#معرفی_متنی_کتاب_طرح_کتابخوان_ویژه_آبان_ماه
🌸«این پسر چقدر کتاب میخورد!»
🌸پدیدآور: الیور جفرز؛ مترجم: نسرین وکیلی
🌸ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
🌸تعداد صفحات: ۳۲
🌸داستان «این پسر چهقدر کتاب میخورد!» یک داستان کاملاً فانتزی و بهعبارتی غیرواقعی است که در آن نویسنده و تصویرگر، به شیوهای بسیار خلاقانه سعی در انتقال مفهوم مورد نظر خود داشتهاند. این کتاب، ترجمه داستانی است که در سال ۲۰۰۷ بهعنوان بهترین کتاب کودکان ایرلند انتخاب شده است.
🌸«هِنری» شخصیت اصلی داستان، کسی است که به کتاب علاقهمند است، اما نه آنطوری که هر کس دیگری ممکن است به کتاب و کتابخواندن علاقه داشته باشد. او دوست دارد کتابها را بخورد. او این کار را اتفاقی و کمکم شروع کرده. اول یک کلمه، بعد یک جمله و یک صفحه را کامل خورده. بعد چندی نگذشته که هنری توانسته یک کتاب کامل را بخورد. او احساس میکرد که با این کار باسواد شده است. اما پس از مدتی که توانست چند کتاب را با هم ببلعد، احساس کرد علاوه بر مشکلات جسمی که برایش پیش آمده بود، اطلاعاتش هم با هم قاطی شده است. به همین جهت و به توصیه بزرگترها تصمیم گرفت دست از خوردن کتاب برداشته و به جای این کار، کتابها را بخواند. وقتی شروع به این کار کرد، باز هم احساس کرد اطلاعاتش بیشتر و بیشتر شده و رفتهرفته باسوادتر میشود؛ اما این بار کمی آهستهتر این اتفاق میافتاد. هنری باز هم عاشق کتاب میشود، اما این بار به جای خوردن، عاشق خواندن کتابها میشود.
🌸هدف از نقل این داستان با استفاده از تصویرگریهای بدیع و جالب آن، آموزش شیوه صحیح مطالعه به کودکان است. بدینترتیب که گرچه ممکن است مطالعه کردن، آن هم برای گروه سنی موردنظر کتاب (یعنی گروه «ج»)، پروسهای طولانی باشد، اما ارزش باسوادتر شدن و گستردهتر شدن میزان اطلاعات را دارد. بدین ترتیب باید گفت که آموزش صبر و تحمل در طول مطالعه جهت یادگیری، از اهداف مورد نظر نویسنده کتاب بوده است. تشویق به لذتبردن از مطالعه، علاوه بر جنبه آموزشی آن، یکی دیگر از اهدافی است که نویسنده به آن توجه خاصی داشته است.
🌷این کتاب برای گروه سنی «ج» در نظر گرفته شده که سالهای پایانی دبستان، یعنی دانشآموزان کلاسهای چهارم، پنجم و ششم دبستان را شامل میشود. باید گفت که پرورش خلاقیت هم از جمله ویژگیهای مهم این کتاب است.