#مناسبتی ۸ مرداد سالروز بزرگداشت سهروردی
سهروردی نامدار و احیا کننده حکمت اشراق است .
از این رو او را شیخ اشراق می نامند. ابتدا وی نزد مجد الدین جیلی در مراغه به تحصیل اصول فقه و حکمت پرداخت . سپس نزد ظاهرالدین قاری در اصفهان آموزش خود را تکمیل نمود. آنگاه به سیر آفاق و انفس مشغول شد و درآخر به واسطه دوستی با ملک ظاهرشاه حاکم حلب در شهر حلب اقامت گزید، و در سن ۳۸ سالگی در سال ۵۸۷ هجری قمری درحبس به فتوای قشریون آن شهر خفه شد.شیخ اشراق در موارد بسیار خلاف رأی قدما گفته است. و از حکمت ایرانی و اصطلاحات زرتشتی استفاده کرده است. تاثیرعقاید حکمای یونان و حکمای قدیم ایران و اصول دین زرتشت درآن به خوبی نمایان است. سهروردی فیلسوف بزرگ میگوید : بیشتر نظرات من فقط زاده فکر نیست بلکه بر اثر ریاضت و راهنمایی ذوق حاصل شده است . پس چون از راه برهان به دست نیامده ، و از راه عیان حاصل شده به اسانی از میان نمی رود. طریق من طریقی است که همه سالکان راه حق و امام الحکمه افلاطون پیش گرفته و به یاری ذوق به حل بسیاری از مشکلات توفیق یافته اند. سهروردی وجود را امری اعتباری و عقلی می داند و ماهیت را که اصل است و همه عالم ا ز آن تشکیل یافته است چهار قسم ذکرکرده است .سهروردی در کتاب خود میگوید :این همان نور بی پایان است که در اوستا به آن اشاره رفته و آن را اهورمزدا نامیده اند. سهروردی معتقد است که نورالانوار مبدا کل وخالق عالم است و از آن فقط یک نور مجرد مستقیماً پدید آمده است که آن نور اقرب یا نور عظیم یا بهمن است.