#آموزش_عمومی

#بیوگرافی_زکریای_رازی زندگینامه زکریای رازی، فیلسوف معروف ایرانی

__چکیده ای از زندگینامه ی زکریای رازی

__نام: ابوبکر محمّد بن زکریای رازی

__تاریخ تولد: ۲۵۱ ه‍. ق

__تاریخ مرگ: ۳۱ اکتبر ۹۲۵ م

__والدین: زکریا بن یحیی

__ملیت: ایرانی، عباسی

__رشته فعالیت: پزشکی، فلسفه و کیمیاگری

 

___زندگی نامه ی زکریای رازی

نام او محمد و نام پدرش زکریا و کنیه اش ابوبکر است. مورخان شرقی در کتاب هایشان او را محمد بن زکریای رازی خوانده اند، ولی اروپائیان و مورخان غربی از او به نام های رازس Rhazes و رازی Al- Razi در کتاب های خود یاد کرده اند. زکریای رازی سال ۲۵۱ هجری در ری چشم به جهان گشود و در کودکی علوم مقدماتی را آموخت و در جوانی هم اوقات خود را به تحصیل فلسفه و موسیقی و نجوم و ادبیات معطوف می داشت و در نواختن چنگ هم مهارت یافت و سپس به کیمیا علاقه پیدا کرد و بعد از آن یکی از دوستانش او را به دانش پزشکی علاقه مند ساخت و در این دوره او دوران جوانی خویش را پشت سر گذاشته بود.

زکریای رازی طب را در بیمارستان بغداد آموخته است زکریای رازی، طب را در بیمارستان بغداد آموخته است، در آن هنگام بغداد مرکز بزرگ علمی دوران و جانشین دانشگاه جندی شاپور بوده است و محمدبن زکریای رازی برای آموختن علم به بغداد سفر کرد و مدتی نامشخص در آنجا اقامت گزید و به تحصیل علم پرداخت و بعد از آن ریاست بیمارستان معتضدی را برعهده گرفت. بعد از مرگ معتضد خلیفه عباسی به ری بازگشت و عهده دار ریاست بیمارستان ری شد و تا آخر عمر در این شهر به درمان بیماران مشغول بود. زکریای رازی من جمله پزشکان و مشاهیر ایران زمین به شمار میرود که توانست با اعتبار علمی و تجربی خود از طبیبان زمانه خود پیشی بگیرد و مسیر توسعه دانش بشری را هموار سازد و با دستاوردهای شگرف خود به جایگاهی والا و جهانی دست یابد. ___آثار فلسفی زکریای رازی

__از آثار فلسفی زکریای رازی

آنچه که بدست ما رسیده عبارتند از:

۱- الطب الروحانی اثر زکریای رازی

۲- میدان العقل

۳- السیره الفلسفیه از آثار فلسفی زکریای رازی

۴- فی الفلسفة القدیمة

۵- امارات الاقبال والدوله

۶- یکی از آثار زکریای رازی، کتاب العلم الالهی است.

 

__مرگ زکریای رازی

مهم ترین سند تاریخی دربارهٔ مرگ زکریای رازی کتاب فهرست کتب رازی نوشتهٔ ابوریحان بیرونی است. در این کتاب، زمان مرگ محمدبن زکریای رازی در پنجم شعبان ۳۱۳ ه‍.ق (۳۱ ماه اکتبر ۹۲۵ م) ثبت شده است.

 

___آثار رازی

در مورد آثار رازی در لغت‌نامه دهخدا آمده‌است: ابن‌الندیم در کتاب «الفهرست» خود تعداد آثار رازی را یکصد و شصت و هفت و ابوریحان بیرونی در کتاب فهرست کتب کتاب در ریاضیات و نجوم، ۷ کتاب در تفسیر و تلخیص و اختصار کتب فلسفی یا طبی دیگران، ۱۷ کتاب در علوم فلسفی و تخمینی، ۶ کتاب در در مافوق الطبیعه، ۱۴ کتاب در الهیات، ۲۲ کتاب در کیمیا، ۲ کتاب در کفریات، ۱۰ کتاب در فنون مختلف که جمعاً بالغ بر یکصد و هشتاد و چهار مجلد می‌شود و ابن اصیبعه در عیون الانباء فی طبقات الاطباء دویست و سی و هشت کتاب از برای رازی برمی‌شمارد. محمود نجم‌آبادی استاد دانشگاه تهران کتابی با عنوان مولفات و مصنفات ابوبکر محمدبن زکریای رازی نوشته است که در این کتاب فهرست‌های ارائه شده توسط ابن الندیم و ابوریحان بیرونی و قفطی و ابن اصیبعه با یکدیگر تطبیق داده شده‌است و در مجموع دویست و هفتاد و یک کتاب و رساله و مقاله فهرست شده‌است.

 

___از آثار او می توان به موارد زیر اشاره کرد :

__الحاوی

__ الکناش المنصوری

__ المرشد

__من لایحضره الطبیب

__ کتاب الجدری و الحصبه

__دفع مضار الاغذیه

 __الابدال

__و ...