#آموزش_عمومی
#معرفی_نویسنده 

🌸امیل زولا یکی از برجسته‌ترین رمان‌نویسان فرانسوی بود که به خاطر نظریه‌های ناتورالیسم و فعالیت‌های سیاسی‌اش شهرت دارد.امیل زولا، در دوم آوریل سال ۱۸۴۰ در پاریس متولد شد. او یک رمان‌نویس، منتقد و فعال سیاسی بود و مهم‌ترین رمان‌نویس اواخر قرن  نوزدهم فرانسه نیز محسوب می شود.

🌷امیل زولا در اکس همکلاسی نقاش معروف، پل سزان، بود که بعدها در پاریس به او پیوست و به گروه نقاشان امپرسیونیست معرفی شد.

🌺در سال ۱۸۶۵، زولا اولین رمان خود به نام «اعترافات کلود» را منتشر کرد. این داستان که تا حدی به زندگی واقعی زولا ربط داشت، توجه عموم مردم و پلیس و حتی عدم رضایت کارفرمای او را جلب کرد.
 
🌹البته دوستی زولا و سزان و سایر هنرمندان به‌طرز غیرقابل بازگشتی با انتشار رمان «شاهکار» در سال ۱۸۸۶ آسیب دید. این رمان، زندگی یک نقاش نوآور را به‌تصویر می‌کشد که توانایی واقعیت بخشیدن به پتانسیل خلاق خود را ندارد و نهایتاً خود را روبه‌روی آخرین نقاشی‌اش دار می‌زند. سزان به‌طور خاص این رمان را یک تغییر چهره سطحی از خلقیات و استعداد خود پنداشت و به خاطر آن رابطه‌اش با زولا برای همیشه خراب شد.

🌸از سال ۱۸۷۸ خانه زولا در «مدان» (Médan) در کنار رودخانه سن و فاصله کمی از پاریس میزبان گردهمایی گروهی از شاگردانش شده بود که از میانشان می‌توانیم به «گی دو موپاسان» و «ژوری-کارل هویسمان» اشاره کنیم. آن‌ها در کنار هم در سال ۱۸۸۰ مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه به نام «شب‌های مدان» را منتشر کردند. این نویسنده‌ی بزرگ، وی با وجود ۱۹ بار نامزدی، هرگز در آکادمی فرانسه انتخاب نشد.

🌸امیل زولا به‌طور غیر منتظره‌ای در سپتامبر سال ۱۹۰۲ بر اثر مسمومیتِ گاز زغال درگذشت. اگر چه به‌طور رسمی اعلام شد که این حادثه تراژیک یک اتفاق بوده، اما هنوز هم برخی معتقد هستند که این کار کسانی بوده که با حمایت‌های او از دریفوس مشکل داشتند. او در زمان مرگ نه‌تنها به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین رمان‌نویسان اروپا که به‌عنوان مدافع حقیقت و عدالت نیز شناخته می‌شد. در سال ۱۹۰۸، پیکر زولا را به پانتئون منتقل کردند تا در کنار بزرگانی چون ولتر، ژان ژاک روسو و ویکتور هوگو آرام بگیرد.

🌸🌸*آثار*

📘سایه‌های شب
📗کتاب نانتاس (شاهکارهای پنج میلی‌متری ۱۱)
📘کتاب مرگ الیور بکی
📗کتاب ژرمینال
📘کتاب پول و زندگی
📗کتاب برگی از دفتر عشق
📘کتاب شاهکار

─┅═ঊঈ🍃🌷ঊঈ═┅─