۱-برای خود رویه ای مشخص تعیین کنید
اگر تصمیم گرفته اید که در شب مطالعه کنید، این کار را گاه و بیگاه انجام ندهید. اگر برای این کار رویه ای تعیین کنید آنگاه بدنتان به این رویه عادت میکند و شما بیشترین بازدهی را از مطالعه ی خود در این ساعات دریافت می کنید. اگر گاها شب درس می خوانید و گاها روز این موضوع را اصلاح کرده تا بدنتان کم تر آسیب ببیند و شما بازدهی بیشتری را داشته باشید.

۲- استراحت کنید
اگر شب ها درس می خوانید به این معنا نیست که باید ساعت استراحتتان را کم کنید. مغزی که خوب استراحت کرده است می تواند ابزاری برای موفقیت شما باشد. حتما در طی روز زمانی را برای خوابیدن و استراحت کردن قرار دهید.
 
۳- روشنایی مناسب را درنظر بگیرید
۵ نکته مهم برای درس خواندن در هنگام شب چیست؟گاها برای همه ما این موضوع پیش آمده است که مطالعه ی خود را بعد از ظهر شروع می کنیم و بعد از مدتی که هوا تاریک می شود در تاریکی درس خواندن را ادامه می دهیم. حواستان باشد که این موضوع زیاد تکرار نشود.اگر شب ها درس می خوانید حتما باید اتاق نور کافی را برای مطالعه داشته باشد
 
۴- مدیریت زمان داشته باشید
شبها بسیار آسان افسار زمان از دست افراد خارج می شود. بسیار مهم است که در شب  که حتما از برنامه ی زمان بندی شده استفاده کنید و استراحت کنید. پیشنهاد می شود که هر ۵۰ دقیقه به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت را مد نظر قرار دهید. و حتما در طی زمان مطالعه آب بنوشید.

۵- موسیقی
همانطور که اشاره شد، یکی از فواید بسیار مهم مطالعه در شب افزایش میزان خلاقیت مغز است. خیلی ها بر این باورند که شب ها خلاق ترند.این علت آنست که بسیاری از هنرمندان از جمله هانس زیمر، یکی از بزرگترین آهنگسازان فیلم های هالیوودی، شب ها را برای کار انتخاب می کنند. اگر از موسیقی در هنگام مطالعه لذت می برید، این کار در شب می تواند حتی این میزان خلاقیت بالا رفته را بالاتر برد.