#معرفی_متنی_کتاب

استاد شهریار داستان زندگی و سیر و سلوک استاد شهریار

تدوین بابا امینی

شهر تبریز کانون اصلی آذربایجان، مهد علم و اندیشه، و پرورنده مردان بزرگی است که هر کدام از آنها نه تنها موجب سرافرازی این شهر، بلکه باعث افتخار سرزمین عزیز ما ایران بوده اند. اینها مانند نوری درخشیدند، و با نور فهم شان راه زندگی بشر را منور کردند. شخص مورد بحث نیز، یکی از شعراء و عرفایی بود که پرورش یافته در این مرز و بوم بود. دوران زندگی این مرد اگرچه بسیار غم انگیز بود اما اثرهایی که از خود به یادگار گذاشته رفته رفته نام وی را در اذهان ماندگار می کنند. و دوستداران شعر و ادب نام او را به بزرگی یاد می کنند.

__استادشهریار بنابه گفته خودش هر قطعه جانسوزی را به قیمت داغ عزیزی بدست آورده بود. چنان با احساس و تاثیر پذیر بود که اکثر سروده هایش در مرگ و جدایی دوستان و عزیزانش می باشد.

__داستان زندگی این مرد خیلی جذاب و شیرین و پندآموز می باشد همانطوری که علامه جعفری هم گفته اند:" ایشان( شهریار) اگر چه در اوایل عمرشان اشتباهی هم کرده باشند پیداست که مسائل زود گذر بوده شهریار راه راست را می رفته و او همیشه در دل مشتاقان خواهد ماند).

__درفصل اول این کتاب به داستان زندگی استاد ازدوران کودکی وسفربه تهران، تبعید به نیشابور، آمدن از نیشابور به تهران، برگشتن از تهران به زادگاه اشاره شده و در فصل دوم به دوستان و علاقمندان شهریار همچون ابوالحسن صبا، نیک اندیش، تقی تفضلی، احمد شاملو،نیمایوشیج، علامه محمد تقی جعفری، آیت الله خامنه ای وآیت الله مرعشی نجفی اشاره شده درفصل سوم به اشعار استاد و یاد معشوق درقالب اشعار ترکی استاد و پیام به انیشتین وبه یاد معشوق، در فصل چهارم به سفرهای استادبه ارومیه، شیراز، دعوت های مردم به مسجد سلیمان، سفر به ترکیه و شوروی وسفر به دیار ابدی پرداخته شده است.