#مناسبتی 

🗓۳۰ اردیبهشت روز ایرانشناسی و ایرانگردی

امروز سی‌ام اردیبهشت ماه است؛ روزی که نام فرزندی از زمین به‌نام ایران را بر آن نهاده‌اند و آن را به‌عنوان روز ایرانشناسی و ایرانگردی پاس می‌دارند.
براساس ضوابط یونسکو کشورایران جزو ۱۰ کشور برجسته باستانی تاریخی و فرهنگی جهان بوده و از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز رتبه پنجم جهان را در اختیار دارد. 
اما باید اعتراف کرد با آنکه گردشگری یکی از سه پایه اصلی تجارت جهان به‌شمار می‌رود، در این بین، ایران سهم بسیار ناچیزی را به‌خود اختصاص داده است. بنابراین تعیین این روز به‌عنوان "روز ایرانگردی و ایرانشناسی" می‌تواند بهانه‌ای باشد تا مردم کشورمان و در سطح خاص‌تر دانش‌آموزان و دانشجویان ما حداقل هرچه بیشتربا جاذبه‌های گردشگری و طبیعی شهر و دیار خود آشنا شوند. ای کاش مسئولان فرهنگی کشور به این نکته توجه ویژه داشته باشند تا هر ایرانی در آینده  یک سفیر فرهنگی، برای حفظ و حراست از بناها  و در نهایت جذب هرچه بیشتر توریست باشد. قطعاً مجموعه این عوامل می‌تواند کمک کند تا ایران بیشتر از گذشته در سطح جهان شناخته شود. به امید آنکه تلاشهای کوچک هرکدام از ما روزی موثر واقع شود.
وقتی صحبت از گردشگری در ایران می‌شود، همه ذهن‌ها به‌سوی میراث فرهنگی-تاریخی اصفهان و شیراز و یزد می‌رود، غافل از آنکه این سرزمین سرشار از جاذبه‌های پنهان گردشگری است که اگر به درستی شناسایی شده و برای آن برنامه‌ریزی شود، بسیاری از شهرها و روستاهای ایران می‌توانند در تمام ماه‌های سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشند. از سوی دیگر چند سالی است که روز ۳۰ اردیبهشت به‌نام ایرانگردی و ایرانشناسی نام‌گذاری شده است؛ مناسبتی که از ظرفیت‌های لازم برای توجه بیشتر به گردشگری برخوردار است.
ایران سرشار از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و زیست‌محیطی است که می‌تواند در هر ماهی از سال میزبان گردشگرانی داخل و خارج کشور باشد، اما به‌دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب گردشگری از دید توریست‌ها پنهان مانده است. یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران که سال‌ها از چشم سیاست‌گذاران گردشگری مغفول مانده است، کویرهای وسیع و ناشناخته ایران است. آن‌طور که ایرانشناسان در کتاب‌هایشان نوشته‌اند، کویر معروف‌ترین و در عین حال ناشناخته‌ترین پدیده جغرافیایی ایران است که با تاریخ و فرهنگ دیرینه‌ای قرین شده است. اگر چه این کویرهای وسیع برای برخی گردشگران ماجراجو شناخته شده است، اما تورهای گردشگری خارجی و داخلی تا همین چند سال پیش هیچ برنامه‌ای برای بهره‌مندی از این جاذبه‌های بکر گردشگری نداشتند.
عوامل رشد و توسعه صنعت گردشگری عبارتند از: کاهش ساعات کاری و اصلاح زمان تعطیلات و مرخصی‌ها به منظور افزایش زمان فراغت، افزایش کیفیت وسایل نقلیه خصوصی و آزادسازی خطوط حمل و نقل، بهبود درآمد واقعی، گرایش به مصرف انبوه ، واسطه‌های جدید ارتباطی (مانند راهنمایان گردشگران، وسایل ارتباطی سریع مانند تلفن، اینترنت، ماهواره) و وجود امنیت و آرامش.
در ایران صنعت گردشگری تاکنون جایگاه خود را با وجود برخورداری از انواع جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و داشتن موقعیت مناسب و مساعد جغرافیایی پیدا نکرده و میزان درآمد ارزی کشور از این بابت ناچیز است. هرچند کشور ما براساس ضوابط یونسکو جزو ۱۰ کشور برجسته باستانی، تاریخی و فرهنگی جهان به شمار می‌رود.
ناتوانی در معرفی تصویر واقعی ایران از سوی رسانه‌ها، عدم نگرش‌ علمی به بخش جهانگردی، عدم تناسب قیمت مراکز اقامتی با کیفیت خدمات ارائه شده، ضعف تبلیغات در داخل و خارج کشور، برخوردهای سیاسی با مقوله جهانگردی و … را می‌توان از دلایل این امر بر شمرد.

 

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀