#آموزش_عمومی

 

ویژگی های یک کتاب خوب چیست؟

 

۱_عنوان کتاب:

مهترین مشخصه یک کتاب خوب، انتخاب عنوان زیبا برای آن است. یک نام خوب می تواند خوانندگان بسیاری را جذب کند. هنگامی که بدون در نظر داشتن کتاب خاصی، به کتاب فروشی میروید شاید اولین چیزی که شما را به سمت خرید یک کتاب سوق دهد، عنوان آن باشد. در گام اول یک عنوان جذاب می تواند مخاطب را با خود همراه سازد.

 

۲_جذابیت:

شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که وقتی یک کتاب را برای مطالعه دست می گیرید، فاقد چنان جذابیتی باشد که بتواند آن را ادامه دهید؛ در این هنگام، دو حالت پیش می آید، یا کتاب را کنار می گذارید یا با مبارزه با نفس خود، تمام هم و غم خود را براین می گذارید که کتاب را تمام کنید. یک کتاب خوب، دارای چنان جذابیتی است که خواننده دوست ندارد آن را کنار بگذارد و دوست دارد بداند آخر داستان چه اتفاقی می افتد. این ویژگی، بارزترین مشخصه یک کتاب خوب است. یک کتاب خوب باید آنقدر ویژگی داشته باشد که خواننده، خواندن آن کتاب را به همه پیشنهاد کند.

 

۳_تصویر سازی:

 زمانی که خواننده کتابی را می خواند، باید بتواند از قهرمانان یا محیط آن کتاب، تصویری در ذهن خود بسازد؛ یعنی نویسنده کتاب باید این قدرت را داشته باشد تا بتواند آنچه را در فکر و ذهن خود پرورش می دهد، برای مخاطب قابل درک و تصویرسازی بیافریند. اگر کتابی خوب باشد، حتی اگر خواننده چند سال سال بعد هم دوباره آن کتاب را بخواند، همان تصویر در ذهن نقش می بندد.

 

۴_رضایتمندی:

خواننده در پایان یک کتاب خوب، از خواندن آن احساس لذت و رضایتمندی می کند. یک کتاب خوب نباید خسته کننده باشد و به مسائل حاشیه ای بپردازد بلکه باید محور داستان تا پایان کتاب رعایت شود. ۵_آموزش: یک کتاب خوب نه تنها سرگرم کننده است بلکه باید حالت آموزشی داشته باشد و  درسی به خواننده بدهد. بی شک خلق یک اثر ماندگار و پایدار و رسیدن به یک هدف بزرگ،  بسیار سخت و زمان بر است اما انجام این امور غیر ممکن نیست. تولید یک کتاب خوب با چنین ویژگی هایی شاید سخت باشد اما محال نیست و کتابی که چنین ویژگی هایی را دارا باشد، نه تنها خوانندگان خاص بلکه خوانندگان عام را هم جذب می کند.

 

___سایر ویژگی‌ها .

__تیتر کتاب اولین چیزی است که وقتی کتاب را می‌گیریم می‌بینیم. 

__طرح باید نفس گیر، جالب باشد و شما را در سراسر کتاب راهنمایی کند.

__شخصیت های کتاب مهم‌ترین قسمت کتاب هستند.

__کتاب باید دارای فهرست مطالب ، فصل ها و پیشگفتار باشد.

__زبان خوب، داستان گیرا، شخصیت‌های درخشان از ویژگی‌های اصلی یک کتاب خوب است.

__یک کتاب خوب باید به ژانر خود وفادار بماند.