با معرفی ۴ اثر؛کتاب های طرح کتاب‌خوان بهمن ماه ۱۳۹۸ معرفی شد

کتاب‌های «مثل مادر مهربان»، «درود بر برادر ارتشی»، «دختر پیامبر» و «جوانان درباری و آرمان‌شهر» در قالب طرح کتاب خوان بهمن ماه ۱۳۹۸ برای استفاده علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، چهار کتاب «مثل مادر مهربان» سروده طیبه شامانی از انتشارات سوره مهر، «درود بر برادر ارتشی» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «دختر پیامبر» نوشته محمدعلی جاودان از انتشارات موسسه ایمان ماندگار و «جوانان درباری و آرمان‌شهر» نوشته سید حمیدروحانی از انتشارات بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب‌اسلامی در طرح کتابخوان بهمن ماه ۱۳۹۸ معرفی شد.


 

«مثل مادر مهربان»

پدیدآور: طیبه شامانی؛ ناشر سوره مهر؛ تعداد صفحات ۳۲
کتاب مثل مادر مهربان اثر طیبه شامانی،  مجموعه‌ای از اشعار ویژه کودکان است که برای گروه سنی (ب) تهیه شده و ویژگی‌های یک اثر جذاب و خواندنی برای کودکان را دارد. شاعر توانمند و خوش ذوق توانسته در این اثر، اشعاری آموزنده را که در آنها موارد آموزشی به صورت غیرمستقیم مطرح شده، برای کودک بسراید.
شاعر، مفاهیمی مانند کرامت انسانی، میهن‌دوستی، مهارت‌های زندگی، پایبندی به ارزش‌های خانواده و مضامین اخلاقی دیگر را در اشعارش گنجانده است.
از جمله جذابیت‌های یک کتاب برای کودکان تصاویر رنگی و جذاب، متن کوتاه و آهنگین آن است. تعداد خطوط، سایز نوشته‌ها و چیدمان عکس‌ها کمک می‌کند که کودک از خواندن لذت ببرد.
در اشعار کتاب از مفاهیم پندآموز و پیام‌های مستقیم اثری نیست و شاعر پیام‌های خود را هنرمندانه، شاعرانه و کودکانه و غیر مستقیم انتقال داده است. ‌

یک کلاه سبز
می‌گذاری روی سر
شاخه‌هایت می‌شود
لانه‌ی شانه به سر
گربه‌ای لم می‌دهد
ظهر زیر سایه‌ات
شب که شد، یک یاکریم
می‌شود همسایه‌ات
هست با این‌که تنت
چوب‌های سفت و سخت
مثل مادر مهربان
باز هستی ای درخت


 

«درود بر برادر ارتشی»

پدیدآور: حمیدرضا شاه‌آبادی؛ ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ تعداد صفحات: ۳۲

سحرگاهان ۲۲ بهمن خبرهای مأیوس کننده برای ارتشبد قره‌باغی ارسال می‌شد. اخباری حاکی از این که کلانتری‌ها یکی پس از دیگری در حال سقوط‌اند، سربازان به مردم می‌پیوندند. همافران، گاردی‌ها را شکست داده‌اند، مردم اداره تسلیحات ارتش را به محاصره خود درآورده‌اند. نیروهای هوانیروز از فرمان سرپیچی می‌کنند و حاضر به اطاعت نیستند، سرلشکر نشاط فرمانده گارد جاویدان از فرمان فرمانده نیروی زمینی سپهبد بدره‌ای سرپیچی می‌کند و نیرویی برای حمایت از فرماندار نظامی نمی‌فرستد. درآن لحظات حساس، رژیم شاه می‌کوشید تا به تنها تکیه گاه خود که سخت بدان امیدوار بود، توسل جوید. یعنی ارتش را به بهانه‌های گوناگون از پادگان‌ها بیرون کشیده و علی رغم وظیفه اصلی آن که دفاع از مرزهای میهن و حفظ حقوق و مصالح و شرف مردم است رویاروی همان مردم قرار دهد. اما وقتی فطرت‌های پاک ارتشیان مسلمان که جزء مردم و بخشی از پیکر این جامعه بودند از خروش و قیام ملت متأثر شد و جرقه‌های اسلام‌خواهی و انسان‌دوستی در قلب‌های آنها درخشیدن گرفت، تمام امید رژیم که به استوانه تنومند ارتش متکی بود، بر باد رفت و کاخ ظلم و ستم طاغوت فروپاشید.

حمیدرضا شاه‌آبادی در این کتاب وقایع پیوستن ارتش به ملت را با روزشمار وقایع از تاریخ ۱۳بهمن ۱۳۵۷ تا روزهای پیروزی انقلاب با بیانی ساده و شیوا برای نوجوانانی که در آن روزهای خروش و غرور انقلابی حضور نداشتند به تصویر کشیده است و با استفاده از سخنان و رهنمودهای امام خمینی (ره) که در آن روزها راه‌گشای مردم و سربازان و فرماندهان ارتشی بود وقایع و اتفاقات انقلاب را بازگو می‌نماید.
همچنین نویسنده در این کتاب با اشاره به شعارهایی که از سوی مردم و سربازان به گوش می‌رسید، خواننده را با حال و هوای انقلابی و شور و خروشی که بین مردم بود آشنا می‌کند.



 

 

«دختر پیامبر»

پدیدآور: محمدعلی جاودان؛ ناشر: موسسه ایمان ماندگار؛ تعداد صفحات: ۱۴۵

بررسی دقیق ابعاد تاریخی اتفاقات پس از رحلت پیامبر صلوات الله علیه و آله و کشف زوایای پنهان این رویدادها دریچۀ تازه‌ای به روی تشنگان معرفت و جویندگان حقیقت اسلام می‌گشاید. شناخت حوادثی که یکی پس از دیگری، چهرۀ حکومت و جامعۀ اسلامیِ ساخته به دست معمار آسمانی آن و رسول نور را دگرگون می‌کند، راهنمای خوبی است برای درک عمیق تاریخ اسلام.

چقدر آسمان دلگیر است و روزهای سخت بی فاطمه چه دیر می‌گذرد... چقدر باغ‌های مدینه بی‌رنگ شده‌اند و گل‌ها رنگ و بوی گذشته را ندارند... خورشید دیگر روشنی نمی‌بخشد و چشمه‌ها آب‌های گوارا نمی‌زایند...
خدایا چقدر علی تنهاست...

"دختر پیامبر" ارائۀ گزارشی است از وقایع زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها  پس از رحلت نبی مکرم صلوات الله علیه و آله. کتاب ماندگاری از مؤسسه ایمان ماندگار که در عین ایجاز و اختصار به این موضوع پرداخته است. مطالب این کتاب، کوتاه، مستند و تحقیقی است و نویسنده می‌کوشد تا با بهره‌گیری دقیق از منابع معتبر تاریخی، گزارشی دقیق و خالی از هرگونه زیاده‌گویی و بزرگ‌نمایی به مخاطب خود عرضه کند. این کتاب در پنج فصل و با مهم‌ترین اتفاق پس از رحلت پیامبر یعنی ماجرای سقیفه آغاز می‌شود و با توضیحاتی پیرامون رحلت حضرت فاطمه سلام الله علیها و اتفاقات پس از آن پایان می‌یابد و در خلال این مباحث به بسیاری از پرسش‌ها و ابهامات و شبهات مطرح در این دوره زمانی حساس، مستند و مستدل پاسخ می‌گوید.

توضیحات مختصر و مفید سرآغاز کتاب، دورنمایی از فرهنگ مردم عرب و آیین و رسوم قبیله‌ای آن زمان ترسیم می‌کند و در ادامه با سیری تاریخی و منظم آنچه را که بر اسلام پس از پیامبر آمده است روایت می‌کند. تعیین جانشین برای پیامبر، بیعت گرفتن از امیرمؤمنین علیه السلام، فاطمه سلام الله علیها پس از پیغمبر صلوات الله علیه و آله، داستان اموال پیامبر و فدک، رحلت ام ابیها، وصیت و به خاک سپاری آن حضرت، اتفاقات پس از رحلت و ... از جمله موضوعاتی است که با بهره‌گیری از اسناد معتبر و مورد قبول جهان اسلام شرح و تفسیر می‌گردد.

استفاده گسترده و فراوان از منابع اهل سنت در نقل روایات تاریخ و تحلیل آن، یکی از مهمترین ویژگی‌های کتاب است.


 

 

«جوانان درباری و آرمان‌شهر»

پدیدآور: سید حمیدروحانی؛ ناشر: بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب‌اسلامی؛ تعداد صفحات: ۲۵۸

کتاب جوانان درباری و آرمان‌شهر روایت تاریخی و شیرین یکی از مبارزان و مجاهدان حکومت اسلامی است به نام بهمن حجت کاشانی که همراه همسرش کاترین عدل از درون دربار شاهنشاهی و پادگان نظامی به پیام انقلابی امام (ره) لبیک گفتند و با چشم پوشی از مادیات و زرق و برق درباری به سوی برپایی و ساختن آرمان‌شهر حکومت اسلامی حرکت کردند.
این حرکت و مجاهدت نشان از آن دارد که نهضت اسلامی امام (ره) علاوه بر این‌که بر دل و جان مردم ایران نشسته است، تا عمق ذهن و جان برخی از اهالی کاخ ستمگران رسوخ و رخنه کند و ندای ملکوتی ایشان بر جان بیداردلانی که هنوز از لذات و جذبه‌های کاخ و کاخ‌نشینی سرمست  نشده‌اند را به سوی نور و روشنایی بکشاند و از آنان درباریانی انقلابی و مسلمان بسازد.
در این اثر تاریخی اتفاقات و تحولات روحی برخی از وابستگان دربار پهلوی و سعی و کوشش آنها برای تحقق انقلاب و برپایی حکومت اسلامی مهم‌ترین محور کتاب است.
از موضوعات مهم کتاب پرداختن به ماجراهای سه شخصیت درباری است، به نام‌های بهمن حجت کاشانی، فرزند سرهنگ محمود حجت که در راه براندازی نظام پادشاهی و تشکیل حکومت اسلامی تلاش‌های بسیاری نمود و در پایان این حرکت انقلابی به دست مأمورین شاه، به شهادت می‌رسد.
 علی اسلامی اصل فرزند شاهپور علیرضا پهلوی و نوه رضاشاه پهلوی که نام واقعی او پاتریک پهلوی بود، از مادری لهستانی تبار به نام کریستین شولوسکی به دنیا آمد. علی پس از آشنایی با شخصیت بهمن و متأثر از اندیشه و قیام او، نام و مرام خود را در جریان نهضت دینی تغییر می‌دهد و ماجراهای غریبی را رقم می‌زند.
خانم کاترین عدل، دختر پروفسور عدل و همسر بهمن حجت، که او هم غریبانه شهید می‌شود.
نویسنده با استفاده از اسناد رسمی و نیز مصاحبه با شاهدان و بستگان فعالان این قیام، توانسته اثری با ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد را در خصوص انقلاب اسلامی از به‌جای گذارد.

تصور روییدن یک گل زیبا در لجنزار برای عده ای دشوار است. شاید با مطالعه سرگذشت علی پهلوی اسلامی به عنوان عضوی از خاندان پهلوی به این کلام الهی رهنمون شویم که امکان تولد از مردگان هم وجود دارد.

بیشتر