#آموزش_عمومی 

🔰طرحواره یا (تله زندگی) چیست؟

💠طرح واره ها باورهای ناهشیار و ناسازگار درباره ی خودمان، دیگران و دنیا هستندکه از دوران کودکی در اثر ارتباط با افراد خانواده، همسالان، موقعیت های آسیب رسان دوران کودکی و در ترکیب با ژنتیک و خلق و خو شکل گرفته اند. در سیر زندگی رشد میکنند و به تداوم خود ادامه می دهند.

💠در دوران بزرگسالی طرحواره ها  آنقدر برایمان واقعی و بدیهی اند که آنها را واقعیت محض می پنداریم و موجب میشود افسار افکار و هیجانات و رفتارهای ما را در موقعیت های مختلف به دست بگیرند و باعث آشفتگی و نارضایتی در روابط عاطفی و بین فردی و شغلی می شوند.

💠جنس طرحواره ها مجموعه ای از افکار، هیجانات، تصویرهای ذهنی، خاطرات و احساسات بدنی هستند(مثل احساس درد در قفسه سینه، یا گرفتگی عضلات و ....) طرحواره ها در طول زمان و در موقعیت های مختلف زندگی فعال می شوند، چه بسا جایی واکنش شدیدی نشان دادید که متناسب با موقعیت نبوده(برای مثال یارتان جواب پیام و تماسهای شما را نداده و شما بارها و بارها تماس گرفتید و پیام دادید و در اخر هم عصبانی و آشفته ازین شرایط...). 

🌱در این شرایط شما همانند کودکی شده اید که مادر خود را گم کرده و ترسان و هراسان و مضطرب و درمانده در پی مادرش است.  این زمانی است که طرحواره های درونی فعال شده و در اثر تجربه احساسات ناخوشایند درونی، رفتارهای ناسازگاری انجام داده اید که در نهایت منجر به آسیب روابط می شود. به عنوان یک اصل کلی هر زمان که هیجانهای ناخوشایند شدیدی در شما ایجاد شود که تناسب چندانی با موقعیت ندارد، به احتمال زیاد پای یک طرحواره در میان است.

💠طرح واره درمانی در حوزه های مختلف زندگی افراد کاربرد دارد و برای افرادی مناسب است که مشکلات پایدار و تکراری در حوزه های خاص زندگی خود مثل روابط عاطفی، روابط بین فردی و روابط شغلی خود دارند .

─┅═ঊঈ🌷ঊঈ═┅
🌹🌀🌹🌀🌹🌀