سید مهدی شجاعی نویسنده و روزنامه‌نگار، شهریور سال 1339 در شهر تهران دیده به جهان گشود.

نخستین آثار او چه در مطبوعات و چه در قالب کتاب حدود سال‌های 58 و 59 و در 20 سالگی وی منتشر شد.

سید مهدی شجاعی حدود 8 سال مسئولیت صفحات فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیری ماهنامه صحیفه را به عهده داشت.

سال‌های متمادی نیز سردبیری مجله رشد جوان را به عهده داشت و همزمان در سمت مدیر انتشارات برگ و انتشار حدود 300 کتاب از نویسندگان و هنرمندان و محققان کشور همت گماشت.

مسئولیت داوری چند دوره از جشنواره فیلم فجر و جشنواره تئاتر فجر و جشنواره فیلم کودک و نوجوان و جشنواره مطبوعات از فعالیت‌های هنری و فرهنگی او طی سال‌های 65 تا 75 به شمار می‌رود.

سید مهدی شجاعی ضمن عضویت در هیئت مدیره کانون پرورش فکری، مدیر مسئول انتشارات «نیستان» نیز می‌باشد.همچنین سیدمهدی شجاعی، در زمینه ادبیات مذهبی، باب تازه‌ای را گشود و قالبهای نوین داستان‌نویسی را در این عرصه تجربه کرد. کتابهای «کشتی پهلوگرفته»، «پدر، عشق و پسر»، «آفتاب در حجاب»، «از دیار حبیب»، «شکوای سبز»، «خدا کند تو بیایی» و «دست دعا چشم امید» حاصل تجربیات او در این زمینه است. ادبیات کودک و نوجوان بخش دیگری از فعالیت های ادبی جدی و مستمر سید مهدی شجاعی به شمار می‌رود. او در این زمینه تاکنون به تألیف و ترجمه بیش از صد کتاب مبادرت ورزیده است. سرپرستی دایرةالمعارف امام حسین(علیه السلام) از دیگر فعالیتهای تحقیقی او به شمار می‌رود که تاکنون 10 مجلد آن منتشر شده است.