراموش میکنم که وقتی کسی کنار من نیست ، معنایش این نیست که تنهایم ...

 

معنایش این است که همه را کنار زدی تا خودم باشم و خودت ...

 

 

با تو تنهایی معنا ندارد ! مانده ام تو را نداشتم چه میکردم ...!

دوستت دارم ، خدای خوب من 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

به مناسبت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران کتاب مرد رویاها

 

 

 

#معرفی_متنی_کتاب

به مناسبت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران

کتاب مرد رویاها

نویسنده: مهدی شجاعی

ناشر: کتاب نیستان «مرد رؤیاها»

داستانی است از زندگی شهید چمران در آمریکا، لبنان و مصر که تا پیش از این کمتر درباره آن گفته شده بود. شجاعی در این فیلم نامه می کوشد در فضایی میان یک اثر اکشن و یک ملودرام عاشقانه از زندگی یک مجاهد قلم بزند. بنابراین در ابتدا یک ساختار واقعی و رئال از شخصیت دکتر چمران ارایه می کند. فردی که در عین عمل گرایی، فعالیت بر اساس اصول و شیوه های مبارزه سیاسی و نظامی و چریکی، عاشق پیشه نیز هست و روابط عاطفی زندگی را نیز فراموش نمی کند. «مرد رویا ها» شهید چمرانی را معرفی می کند که به شدت معتدل است و این اعتدال یعنی رعایت همه جوانب و ظواهر زندگی فردی و اجتماعی، توأم با هم. مبارزه و گسیختن از دنیا در عین وابستگی های عاطفی و زمینی. این کتاب با روایت پرکشش و کمتر شنیده شده از آشنایی شهید چمران با همسرش در آمریکا آغاز می شود و در ادامه به ماجرای اعتراض شهید چمران و برخی هم فکرانش در آمریکا به جنایات ساواک و زندان های رژیم پهلوی می پردازد. تحصن چمران در معبد مجاور با سازمان ملل و نیز اعتراض وی و دوستانش در مقابل سفارت ایران در آمریکا، ماجرای ورود جسورانه آن ها به سفارت، ماجرای ساماندهی راهپیمایی پنجاه مایلی جوانان ایرانی در آمریکا در اعتراض به شاه و واکنش آمریکایی ها به آن و چگونگی تلاش چمران برای لغو اعطای مدرک دکترای افتخاری به شاه در آمریکا از بخش های تاریخی متن این فیلم نامه است که پیش از این کمتر در مورد آن سخنی به میان آورده شده بود. دیگر بخش «مرد رویاها» به ماجرای حضور چمران در مصر در دوران زمامداری جمال عبدالناصر و رفتن به دفتر وی، دریافت کمک های نظامی از او برای آموزش نیروهای چریکی، آشنایی با امام موسی صدر و مهیاشدن امکان حضور چمران در لبنان اختصاص دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

گزیده ای از کشف الاسرار رشید الدین میبدی

 

#آموزش_عمومی

 

برشی از یک کتاب

 

#کدام_ایمان

 

گفته اند که : ایمان بر چهار قسم است.

 

اول ایمانی که در دنیا به کار آید و در عُقبی نه ، چون ایمانِ منافقان .

 

دوم ایمانی که در عُقبی به کار آید و در دنیا نه،چون ایمانِ سَحَرهٔ فرعون .

 

سوم ایمانی که نه در دنیا به کار آید نه در عُقبی ، چون ایمان فرعون در وقت معاینه عذاب و هلاک .

 

چهارم ایمانی که هم در دنیا به کار آید هم در عُقبی ، و آن ایمان موحدان است و مُخلصان .

 

گزیده ای از کشف الاسرار رشید الدین میبدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

با هدف به اشتراک گذاری تجربه؛ وبینار «کتابخانه های عمومی در سوئد؛ ترویج خواندن» برگزار می شود

 

با هدف به اشتراک گذاری تجربه؛ وبینار «کتابخانه های عمومی در سوئد؛ ترویج خواندن» برگزار می شود

در وبینار «کتابخانه های عمومی در سوئد؛ ترویج خواندن» به دبیری منصور کوهی رستمی، استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز، پیتر بیورکمن، مدیر توسعه کتابخانه‌های عمومی وسترنورلاند سوئد سخنرانی خواهد کرد. همچنین قاسم موحدیان، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان زنجان به بیان مطالبی در خصوص کتابخانه های عمومی استان زنجان می پردازد. علاقه‌مندان می‌توانند دوم تیرماه ساعت ۱۸ الی ۲۰ از طریق صفحه اسکای روم دفتر پژوهش و آموزش نهاد به نشانی https://www.skyroom.online/ch/researchpl/webinar در این نشست شرکت کنند،

یا از طریق صفحه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آپارات و همچنین پایگاه اطلاع رسانی نهاد (iranpl.ir) پی‌گیر این جلسه باشند.

https://www.iranpl.ir/news/28986/

@iranpl

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی

#حدیث_روز امام رضا «علیه السلام»

 

 

 

#حدیث_روز

 

امام رضا «علیه السلام» 

 

اِنمَّا النّاسُ رَجُلانِ: مُستَریحُ بِالمَوتِ، وَ مُستَراحُ مِنُه بِهِ

 

؛ مردم دو دسته اند: یکی آن که با مرگ، آسوده می شوند. دیگری آن که با مرگ، مردم از دست او آسوده می شوند.

 

مسند الامام الرضا علیه السلام، ج 1، ص 263

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرداد جدیدی