#آموزش_عمومی

یادی از شهیدان رجایی و باهنر در سه کتاب «ستاره من» و « گلستان در آتش» و «چراغ صبح »

 

انتشارات سوره مهر در مجموعه قهرمانان انقلاب روایت داستانی شهید رجایی و باهنر را در سه کتاب «ستاره من» و «گلستان در آتش» و «چراغ صبح» برای آشنایی نوجوانان منتشر کرده است.  

 

مجموعه قهرمانان انقلاب با هدف آشنایی نوجوانان با شخصیت‌های انقلابی و مبارز طراحی شد که بر این اساس زندگی و زمانه شهید محمد علی رجایی رییس جمهور و شهید محمدجواد باهنر نخست وزیر به ترتیب توسط زهره یزدان پناه و ابراهیم حسن بیگی و اصغر فکوری نوشته شد.   «ستاره من» نوشته زهره یزدان پناه به روایت داستانی زندگی شهید محمدعلی رجایی برای نوجوانان پرداخته است.  

 

نویسنده در این کتاب سعی کرده بخشی از زوایه‌های پنهان روحی و شخصیتی شهید رجایی را برای مخاطب روشن سازد.   «گلستان درآتش» هم روایتی داستانی از زندگی شهید محمد جواد باهنر است که نویسنده در این اثر سعی کرده از روایت داستانی برای معرفی زندگی شهید محمد جواد باهنر استفاده کند تا ابعاد زندگی معنوی این شهید بزرگوار بیش از پیش برای خوانندگان روشن شود.  

همچنین«چراغ صبح» عنوان دیگری از زندگی داستانی شهید رجایی است که این اثر از مجموعه مفاخر ملی مذهبی است که توسط جواد فکوری به نگارش درآمده، ششمین چاپ آن توسط سوره مهر منتشر شده است.   اصغر فکوری نویسنده کتاب «چراغ صبح»، زندگینامه این شهید را به شیوه خطی و کلاسیک و بدون پیچیدگی‌های ساختاری روایت می‌کند؛ اما نثر پخته نویسنده و شگفتی حوادث زندگی محمدعلی رجایی، خواندن داستان را برای مخاطب جذاب و دوست داشتنی می‌کند.

او داستان را با ورود شهید رجایی به جلسات سخنرانی آیت‌الله طالقانی و علاقه‌مندی‌اش به آن بزرگوار ادامه می‌دهد.جلساتی که بیش از گذشته موجب فعالیت محمدعلی رجایی در زمینه تکثیر و توزیع اعلامیه‌های امام خمینی (ره) می‌شود. دوران معلمی او در بیجار با توصیف‌های درخشان نویسنده از طبیعت روستا و علاقه‌ بچه‌ها به معلمشان، یکی از فصل‌های خواندنی کتاب را تشکیل داده است.  

ماجرای زندگی آن شهید، تا پیروزی انقلاب و وقوع پی‌درپی حوادث پس از آن و انتخاب وی به عنوان رییس جمهور و در ‌‌نهایت شهادت آن دولتمرد انقلاب ادامه پیدا می‌کند.