#آموزش_عمومی 

💠 پرخاشگری کودکان

🌱بسیاری از کودکان هنگام عصبانیت فریاد می کشند، مشت و لگد می زنند و به شکل نامناسبی عصبانیت خود را ابراز می کنند. برای مدیریت و بهبود این وضعیت چه کار هایی می توان انجام داد ؟

1️⃣ در برخی از خانواده ها، پرخاشگری به خصوص در پسر ها تشویق می شود، و والدین از کودک پرخاشگر به عنوان کسی که حق خود را می گیرد یا قوی است یاد می کنند.

🌱 این کار را به هیچ وجه انجام ندهید، زیرا باعث می شود فرزند شما تصور کند شما پرخاشگری او را در هر زمینه ای تایید می کنید و این رفتار را بیشتر تکرار کند. 

2️⃣ برای اصلاح رفتار کودک پرخاشگر به هیچ وجه مقابله به مثل نکنید ، زیرا باعث می شود کودک تصور کند راه حل مسائل پرخاشگری است. همچنین تنبیه بدنی خشم و رفتار پرخاشگرانه ی کودک را افزایش می دهد.

3️⃣ به فرزندتان بگویید من می دانم تو عصبانی هستی و این حس تو را می پذیرم، و سعی نکنید حس او را به زور تغییر دهید یا به او وانمود کردن را بیاموزید، بلکه بگویید این رفتار تو هنگام ابراز این حس است که باید تغییر کند. 

4️⃣ به فرزندتان آموزش دهید برای ابراز هیجان خشم، به جای بدنش از کلمات استفاده کند. برای این کار باید بتواند هنگام عصبانیت برای چند ثانیه سکوت کرده و به درستی نفس بکشد، سپس تلاش کند حس خود را با کلماتی مناسب بیان کند. 

🌱هر بار فرزندتان پرخاشگری می کند، بدون عصبانیت عباراتی مانند " استوپ، کافی است و . . . " بیان کنید و قانون وضع شده را برای او ذکر کنید ( به عنوان مثال ما هنگام عصبانیت گاز نمی گیریم و مشت نمی زنیم )

5️⃣ اجازه دهید عصبانیت فرزندتان فروکش کند و بلافاصله سراغ تدابیر تربیتی و حل مسئله نروید. پس از آرام شدن او در مورد احساسات فردی که توسط کودک مورد پرخاشگری قرار گرفته صحبت کنید و احساسات دیگران را برای فرزندتان شرح دهید. 

6️⃣ لازم است محدودیت ها و قوانینی برای منزل وضع کنید و بر رعایت شدن آن ها نظارت داشته باشید. این قوانین را با فرزندتان در میان بگذارید و مواردی که به هیچ وجه پذیرفته نیستند ( مثل ابراز عصبانیت به صورت فیزیکی ) را توضیح دهید. 

7️⃣ به هیچ وجه برای اتمام رفتار پرخاشگرانه به کودک رشوه ندهید، مثلا نگویید اگر پرخاشگری را کنار بگذاری همین الان به پارک می رویم، زیرا باعث می شود کودک از این رفتار برای رسیدن به خواسته هایش استفاده سوء بکند . 
─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀